Klasa międzykulturowa – dlaczego ważne jest jej umiejętne tworzenie? W zróżnicowanych kulturowo, religijnie, światopoglądowo klasach, w których brakuje doświadczenia w budowaniu relacji międzygrupowych, dość automatycznie i bardzo często dochodzi do tego, że osoby „obce”/„inne” nie są włączane do grupy, co prowadzi do wykluczenia. Dlatego warto profilaktycznie podejmować świadome budowanie wspólnoty.
Tworzenie klasy międzykulturowej to proces
Integracja wielokulturowej klasy to proces, a nie jednorazowe działanie. Tworzenie wspólnoty wiąże się z organizowaniem, zespalaniem i synchronizowaniem różnorodnych jednostek czy podgrup tworzących większą zbiorowość społeczną. Lepiej, by integracja nie przybierała formy ograniczonej do gier i zabaw mających w nazwie „integracyjne”, wprowadzanych jedynie na początku, na oddzielnych zajęciach. Warto zadbać, by było to oddziaływanie długoterminowe. Można zaplanować codzienną rutynę i budować rytuały klasowe, dopasowane do odpowiedniego etapu rozwoju sytuacji.
Razem w klasie. Przewodnik dla szkół – publikacja o budowaniu klasy międzykulturowej
Przewodnik Fundacji Szkoły z Klasą pt. Razem w klasie. Przewodnik dla szkół to coś więcej niż zbiór ćwiczeń. Proces integracji został w nim zobrazowany jako droga. W publikacji można znaleźć aktywności dobrane do różnych etapów rozwoju międzykulturowej społeczności. Zaprezentowane metody na pewno nie wyczerpują potrzeb wychowawcy. Celem jest inspirowanie do świadomego przygotowania klasy i poszczególnych osób na wielokulturową rzeczywistość z uwzględnieniem różnych faz procesu tworzenia grupy. Istotne jest zarówno pierwsze spotkanie, jak i pierwsze wspólne dwa tygodnie, zarówno regularne wzmacnianie wspólnoty, jak i podsumowania oraz ewaluacja osiągnięć zdobytych na integracyjnej drodze. Każda z faz charakteryzuje się nieco inną dynamiką relacji międzykulturowych i odmiennymi potrzebami jej uczestników. Zaproponowane aktywności warto wprowadzać jako element wzmacniający wszelkie inne metody wykorzystywane do budowania społeczności szkolnej i klasowej. Dobrane ćwiczenia mają odpowiedzieć na specyficzne potrzeby, sytuacje i zjawiska uaktywniające się w kontakcie międzykulturowym.
20 listopada 2023
Typ materiału: publikacja.
Poziom edukacji: wszystkie poziomy edukacji.
Dla kogo: nauczyciele i nauczycielki.
Obszar programowy: wrażliwość społeczna i zaangażowanie obywatelskie.
Tagi: integracja, relacje, wielokulturowość.
Licencja: CC-BY-SA 4.0.