-
Jaki jest stan młodych w 2025 roku? Opowiada nam o tym Kaja Gagatek z Fundacji Ważne Sprawy. Rozmawiamy o edukacji i relacjach młodych Polaków
-
Jak to jest poruszać się na wózku ulicami Poznania? Osoby jakich wyznań mieszkają w naszym mieście? Kogo spotkalibyśmy na ulicach wielkopolskich miast, gdybyśmy przenieśli się w czasie? Na wszystkie te pytanie znaleźć odpowiedź będzie można już 20 września, podczas Inauguracji Poznańskiego Tygodnia Różnorodności.
-
Nowy rok szkolny, nowe priorytety – Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznacza kierunki polityki oświatowej na 2025/2026. W centrum uwagi znalazły się: rozwój myślenia analitycznego, edukacja obywatelska, zdrowie psychiczne, bezpieczeństwo w świecie cyfrowym oraz nowoczesne metody oceniania. Dokument MEN to mapa drogowa dla szkół, która ma pomóc im sprostać wyzwaniom współczesności i przygotować uczniów do świadomego, zdrowego i aktywnego życia w społeczeństwie.
-
Edukacja zdrowotna to drugi przedmiot debiutujący w nowym roku szkolnym. Z tej okazji rozmawiamy o tym, jakie nadzieje z nim wiążemy. Wskazujemy także na obawy, które sygnalizują przedstawiciele świata nauki …
-
W rozmowie z Weroniką Młodzikowską – psycholożką i seksuolożką, zwracamy uwagę na potrzebę edukacji w tym zakresie jako warunku profilaktyki ryzykownych zachowań, świadomości zagrożeń wynikających z przekraczania granic cielesności, prawa do wiedzy o funkcjonowaniu psychoseksualnym człowieka. Ważne, aby nauczyciele i nauczycielki podejmowali się tego zadania z wewnętrznym przekonaniem, ale także w oparciu o aktualną wiedzę i sprawdzone źródła.
-
Czy szkoła powinna zwracać się do sądu tylko w sytuacjach skrajnych – przemocy, zaniedbania czy łamania prawa – czy także wtedy, gdy uczeń ma problemy wychowawcze lub rodzinne? Jak wyglądają procedury zgłoszeń do sądu i współpraca z kuratorem? O tym wszystkim w rozmowie z sędzią Kajetanem Kosterkiewiczem – posłuchaj, by zrozumieć, jak wspierać młodych ludzi w najtrudniejszych momentach.
-
Rozmowa z Agatą Dawidowską, rzeczniczką praw uczniowskich, po dwóch latach współpracy z poznańskimi szkołami.
-
Na ostatniej prostej wakacji wielkopolskie placówki doskonalenia nauczycieli opublikowały swoją ofertę na rok szkolny 2025/2026. Odwiedziliśmy kolejno: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile oraz Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. Co zawiera oferta każdej z tych jednostek? Posłuchajcie sami!
-
Deliberacja to nasz kolejny pomysł na to jak włączyć uczniów i uczennice we współdecydowanie o losach szkoły. To także praktyki warte do omówienia podczas lekcji edukacji obywatelskiej. Czym różni się …
-
Zmiany w prawie oświatowym, które wejdą w życie 1 września 2025 roku, znacząco wpłyną na funkcjonowanie szkół w całej Polsce. Nowelizacje obejmą szereg kluczowych obszarów – od ścieżki awansu zawodowego nauczycieli/nauczycielek, przez nowe zasady przydzielania zastępstw i wynagradzania godzin ponadwymiarowych, po reformę pensum w szkołach zawodowych. Dotyczą one zarówno uczniów, nauczycieli oraz dyrektorów. Nowe przepisy mają usprawnić działanie szkół i lepiej dostosować system edukacji do współczesnych potrzeb uczniów i nauczycieli. Oto najważniejsze nowości, które warto znać.
-
Nomofobia, FOMO, smartwica – już sam dźwięk tych słów może jeżyć włos na głowie i wywoływać poruszenie oraz dyskomfort. Pomiędzy bagatelizowaniem problemu a totalną krytyką nowych technologii jest miejsce na pogłębioną dyskusję opartą na rzetelnych danych. To właśnie w dziale Innowacyjność warto podjąć się tego wyzwania i symbolicznie „zaciągnąć technologicznych hamulec”: poznać przyczyny, zweryfikować kilka mitów i wspólnie zastanowić się, co robić, skoro sytuacja wygląda tak niepokojąco.
-
Nauczycielko, nauczycielu, jak się masz z konstruktem zawodowej roli społecznej? Czy to dla Ciebie sztywny gorset czy wyznacznik wysokich standardów? Identyfikujesz się z zawodowymi zobowiązaniami czy budujesz indywidualnego styl bycia w nauczycielstwie? Jak rozumiesz kompetencje relacyjne? Czy je posiadasz? Czy potrafisz być “autentycznym dorosłym” w kontakcie z uczniami? W rozmowie z Tamarą Kasprzyk – psycholożką, trenerką, superwizorką nauczycieli- pobudzamy do autorefleksji.