Strona główna » Budowanie klasy międzykulturowej

Budowanie klasy międzykulturowej

Klasa międzykulturowa – dlaczego ważne jest jej umiejętne tworzenie? W zróżnicowanych kulturowo, religijnie, światopoglądowo klasach, w których brakuje doświadczenia w budowaniu relacji międzygrupowych, dość automatycznie i bardzo często dochodzi do tego, że osoby „obce”/„inne” nie są włączane do grupy, co prowadzi do wykluczenia. Dlatego warto profilaktycznie podejmować świadome budowanie wspólnoty. 

Tworzenie klasy międzykulturowej to proces  

Integracja wielokulturowej klasy to proces, a nie jednorazowe działanie. Tworzenie wspólnoty wiąże się z organizowaniem, zespalaniem i synchronizowaniem różnorodnych jednostek czy podgrup tworzących większą zbiorowość społeczną. Lepiej, by integracja nie przybierała formy ograniczonej do gier i zabaw mających w nazwie „integracyjne”, wprowadzanych jedynie na początku, na oddzielnych zajęciach. Warto zadbać, by było to oddziaływanie długoterminowe. Można zaplanować codzienną rutynę i budować rytuały klasowe, dopasowane do odpowiedniego etapu rozwoju sytuacji.  

Razem w klasie. Przewodnik dla szkół – publikacja o budowaniu klasy międzykulturowej 

Przewodnik Fundacji Szkoły z Klasą pt.  Razem w klasie. Przewodnik dla szkół to coś więcej niż zbiór ćwiczeń. Proces integracji został w nim zobrazowany jako droga. W publikacji można znaleźć aktywności dobrane do różnych etapów rozwoju międzykulturowej społeczności. Zaprezentowane metody na pewno nie wyczerpują potrzeb wychowawcy. Celem jest inspirowanie do świadomego przygotowania klasy i poszczególnych osób na wielokulturową rzeczywistość z uwzględnieniem różnych faz procesu tworzenia grupy. Istotne jest zarówno pierwsze spotkanie, jak i pierwsze wspólne dwa tygodnie, zarówno regularne wzmacnianie wspólnoty, jak i podsumowania oraz ewaluacja osiągnięć zdobytych na integracyjnej drodze. Każda z faz charakteryzuje się nieco inną dynamiką relacji międzykulturowych i odmiennymi potrzebami jej uczestników. Zaproponowane aktywności warto wprowadzać jako element wzmacniający wszelkie inne metody wykorzystywane do budowania społeczności szkolnej i klasowej. Dobrane ćwiczenia mają odpowiedzieć na specyficzne potrzeby, sytuacje i zjawiska uaktywniające się w kontakcie międzykulturowym. 

20 listopada 2023 

Typ materiału: publikacja. 

Poziom edukacji: wszystkie poziomy edukacji. 

Dla kogo: nauczyciele i nauczycielki. 

Obszar programowy: wrażliwość społeczna i zaangażowanie obywatelskie. 

Tagi: integracja, relacje, wielokulturowość. 

Licencja: CC-BY-SA 4.0. 

Więcej: Od klasy wielokulturowej do międzykulturowej – rozmowie z Dominiką Cieślikowską psycholożką międzykulturową

  • Dominika Cieślikowska

    Absolwentka psychologii stosunków międzykulturowych na Uniwersytecie SWPS, certyfikowana trenerka i superwizorka umiejętności międzykulturowych i antydyskryminacyjnych. Uczestniczy i współorganizuje krajowe i międzynarodowe przedsięwzięcia (szkolenia, webinaria, projekty badawcze, konferencje, publikacje) promujące kompetencje międzykulturowe, dialog między kulturami i zarządzanie różnorodnością....

Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek, korzystając ze strony akceptujesz regulamin. Zaakceptuj Więcej

Skip to content