-
Trening mindfulnes jest najefektywniejszy, kiedy prowadzimy go w sposób systematyczny. W kolejnym odcinku zapraszamy zatem do nowej praktyki − skanowania ciała.
Poprowadzi ją dla Państwa Justyna Wycisk, psycholożka i certyfikowana trenerka mindfulnes, związana z instytucją Mindfulness Association Polska.
Porozmawiamy też o znaczeniu bycia w kontakcie z własnym ciałem, troski o nie i o mechanizmie działania psychosomatyki.
Zapraszamy! -
RÓŻNORODNOŚĆ
LGBTQ+ w szkole. Jak wspierać uczniów i uczennice? Praktyczny przewodnik dla nauczycieli i nauczycielek
LGBTQ+ w szkole to temat, którego nie możemy pomijać. Jak wspierać osoby uczniowskie, by czuły się bezpieczne i szanowane? Czerwiec to miesiąc widoczności osób LGBTQ+ oraz licznych marszów i parad równości. I choć z roku na rok cieszą się one większą popularnością, a w Poznaniu współorganizatorem wydarzenia jest samorząd, to najnowsze badania pokazują, że na co dzień wcale nie jest tak tęczowo i kolorowo. Choć z badań wynika, że 76,2% uczniów doświadcza przemocy werbalnej na tle homofobicznym, to jednocześnie coraz więcej szkół w całej Polsce tworzy otwarte i przyjazne środowisko. Przykłady dobrych praktyk z rankingu szkół przyjaznych LGBTQ+ dowodzą, że małe kroki mogą przynieść wielkie zmiany.
-
O tym, jak wszyscy pięknie się różnimy, możemy opowiadać uczniom i uczennicom na wiele sposobów. Jednym z nich są na pewno wspólne projekcje filmów, szczególnie tych z nurtu kina inkluzywnego. Szkolne wyjścia do kina już dawno przestały być okazją jedynie do oglądania adaptacji lektur szkolnych i sposobem na wypełnienie dni, podczas których w placówkach niewiele się dzieje. Mamy w Polsce szeroką ofertę programową edukacji filmowej, realizowaną zarówno w kinach studyjnych, jak i multipleksach. A staranny dobór repertuaru tych inicjatyw daje szansę dzieciom i młodzieży na dotykanie wielu ważnych tematów, m.in. różnorodności.
-
Trening mindfulnes w świecie ciągłej presji społecznej i szybkiego tempa życia jest gwarancją zachowania równowagi psychofizycznej.
W cyklu trzech spotkań zaproponujemy Państwu trzy podstawowe praktyki, które mogą stać się narzędziem samopomocy w sytuacjach trudnych, kryzysowych, a może zapoczątkują codzienną rutynę troski o swoje zdrowie.
Przez praktyki poprowadzi Państwa Justyna Wycisk, psycholożka i certyfikowana trenerka mindfulnes, związana z instytucją Mindfulness Association Polska.
Uspokajanie umysłu to punkt wyjścia w doświadczaniu pełnej obecności w czasie teraźniejszym. To warunek niezbędny w radzeniu sobie ze stresem. Zapraszamy!
-
Grywalizacja to przeniesienie mechanizmów typowych dla gier na inne obszary. Świetnie
wpisuje się to w model nowoczesnej edukacji. Nauczyciel jako organizator procesu staje się kreatywnym twórcą gry, a uczeń aktywnym graczem, co przynosi wiele pożądanych efektów. Grywalizacja pozwala zwiększyć zaangażowanie ucznia w przebieg lekcji oraz jej treści. Wzmacnia integrację, buduje atmosferę zabawy, współpracy i zdrowej rywalizacji, generuje mechanizm konkretnej i bieżącej informacji zwrotnej. A przede wszystkim zwiększa u uczniów motywację.
-
Początek upragnionych wakacji! Jak dobrze je spożytkować, aby zresetować umysł i uwolnić od napięć ciało? Gdzie przecinają się natura z kulturą i jak mogą nas wspierać w przyjemnym i efektywnym odpoczywaniu? Jak pasje pozazawodowe mogą wzbogacać codzienną rutynę? Jak to jest pokonywać długie dystanse w grupie i w samotnym spotkaniu ze sobą − rozmawiamy o tym z dyrektorką ODN w Poznaniu, Ksenią Herbst-Buchwald. Co jest urzekającego w wielogodzinnym czatowaniu na ptaki, aby ująć je w kadrze − opowiada wicedyrektor, Tadeusz Nowik. Naturalnie, mamy dla Państwa życzenia wspaniałych przeżyć wakacyjnych!
-
Edukacja obywatelska – jak o niej uczyć i jak wykorzystywać ją w praktyce? Postanowiłyśmy odpowiedzieć na to pytanie – działaniem. Dlatego stworzyłyśmy grę Dziewczyny rządzą!, by w praktyczny sposób wzmacniać …
-
Na początku czerwca 2025 roku Zespół ds. Przyjaznej Edukacji, powołany przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, opracował zestaw rekomendacji do statutów szkół, oparty na obowiązujących przepisach, ale także potrzebie większej przejrzystości i komunikatywności.
O tym, co zawiera dokument, jakie niesie zmiany i jakie ma znaczenie dla szkół, opowiedzą prof. Sylwia Jaskulską z Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM, która współtworzyła rekomendacje, oraz Wielkopolski Kurator Oświaty, dr Igor Bykowski.
-
Ocenianie to nie tylko szkolna rutyna, lecz kluczowy element procesu dydaktycznego. Niejednokrotnie bywa źródłem konfliktu na linii nauczyciel − uczeń, nauczyciel − rodzic. Czym jest sprawiedliwa ocena? Jakie funkcje powinna spełniać? W artykule przyglądamy się ocenianiu z perspektywy ucznia, nauczyciela i rodzica, odwołując się do zapisów prawa oświatowego i praktyki szkolnej.
-
„Myśląca Klasa” to metoda odpowiadająca na zmiany społeczne oraz technologiczne, skłaniająca do refleksji nad sposobami nauczania, które czynią szkołę miejscem ciekawym i inspirującym dla młodych ludzi. Ta metoda sprawia, że uczniowie z pasywnych odbiorców stają się aktywnymi twórcami wiedzy, a sala lekcyjna – miejscem współpracy i wymiany myśli.
-
Kryzys psychiczny nastolatków potwierdzają fakty ujęte w statystyki. W Polsce w 2024 roku życie odebrało sobie troje dzieci w wieku 7–12 lat. W grupie wiekowej 13–18 lat odnotowano aż 124 zgony samobójcze. To dane, które powinny wybrzmieć głośno, nie pozostawiając złudzeń: młodzież cierpi, a my – dorośli – często pozostajemy w bezradności. Jak dostrzec sygnały ostrzegawcze i rozpoznać, kiedy sytuacja staje się alarmująca?
-
Edukacja obywatelska to nowy przedmiot, który ma zastąpić dobrze znaną wiedzę o społeczeństwie. Czy oznacza to faktyczny przełom w myśleniu o edukacji obywatelskiej, czy jedynie kosmetyczną zmianę nazwy i kilku zapisów w podstawie programowej? Jakie są nadzieje i wątpliwości związane z tym, co czeka uczniów i nauczycieli w najbliższych latach? Jakie warunki trzeba spełnić, aby nowy przedmiot funkcjonował jako żywy proces doświadczania obywatelstwa?