-
Za nami półmetek roku szkolnego. Większość uczniów i nauczycieli wróciła już z ferii. Ostatnie terminy wakacji zimowych przypadają na przełom lutego i marca. Rozpoczęcie drugiego semestru to doskonała okazja do podsumowania tego, co za nami oraz sprecyzowania planów do końca roku.
-
Nauczyciele zarówno w szkołach, przedszkolach, jak i innych placówkach edukacyjnych cały czas muszą rozwijać swoje kompetencje. Są do tego zobowiązani na mocy odpowiednich przepisów prawa. Jakie są warunki uzyskiwania awansu na kolejne stopnie w zawodzie nauczyciela? Na to i wiele innych pytań odpowie Urszula Wittchen, ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli.
-
Współczesne polskie szkoły coraz częściej stają się miejscem spotkania uczniów pochodzących z różnych kultur. Stanowi to zarówno wyzwanie, jak i ogromną szansę edukacyjną. Wrażliwość kulturowa społeczności szkolnej odgrywa kluczową rolę w budowaniu otwartego, bezpiecznego środowiska, w którym każde dziecko czuje się akceptowane i szanowane. Edukacja w tym zakresie nie tylko pomaga zapobiegać uprzedzeniom i konfliktom, ale również kształtuje postawy empatii i zrozumienia wobec innych. Jak więc kształtować wrażliwość na inne kultury wśród naszych uczniów? Porozmawiamy o tym z prof. Waldemarem Kuligowskim antropologiem kulturowym, badaczem i wykładowcą.
-
INNOWACYJNOŚĆ
ChatGPT w planowaniu, realizacji i ewaluacji projektu edukacyjnego. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli
ChatGPT, Copilot, Gemini czy iCloud – te nazwy coraz częściej pojawiają się w naszym codziennym życiu. W dobie bardzo szybkiego rozwoju i rosnącej roli sztucznej inteligencji nauczyciele także mają dostęp do rozwiązań, które mogą znacząco usprawnić ich pracę. Zastanówmy się, czy narzędzia oparte na generatywnej sztucznej inteligencji mogą pomóc nauczycielom w planowaniu, realizacji i ewaluacji przedsięwzięcia, jakim jest projekt edukacyjny.
-
Częste odchodzenie z zawodu nauczyciela i powszechne doświadczenie wypalenia zawodowego jest charakterystyczne nie tylko dla polskiego środowiska edukacyjnego. Badania brytyjskie i portugalskie potwierdzają, że biurokratyzacja, nadmierne wymagania i obciążenia psychiczne zniechęcają do tej profesji. Skutecznym sposobem przeciwdziałania tym zjawiskom jest sześciomodułowy program: Trening współczującego umysłu. Czy mógłby okazać się pomocny również dla Ciebie? Posłuchaj i sprawdź to!
-
Wielojęzyczność we współczesnym świecie, w którym migracja staje się coraz bardziej intensywna, oznacza, że uczniowie i uczennice mogą na co dzień posługiwać się więcej niż jednym językiem. Oprócz języka kraju ich zamieszkania młodzi ludzie używają w domu innych języków oraz dodatkowo mogą znać takie, których nauczyli się podczas pobytów za granicą.
-
Warto mieć świadomość, że „dobrostan” nie jest stanem, lecz procesem. Duży wpływ ma jego doświadczanie ma nasza relacja ze zwierzętami. Czy możliwy jest dobrostan ludzi i innych zwierząt? Sprawdź, jaką postawę reprezentujesz − naiwnej antropomorfizacji czy etycznej odpowiedzialności za zwierzęcego towarzysza życia. Co jest ważne przy decyzji o wprowadzaniu zwierząt do instytucji. Na ile ciekawe poznawczo byłoby rozważenie koncepcji Zoopolis – państwa i społeczeństwa pełnoprawnej koegzystencji ludzi i innych zwierząt?
-
PRAWO
Zachowania samobójcze – standardy postępowania w pracy z uczniem. Rola i zadania nauczyciela/nauczycielki
Zachowania samobójcze są jedną z głównych przyczyn zgonów na całym świecie, zwłaszcza wśród nastolatków. Próby samobójcze wśród młodych ludzi często są postrzegane jako wołanie o pomoc. Ważne, by je dostrzec i odpowiednio zareagować. Dlatego istotne jest, aby pracownicy szkoły podejmowali wszelkie starania w celu stworzenia wspierającego środowiska dla ucznia, który wraca do szkoły po takiej sytuacji. Należy też pamiętać o podejmowaniu systematycznych działań, wzmacniających stan psychiczny wszystkich uczniów. Zapobieganie zachowaniom autodestrukcyjnym, w tym próbom samobójczym, wymaga zaangażowania wszystkich dorosłych osób, pracujących w szkole.
-
Zachęcam do osobistego namysłu nad rozumieniem pojęcia „szczęście”. Inspiracją mogą być koncepcje kulturowo uwarunkowane (hygge, sisu, ikigai , lagom, niksen). Przyjrzyj się też wnioskom z globalnych badań udostępnionych w World Happiness Report. Z pewnością zainteresuje Cię Skala Samopoczucia Nauczycieli.
-
INNOWACYJNOŚĆ
Film w szkole – analogowa kreatywność! Jak szkolne projekty filmowe kształtują kompetencje jutra
Film – co daje, kiedy sięga się po to medium w szkole? Jakie kompetencje zyskują uczniowie, gdy mają możliwość zrealizowania własnego filmu – w zespole albo indywidualnie? Jak wygląda proces tworzenia w szkole filmów? Czy warto we współczesnym świecie i z takimi możliwościami technologicznymi zachęcać do trudu uczestnictwa w procesie twórczym?
-
RÓŻNORODNOŚĆWideokasty
Pozytywny Balagan – rozmowa z Anitą Rucioch-Gołek o budowaniu dialogu międzykulturowego w społeczności lokalnej w Zbąszyniu
Pozytywny Balagan stał się już stałym elementem działań edukacyjno-społecznych w Zbąszyniu. Inicjatorką tego projektu jest Anita Rucioch-Gołek, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej im. A. Fiedlera w Zbąszyniu, laureatka Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” w 2024 roku.
-
Stres odczuwamy wszyscy. Jego skutki są dla nas bolesne. Nauczyciele jednak mają szczególnie dużo sytuacji wywołujących napięcia. Czują się przytłoczeni nadmiarem obowiązków, a do tego funkcjonują w środowisku stresogennym. Hałas, sztuczne oświetlenie, duża liczba interakcji, rytm lekcji wyznaczany dzwonkami − wszystko to nie pozostaje bez wpływu na doświadczenie stresu. Przerwy międzylekcyjne i popołudniowe przygotowywanie się do zajęć sprzyjają z kolei nawykowemu sięganiu po przekąski. Sprawdź, czego naprawdę potrzebujesz zamiast podjadania.