-
Ochrona prawna nauczyciela jako funkcjonariusza publicznego – co to oznacza? Jakie prawa i jaki zakres ochrony przysługuje nauczycielom? Zmiany wprowadzone w Karcie Nauczyciela w 2007 roku zapewniły pedagogom ochronę prawną na poziomie zbliżonym do tej, z której korzystają funkcjonariusze publiczni. Jakie są praktyczne konsekwencje tych przepisów?
-
Różnorodność
Kompetencje międzykulturowe. Czym są? Dlaczego są potrzebne? Jak je rozwijać u siebie i innych?
przez Anna Kawalskaprzez Anna KawalskaKompetencje międzykulturowe wymagają ciągłego rozwoju i stanowią podróż trwającą całe życie. Im więcej wiemy na ten temat, tym bardziej pamiętamy o potrzebie przyjęcia postawy otwartości i niewiedzy, dając drugiej osobie przestrzeń, by powiedziała, kim jest i jak postrzega świat.
-
Psychologia
Przesilenie jesienno-zimowe – przyjmij z wdzięcznością
przez Joanna Marchewkaprzez Joanna MarchewkaPrzesilenie jesienno-zimowe i obserwacja zachodzących transformacji mogą okazać się początkiem praktyki rozwijania samoświadomości. A nade wszystko życia w większej harmonii z naturalnymi cyklami. Zatrzymaj się! Zacznij zimowanie!
-
RóżnorodnośćWideokasty
Podróżowanie – sposób na poznawanie i oswajanie różnorodności. Rozmowa z Michałem Worochem
Podróżowanie to przygoda i wyzwanie. Człowiek mierzy się z poznawaną rzeczywistością, która często bywa nowa, zaskakująca i niezrozumiała. W naszej rozmowie Michał Woroch dowodzi, że podróżowanie pozwala poznawać świat, rozwijać siebie i innych oraz oswajać różnorodność.
-
Prawo
Odpowiedzialność prawna nauczyciela – co warto wiedzieć?
przez Sebastian Paczosprzez Sebastian PaczosOdpowiedzialność prawna ma zasadnicze znaczenie dla pracowników wszystkich zawodów. Niemniej jednak szczególnie istotna jest kwestia odpowiedzialności prawnej nauczycieli i nauczycielek, wykonujących jeden z najważniejszych zawodów zaufania publicznego. Od pracowników oświaty wymaga się nie tylko kwalifikacji i kompetencji, ale przede wszystkim wartościowych postaw i zachowań moralnych.
-
PodkastyPrzyszłość
Detoks cyfrowy uczniów
przez Bogna Białecka & Małgorzata Dynowskaprzez Bogna Białecka & Małgorzata DynowskaWyobraź sobie trzy tygodnie bez smartfona i bez innych ekranów. Czy jest to możliwe we współczesnym świecie? A może dla niektórych osób wręcz niezbędne. Czy o detoksie cyfrowym można uczyć na TikToku? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w podkaście z udziałem Bogny Białeckiej, autorki książek i programów profilaktycznych w zakresie uzależnień cyfrowych.
-
Wypalenie zawodowe to choroba cywilizacyjna XXI w. Dotyka coraz większą grupę nauczycieli. Ważne, aby umieć rozpoznać jej pierwsze objawy i jak najwcześniej zareagować.
-
RóżnorodnośćWideokasty
Erasmus+ poszerza horyzonty! Doświadczenia kadry XX LO w Poznaniu
przez Olga Stobiecka-Rozmiarekprzez Olga Stobiecka-RozmiarekO możliwościach rozwoju osobistego i zawodowego poprzez udział w programie Erasmus+ opowiedziała mi kadra pedagogiczna XX LO w Poznaniu im. K.I. Gałczyńskiego. Nauczycielki i nauczyciele, kadra administracyjna regularnie biorą udział w kursach językowych, szkoleniach metodycznych czy wymianach międzynarodowych dla młodzieży. Praktyka XX LO pokazuje, że edukacja międzykulturowa to wspaniały sposób na poszerzanie horyzontów. Odkrywanie różnorodności kulturowej pozwala zarówno młodzieży, jak i dorosłym rozwijać skrzydła.
-
Przyszłość
Nauczanie przez działanie – rewolucja, która trwa
przez Małgorzata Dynowskaprzez Małgorzata DynowskaSokrates, wychodząc z założenia, że prawda rodzi się w dialogu, zachęcał swoich uczniów do samodzielnego myślenia. Jan Amos Komeński propagował nauczanie oparte na zmysłach i aktywności uczniów. Choć od tych czasów upłynęły całe stulecia, to jednak idea nauczania przez działanie wciąż jest aktualna. Czy ta metoda ma szansę zaistnieć we współczesnej edukacji?
-
Emocje mają znaczący wpływ na nasze życie. Od tego, czy potrafimy je właściwie rozpoznawać, interpretować i wyrażać zależy, jakie podejmujemy decyzje, jak układają się nasze relacje, czy odczuwamy satysfakcję z tego, co robimy. Mechanizm działania emocji dobrze jest wyjaśniać na metaforach. Co to znaczy, że są naszymi przyjaciółmi? Co niesie ze sobą porównanie ich do fal? Na czym polega analogia między działaniem kontrolnej lampki w samochodzie a informacyjną funkcją emocji?
-
PodkastyRóżnorodność
Język polski jako język obcy w nauczaniu dzieci cudzoziemskich – rozmowa z Julią Karczewską, współautorką publikacji: „Nie tylko pierwszy rok”
Język polski, jako język edukacji, stanowi wyzwanie dla większości uczących się dzieci cudzoziemskich. Nie wystarczy rok pobytu w kraju, by opanować mowę na tyle, by swobodnie uczyć się w języku obcym.
– O czym warto pamiętać, ucząc różnych przedmiotów osoby, dla których język polski jest drugim językiem?
– Jakiego języka używać w procesie nauczania, by być zrozumianym przez uczniów z doświadczeniem migracji?
– Czym jest kod i kontekst w języku?
– Jak formułować instrukcje i polecenia?Między innymi na te pytania odpowiadała Julia Karczewska – współautorka publikacji ODN
„Nie tylko pierwszy rok. Potrzeby uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji/uchodźstwa w polskiej szkole”. Serdecznie zapraszam do wysłuchania podkastu i skorzystania ze sprawdzonych scenariuszy zajęć w pracy z klasami wielokulturowymi. -
Przyszłość
Antykruchość dziecka a kontrola rodzicielska: co jest stawką w tym starciu? Jak może pomóc szkoła?
przez Bogna Białeckaprzez Bogna BiałeckaJak uczyć dzieci antykruchości, jak mówić o tym rodzicom i co nauczycielki i nauczyciele mogą w tej sprawie zrobić? Polska szkoła jest miejscem otwartym na nowości, ale czy zmieszczą się tam dwa wieloryby?
Odpowiedzi na powyższe pytania udzieli Bogna Białecka, psycholożka zaangażowana w profilaktykę zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.