-
PsychologiaWideokasty
Jak wspólne improwizowanie buduje relacje i poczucie własnej wartości. Rozmowa z Agnieszką Rogaczewską-Foryś
Sztuka improwizacji teatralnej może mieć formę zespołowej gry i zabawy. Potencjał improwizacji w rozwoju osobowym i poprawy jakości życia społecznego jest nie do przecenienia. Posłuchajcie, w czym pomaga nauczycielom? Dlaczego unieważnia kategorię błędu? Jak wpływa na debatę polityczną i rozmowy współmałżonków? Na czym polega zasada „policja żartu”? Zobaczcie próbkę jednej z impro gier. Zapraszamy!
-
Prawo
Ochrona wizerunku w kontekście przemocy rówieśniczej. Czy zdjęcie może zabrać nam kawałek duszy?
przez Agata Dawidowskaprzez Agata DawidowskaOchrona wizerunku to temat, który różni się w zależności od kraju, tradycji i systemów prawnych. W wielu kulturach wierzono, że fotografia potrafi uchwycić coś więcej niż tylko postać fizyczną osoby – ukazuje również jej duszę. To przekonanie rodziło obawy, że wraz z wykonaniem zdjęcia część tej duszy zostaje utracona. Zamknięta w fotografii. W erze cyfrowej, gdzie każdy moment można uchwycić i natychmiast podzielić się nim z całym światem, to magiczne przekonanie wraca do nas w postaci kwestii ochrony wizerunku.
-
Przyszłość
Prompt do sukcesu, czyli jak rozmawiać ze sztuczną inteligencją?
przez Małgorzata Dynowskaprzez Małgorzata DynowskaCzy jedną z edukacyjnych wizji przyszłości jest oficjalna współpraca nauczycieli ze sztuczną inteligencją? Aby taka współpraca była efektywna należy zadbać o dobrą komunikację. Podstawą komunikacji ze sztuczną inteligencją jest umiejętne tworzenie zapytań, czyli promptów. O tym jakich zasad przestrzegać tworząc prompty, czym są halucynacje oraz co wspólnego z tym wszystkim ma krytyczne myślenie przeczytasz w tym artykule.
-
Żyjemy w dobie wszechobecnej informacji, rolek postów, samozwańczych edukatorów. Można powiedzieć, że żyjemy w buszu informacyjnym, gdzie nie dość, że musimy przedzierać się przez docierające do nas wiadomości, to jeszcze musimy ocenić jakość i wartość ich źródeł.
O tym jak sobie radzić z fake newsami, czy wszyscy mamy objawy fomo i dlaczego metodologia jest tak ważna porozmawiam w najnowszym wideokaście z dr Mariuszem Szynkiewiczem.
-
Prawo
Etyka w pracy nauczyciela. Kluczowe zasady i ich wpływ na rozwój uczniów
przez Sebastian Paczosprzez Sebastian PaczosEtyka w pracy nauczycielki/nauczyciela jest kluczowa nie tylko dla efektywności procesu nauczania, ale także dla kształtowania społeczeństwa opierającego się na zaufaniu, szacunku i sprawiedliwości. Dobre praktyki etyczne w edukacji mają długofalowy wpływ na rozwój osobisty uczniów i ich przyszłe relacje w świecie dorosłych.
-
AktualnościWideokasty
Podsumowanie 2024 roku w edukacji. Rozmowa z Panią Dyrektor Dorotą Kinal
przez Maciej Skrzypekprzez Maciej SkrzypekJaki to był rok dla edukacji w Wielkopolsce? Rozmawiamy o tym z Dorotą Kinal, Dyrektorką Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Czas na podsumowanie 2024 roku.
-
Wsłuchajcie się w świąteczną opowieść, opracowaną w konwencji japońskiego teatru ilustracji. Mamy nadzieję, że przekaz, który niesie nasza historia, rozgrzeje Wasze ciała, dusze i umysły.
-
PodkastyPsychologia
Bilanse i trendy. Żegnając stare – witając nowe
przez Małgorzata Dynowska & Joanna Marchewkaprzez Małgorzata Dynowska & Joanna MarchewkaNa jakich ideach i wartościach koncentrowała się nasza uwaga w mijającym roku? Jakie trendy będą obowiązywały w najbliższym czasie?Wpisując się w tradycje końca roku, redaktorki działu Psychologia i Przyszłość bilansują stare i prognozują nowe kierunki zainteresowań. Posłuchajcie i porównajcie z Waszymi podsumowaniami i typowaniami.
-
Przyszłość
Jak nauczyć (się) krytycznego myślenia?
przez Anna Golik-Czarnecka & Ewa Górczakprzez Anna Golik-Czarnecka & Ewa GórczakCo jest faktem, a co opinią? Jak kształcić umiejętności krytycznego myślenia? O tym można przeczytać w najnowszym artykule.
-
Przyszłość
Atakuj precyzyjnie: Zetki i ich achillesowe pięty
przez Jakub Jakubowskiprzez Jakub JakubowskiNasza seria tekstów o pokoleniu Z to cztery artykuły odpowiadające na pytania: kim są Zetki? Jakie są ich „supermoce”? Jakie mają słabości i jak ich wspierać w codziennych problemach? A także: jaka czeka nas przyszłość u ich boku? Odpowiedzi na te pytania udzielił Jakub Jakubowski: naukowiec, autor tekstów i popularyzator wiedzy na temat młodego pokolenia
-
Prawo
Standardy ochrony małoletnich a relacje nauczyciele – uczniowie – rodzice
przez Jolanta Czereśniowskaprzez Jolanta CzereśniowskaStandardy ochrony małoletnich i ich wdrożenie to kluczowy krok w zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży. W związku z ich wprowadzeniem nasuwa się wiele pytań, szczególnie w kwestii relacji nauczyciel/nauczycielka – uczeń – rodzic. Pytania te dotyczą wielu aspektów: od budowania zaufania po sposoby komunikacji i rozwiązywanie problemów.
-
Ochrona prawna nauczyciela jako funkcjonariusza publicznego – co to oznacza? Jakie prawa i jaki zakres ochrony przysługuje nauczycielom? Zmiany wprowadzone w Karcie Nauczyciela w 2007 roku zapewniły pedagogom ochronę prawną na poziomie zbliżonym do tej, z której korzystają funkcjonariusze publiczni. Jakie są praktyczne konsekwencje tych przepisów?