Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
środa, 30 kwietnia, 2025
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Strona główna » Od klasy wielokulturowej do międzykulturowej – rozmowa z Dominiką Cieślikowską psycholożką międzykulturową

Od klasy wielokulturowej do międzykulturowej – rozmowa z Dominiką Cieślikowską psycholożką międzykulturową

Wielokulturowość jest naszą codziennością. Według Najwyższej Izby Kontroli w roku szkolnym 2022/2023 w Polsce uczyło się ponad 220 tysięcy dzieci cudzoziemskich. Od wielokulturowości do edukacji międzykulturowej jest wcale nie tak bliska droga.

Na co dzień w Polsce jest prowadzona edukacja kulturowa odnośnie Polek i Polaków, bo takim mainstreamowym, dominującym przekazem kulturowym jest to o kraju polskim. Edukacja międzykulturowa, czyli dodajemy te elementy, jak funkcjonować pomiędzy sobą. – Dominika Cieślikowska

Edukacja międzykulturowa to najróżniejszego rodzaju oddziaływania. Od takich bardzo formalnych, wplecionych w nauczanie przedmiotowe, przez bycie razem ze sobą, po spotkania czy oddziaływania incydentalne – na ulicy, na koncercie, na przerwie właśnie, w niezaplanowany sposób. Rodzaj doświadczenia, które wpływa na to, że mamy coraz większą pewność w kontaktach międzykulturowych, coraz lepiej się w nich orientujemy. Potrafimy więcej przewidywać, wiedzieć, jak się zachować, jak się odnieść, czego się spodziewać po drugiej stronie. – Dominika Cieślikowska

Pierwszy krok? Gry, zabawy, wyjście do kina czy zorganizowanie wycieczki – to wszystko integruje, buduje wspólnotę i więzi w klasie. (…) Dzieci dobrze pamiętają wycieczki, spotkania poza miejscem szkoły, niecodzienne aktywności szkolne. Szczególnie dobrze pamiętają, jeżeli w ogóle tam są dobre relacje. Bo jak nie ma dobrych relacji, wyjście na wycieczkę nic nie zmieni.– Dominika Cieślikowska

Więcej w artykule: Budowanie klasy wielokulturowej

  • Dominika Cieślikowska

    Absolwentka psychologii stosunków międzykulturowych na Uniwersytecie SWPS, certyfikowana trenerka i superwizorka umiejętności międzykulturowych i antydyskryminacyjnych. Uczestniczy i współorganizuje krajowe i międzynarodowe przedsięwzięcia (szkolenia, webinaria, projekty badawcze, konferencje, publikacje) promujące kompetencje międzykulturowe, dialog między kulturami i zarządzanie różnorodnością....

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj