Statut szkoły to nie tylko zbiór przepisów – to dokument, który realnie wpływa na życie uczniów, nauczycieli i całej społeczności szkolnej. Na początku czerwca 2025 roku Zespół ds. Przyjaznej Edukacji, powołany przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, opracował zestaw rekomendacji do statutów szkół – oparty na prawie oświatowym, ale także na potrzebie większej przejrzystości, komunikatywności i szacunku. W rozmowie z prof. Sylwią Jaskulską (UAM) oraz dr. Igorem Bykowskim (Wielkopolski Kurator Oświaty) próbujemy odpowiedzieć na pytania: co powinien zawierać nowoczesny statut szkoły? Jak uporządkować kwestie oceniania i zachowania? W jaki sposób szkoły mogą wdrażać zmiany w praktyce?
Wielkopolski Kurator Oświaty; doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Ukończył studia magisterskie z filologii polskiej i pedagogiki oraz studia licencjackie z filozofii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor dwóch monografii naukowych.
Pracuje w Pracowni Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prodziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Autorka, współautorka i współredaktorka kilku książek o szkole i kilkudziesięciu innych tekstów. Członkini Rady Programowej Ośrodka Koordynacyjno-Programowego Kształcenia Nauczycieli. Zastępczyni redaktor naczelnej „Rocznika...
Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030,współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.