Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
poniedziałek, 12 maja, 2025
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Strona główna » Zdrowie w szkole – edukacja zdrowotna wkracza do szkół

Zdrowie w szkole – edukacja zdrowotna wkracza do szkół

Zdrowie i edukacja – te dwa elementy zostały połączone w nowy przedmiot, który od września 2025 roku pojawi się w polskich szkołach. Co ta zmiana przyniesie uczniom, nauczycielom i rodzicom? Jakie cele wyznacza nowe rozporządzenie? I wreszcie – w jaki sposób możemy wykorzystać nowoczesne technologie, by efektywnie prowadzić zajęcia o zdrowiu? Sprawdźmy! 

Zdrowie w centrum uwagi – czym jest nowy przedmiot? 

Zdrowie stanie się głównym tematem nowego przedmiotu szkolnego – edukacji zdrowotnej, który od roku szkolnego 2025/2026 będzie realizowany w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. W klasach IV – VIII uczniowie będą uczęszczać na jedną godzinę zajęć tygodniowo. W szkołach ponadpodstawowych – liceum, technikum oraz branżowej szkole I stopnia – zaplanowano dwie godziny w całym cyklu kształcenia.  

Edukacja zdrowotna nie będzie przedmiotem obowiązkowym. Rodzice uczniów lub sami uczniowie, jeśli są pełnoletni, mogą zrezygnować z udziału w zajęciach, składając pisemne oświadczenie do dyrektora szkoły. Lekcje z edukacji zdrowotnej nie będą oceniane i nie wpłyną na promocję ucznia/uczennicy do następnej klasy ani na ukończenie przez nich szkoły. 

Przedmiot mogą prowadzić nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym oraz kwalifikacjami w zakresie edukacji zdrowotnej. Uprawnienia będą mieć m.in. nauczyciele biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, psychologowie, pedagodzy, a także osoby z wykształceniem medycznym, np.: lekarze, pielęgniarki czy ratownicy medyczni. Możliwe będzie także prowadzenie zajęć przez zespół nauczycieli reprezentujących różne specjalizacje. 

Zdrowie w szkole. Korzyści dla ucznia 

Wprowadzenie edukacji zdrowotnej to krok ku nowoczesnemu, kompleksowemu podejściu do wychowania i profilaktyki. Zawartość programowa edukacji zdrowotnej znacznie wykracza poza to, co do tej pory było przekazywane w ramach wychowania do życia w rodzinie. 

Uczniowie będą mieli okazję przyjrzeć się bliżej sobie i swojemu zdrowiu. Będą poruszać tematy zdrowia fizycznego oraz aktywności fizycznej. Nauczą się podstaw zdrowego odżywiania. Poznają mechanizmy dbania o zdrowie psychiczne i zdrowie społeczne. 

W programie nie zabraknie także tematów związanych z dojrzewaniem, zdrowiem seksualnym, zdrowiem środowiskowym, korzystaniem z Internetu oraz profilaktyką uzależnień. 

W szkołach ponadpodstawowych uczniowie dodatkowo pochylą się nad zagadnieniami wartości i postaw oraz funkcjonowaniem systemu ochrony zdrowia. 

Cele edukacji zdrowotnej  

Głównym celem edukacji zdrowotnej jest wyposażenie uczniów w kompetencje, które ułatwią im dbałość o zdrowie przez całe życie. Nowy przedmiot nie tylko przekazuje wiedzę, ale również rozwija umiejętności i postawy potrzebne w codziennym funkcjonowaniu. 

Edukacja zdrowotna ma budować potencjał zdrowotny uczniów oraz ich otoczenia. Lekcje będą ukierunkowane na praktyczne aspekty dbania o siebie i innych. To nie tylko teoria, ale konkretne narzędzia i wskazówki. 

Szczególnie cennym pojęciem jest „alfabetyzm zdrowotny”. To zestaw wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznawanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia. Uczniowie nauczą się nie tylko, jak dbać o siebie, ale także dowiedzą się, jak wspierać innych w ich zdrowotnych potrzebach. 

Praktyczne wskazówki dla nauczycieli 

Wprowadzenie edukacji zdrowotnej wiąże się z nową rolą nauczyciela – przewodnika, który nie tylko przekazuje wiedzę, ale też wspiera uczniów w rozwijaniu samoświadomości i wrażliwości. Kluczowe jest, aby zajęcia były nie tylko atrakcyjne, ale i bezpieczne emocjonalnie. Tematy poruszane na lekcjach mogą dotykać osobistych przeżyć uczniów, dlatego tak ważne jest budowanie relacji opartych na zaufaniu i otwartości. 

Lekcje edukacji zdrowotnej powinny łączyć aktywizujące metody – quizy, gry, pracę w grupach czy burzę mózgów – z przestrzenią do rozmowy i refleksji. Warto wykorzystywać nowoczesne narzędzia, które czynią zajęcia ciekawszymi i bardziej angażującymi. Przykładowo: 

  • Canva – pozwala tworzyć atrakcyjne plakaty, infografiki i prezentacje, które wspierają przyswajanie treści. 
  • ChatGPT – pomaga przygotować materiały, scenariusze zajęć czy nawet symulacje rozmów, które uczniowie mogą analizować i odgrywać. 
  • ElevenLabs – umożliwia przekształcenie tekstu na mowę – przydatne narzędzie zarówno dla nauczyciela, jak i dla uczniów charakteryzujących się zróżnicowanymi stylami uczenia się. 

Warto również położyć nacisk na edukację cyfrową. Zamiast stawiać zakazy, korzystniej jest wskazywać uczniom korzyści płynące z dbania o higienę cyfrową. To świetna okazja, by pokazać, jak rozpoznawać fake newsy, chronić dane i budować świadomie swój wizerunek w sieci. To nieodzowna część współczesnej edukacji zdrowotnej.

Nowa rola nauczyciela 

Wrażliwość nauczyciela na potrzeby uczniów, ich kondycję psychiczną oraz uważność na sygnały płynące z klasy to dziś fundament skutecznego nauczania. Empatia, elastyczność i wsparcie są równie ważne jak przygotowanie merytoryczne. 

Nauczyciel edukacji zdrowotnej stanie się dla uczniów przewodnikiem po świecie szeroko pojętego zdrowia. Może doczekamy się nowego określenia: „pani od zdrowia”, „pan od zdrowia”, „pan/pani zdrówko”? 

Niech to będzie powód do dumy. Edukacja zdrowotna to nie tylko nowy przedmiot. To inicjatywa, która ma prowadzić do stworzenia zdrowszego i bardziej odpowiedzialnego społeczeństwa. 

Państwo „od zdrowia” – do dzieła! 

  • Anna Dziel

    nauczycielka, wychowawczyni, wykładowczyni Wyższej Szkoły Milenium w Gnieźnie, doradczyni metodyczna nauczycieli historii, wychowania do życia w rodzinie i wiedzy o społeczeństwie w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj