-
Rozmowa z Tomaszem Raczkiem, krytykiem filmowym, dotyczy tego, jak film portretuje nauczycieli. Zatrzymujemy się nad różnymi wizerunkami, sposobami budowania relacji z uczniami, strategiami motywacyjnymi. Przegląd tytułów wskazuje na potrzebę mitologizacji roli nauczycielskiej („Stowarzyszenie umarłych poetów”) obok ujęć wywołujących kontrowersje (”Whiplash”). Filmy odsłaniają też trudy dojrzewania, komunikowania się, odnajdowania miejsca w świecie z perspektywy nastolatków i dorosłych („Dojrzewanie”, „Przesilenie zimowe”).
Rozmówca z wdzięcznością przybliża też portrety własnych mistrzów z czasów szkolnych.
Spotkanie odbyło się we współpracy z Wydziałem Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, UAM w Poznaniu, w gościnnych progach wydziałowego studia.
-
Nauczyciele/nauczycielki często wchodzą w rolę społecznych misjonarzy, ignorując potrzebą wypoczynku, higieny pracy, samorealizacji pozazawodowej. Przyczyną nadwerężania się w pracy są niska samoocena oraz niskie poczucie własnej wartości. Przekonania te kształtowane są przez stereotypowe postrzeganie profesji nauczycielskiej. Jak sobie pomóc, by nie zgasnąć? Jakie są konsekwencje zaniedbań dobrostanu? Posłuchajcie!
-
Girls without Borders to już szósta edycja projektu, międzynarodowej inicjatywy, realizowanej w ramach współpracy trzech partnerskich regionów – wolsztyńskiego w Polsce, Dahme-Spreewald w Niemczech i Cabestany we Francji. Projekt jest przestrzenią do wymiany doświadczeń, rozwijania kompetencji liderskich oraz budowania międzykulturowych mostów. Odbywa się za każdym razem w innym z partnerskich powiatów. Jak wygląda w praktyce?
-
Autorytet w pracy zawodowej nauczyciela jest szczególnie istotny, ponieważ stanowi fundament współpracy z uczniami i rodzicami. Szkoła, jak i uczniowie, zmieniają się, a co za tym idzie, budowanie autorytetu nabiera …
-
Przemek Staroń − autor dwóch części „Szkoły bohaterek i bohaterów”, Nauczyciel Roku 2018, założyciel międzypokoleniowego seminarium filozoficznego Zakon Feniksa – dzieli się swoimi strategiami na kreatywność. Warto zainspirować się jego pomysłami na wykorzystanie uniwersum kulturowego w kształceniu krytycznego myślenia uczniów/uczennic, komunikowania się z młodymi ludźmi poprzez świat znanych im symboli i archetypów. Rozmówca przekonuje, dlaczego fundamentem pracy z nastolatkami jest budowanie zaufania i dlaczego w profesji nauczycielskiej kluczowa jest postawa autentyczności i autonomii.
-
Serial Dojrzewanie w krótkim czasie zdobył niebywałą popularność. Cztery dni po premierze osiągnął 23 miliony wyświetleń na Netflixie. To świetny materiał wyjściowy do ważkich rozmów dorosłych z nastolatkami. Warto sięgnąć też po dodatkowe konteksty. Psycholog społeczny J. Haidt w Niespokojnym pokoleniu pokazuje, że trud dojrzewania „pokolenia Z” bierze się z wielkiego przeprogramowania ich dzieciństwa w wyniku powszechnego dostępu do technologii cyfrowych. Psychiatra, D. Siegel tłumaczy w odwołaniu do neurobiologii, na czym polega Burza w mózgu nastolatka. Raport o Dojrzewaniu chłopców w Polsce rzuca światło na specyfikę problemów tego okresu. Jak możemy wspierać młodych ludzi? W artykule znajdziesz inspiracje i rekomendacje.
-
Jakie są zasady przyznawania urlopów, jakie typy urlopów przysługują nauczycielom oraz jakie są ich prawa i obowiązki w tym zakresie? W artykule przyjrzymy się szczegółowo przepisom regulującym urlopy nauczycieli w Polsce, a także omówimy praktyczne aspekty związane z ich wykorzystaniem.
-
Jak budować autorytet w zawodzie nauczyciela w świecie erozji wartości i niskiego prestiżu społecznego tej profesji? Czy młodzi ludzie potrzebują autorytetów? Co to znaczy być osobą znaczącą w życiu nastolatka? Kogo uczniowie wybierają do roli autorytetu? Rozmowa dotyczy refleksji nad tymi pytaniami. Pedagożka szkolna z długoletnim doświadczeniem, współpracująca z rodzicami uczniów i nauczycielami odsłania mechanizmy budowania autorytetu, który podlega ciągłej weryfikacji ze strony młodych ludzi. Pokazuje, jak ważna jest komunikacja, trzymanie granic i odpowiedzialność za wywieranie wpływu.
-
Chcesz zmieniać szkołę na lepszą? „włącz_POPOJUTRZE!” to projekt dla nauczycieli, pedagogów i psychologów, którzy wierzą w edukację dostępną dla wszystkich. Zdobądź wsparcie, rozwijaj innowacje i pomóż uczniom odkrywać ich potencjał. Jak uzyskać stypendium na realizację swojego pomysłu, przeczytasz w tym artykule.
-
Od września 2025 r. uczniowie poznają nowy przedmiot – edukację zdrowotną. To nie tylko lekcje o zdrowym stylu życia, ale też rozmowy o emocjach, higienie cyfrowej i bezpieczeństwie w sieci. Sprawdź, czego nauczy się młodzież i jaką rolę odegra w tym nauczyciel. Przeczytaj więcej!
-
Odporność psychiczna okazuje się kluczową umiejętnością życiową, która pozwala skutecznie radzić sobie z dynamicznymi zmianami i stresującymi sytuacjami, umożliwiając szybką adaptację i właściwą reakcję na przeciwności losu. Na szczęście jest to cecha, którą możemy cały czas budować i rozwijać.
-
Czas pracy nauczycieli to temat, który budzi wiele emocji i kontrowersji. Nauczyciele niejednokrotnie pracują w trudnych warunkach, zmagając się z natłokiem obowiązków, wykraczających poza standardowe godziny lekcyjne. Przyjrzyjmy się bliżej tej kwestii, która ma wpływ nie tylko na samych nauczycieli, ale także na jakość kształcenia i dobrostan uczniów. W wideokaście, którego gościem jest dr Roman Lorens, spróbujemy odpowiedzieć m.in. na pytania: ile godzin tygodniowo pracują nauczyciele? Z czego składa się ich czas pracy? Jakie są uprawnienia nauczycieli w tym zakresie?