Strona główna » Najnowsze artykuły

Najnowsze artykuły

  • Rozmowa z Tomaszem Raczkiem, krytykiem filmowym, dotyczy tego, jak film portretuje nauczycieli. Zatrzymujemy się nad różnymi wizerunkami, sposobami budowania relacji z uczniami, strategiami motywacyjnymi. Przegląd tytułów wskazuje na potrzebę mitologizacji roli nauczycielskiej („Stowarzyszenie umarłych poetów”) obok ujęć wywołujących kontrowersje (”Whiplash”).  Filmy odsłaniają też trudy dojrzewania, komunikowania się, odnajdowania miejsca w świecie z perspektywy nastolatków i dorosłych („Dojrzewanie”, „Przesilenie zimowe”).   

    Rozmówca z wdzięcznością przybliża też portrety własnych mistrzów z czasów szkolnych. 

    Spotkanie odbyło się we współpracy z Wydziałem Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, UAM w Poznaniu, w gościnnych progach wydziałowego studia.

  • Nauczyciele/nauczycielki często wchodzą w rolę społecznych misjonarzy, ignorując potrzebą wypoczynku, higieny pracy, samorealizacji pozazawodowej. Przyczyną nadwerężania się  w pracy są niska samoocena oraz niskie poczucie własnej wartości. Przekonania te kształtowane są przez stereotypowe postrzeganie profesji nauczycielskiej. Jak sobie pomóc, by nie zgasnąć? Jakie są konsekwencje zaniedbań dobrostanu? Posłuchajcie! 

  • Girls without Borders to już szósta edycja projektu, międzynarodowej inicjatywy, realizowanej w ramach współpracy trzech partnerskich regionów – wolsztyńskiego w Polsce, Dahme-Spreewald w Niemczech i Cabestany we Francji. Projekt jest przestrzenią do wymiany doświadczeń, rozwijania kompetencji liderskich oraz budowania międzykulturowych mostów. Odbywa się za każdym razem w innym z partnerskich powiatów. Jak wygląda w praktyce?

  • Przemek Staroń − autor dwóch części „Szkoły bohaterek i bohaterów”, Nauczyciel Roku 2018, założyciel międzypokoleniowego seminarium filozoficznego Zakon Feniksa – dzieli się swoimi strategiami na kreatywność. Warto zainspirować się jego pomysłami na wykorzystanie uniwersum kulturowego w kształceniu krytycznego myślenia uczniów/uczennic, komunikowania się z młodymi ludźmi poprzez świat znanych im symboli i archetypów. Rozmówca przekonuje, dlaczego fundamentem pracy z nastolatkami jest budowanie zaufania i dlaczego w profesji nauczycielskiej kluczowa jest postawa autentyczności i autonomii.

  • Serial Dojrzewanie w krótkim czasie zdobył niebywałą popularność. Cztery dni po premierze osiągnął 23 miliony wyświetleń na Netflixie. To świetny materiał wyjściowy do ważkich rozmów dorosłych z nastolatkami. Warto sięgnąć też po dodatkowe konteksty. Psycholog społeczny J. Haidt w Niespokojnym pokoleniu pokazuje, że trud dojrzewania „pokolenia Z” bierze się z wielkiego przeprogramowania ich dzieciństwa w wyniku powszechnego dostępu do technologii cyfrowych. Psychiatra, D. Siegel tłumaczy w odwołaniu do neurobiologii, na czym polega Burza w mózgu nastolatka. Raport o Dojrzewaniu chłopców w Polsce rzuca światło na specyfikę problemów tego okresu. Jak możemy wspierać młodych ludzi? W artykule znajdziesz inspiracje i rekomendacje.

  • Jak budować autorytet w zawodzie nauczyciela w świecie erozji wartości i niskiego prestiżu społecznego tej profesji? Czy młodzi ludzie potrzebują autorytetów? Co to znaczy być osobą znaczącą w życiu nastolatka? Kogo uczniowie wybierają do roli autorytetu? Rozmowa dotyczy refleksji nad tymi pytaniami. Pedagożka szkolna z długoletnim doświadczeniem, współpracująca z rodzicami uczniów i nauczycielami odsłania mechanizmy budowania autorytetu, który podlega ciągłej weryfikacji ze strony młodych ludzi. Pokazuje, jak ważna jest komunikacja, trzymanie granic i odpowiedzialność za wywieranie wpływu.

  • Czas pracy nauczycieli to temat, który budzi wiele emocji i kontrowersji. Nauczyciele niejednokrotnie pracują w trudnych warunkach, zmagając się z natłokiem obowiązków, wykraczających poza standardowe godziny lekcyjne. Przyjrzyjmy się bliżej tej kwestii, która ma wpływ nie tylko na samych nauczycieli, ale także na jakość kształcenia i dobrostan uczniów. W wideokaście, którego gościem jest dr Roman Lorens, spróbujemy odpowiedzieć m.in. na pytania: ile godzin tygodniowo pracują nauczyciele? Z czego składa się ich czas pracy? Jakie są uprawnienia nauczycieli w tym zakresie? 

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj