Strona główna » Sztuczna inteligencja, uwaga, mamy rewolucję!

Sztuczna inteligencja, uwaga, mamy rewolucję!

Sztuczna inteligencja to jeden z kluczowych tematów do przemyślenia w kontekście współczesnej edukacji. AI puka do drzwi szkoły i trzeba jej wyjść naprzeciw. Wydaje się, że powinna zostać poddana refleksji, kontroli, ale też mądrze wykorzystana. 

Temat sztucznej inteligencji budzi ostatnimi czasy wiele emocji. AI bywa postrzegana jako poważne zagrożenie w wielu obszarach, niekontrolowana, jak ogień, może wymknąć się spod kontroli i dokonać zniszczeń.  Futurystyczne wizje nie widzą jej już jako posłusznego narzędzia w rękach człowieka, lecz jako świadomy, autonomiczny byt, który może wyrwać się spod naszej kontroli. Czy wtłoczyliśmy jej wystarczającą ilość algorytmów empatii – o ile takie istnieją – by mimo rosnącej niepokojąco niezależności nigdy swemu stwórcy nie zagroziła? 

Sztuczna inteligencja na pewno powinna być przedmiotem zainteresowania edukatorów, wychowawców, ale przede wszystkim rodziców. Otóż okazuje się, że młodzi ludzie szukają w ramionach SI wsparcia, towarzystwa, relacji i akceptacji. Potrzeba bliskości jest realizowana przez relacje z maszyną. Czy to brzmi jak niepokojąca wizja dalekiej przyszłości? Niestety, ten koszmarny, jak się wydaje, sen futurologów już się ziszcza, co bacznie obserwują i wnikliwie analizują naukowcy.  

Sztuczna inteligencja: przyjaciel pokolenia Alfa  

 Antropolożka technologii Ada Florentyna Pawlak podczas jednego ze swoich wykładów przedstawiała refleksje dotyczące automatyzacji wizerunku bez podmiotu. Skupiła się nie tylko na zagrożeniach, lecz także na szansach i zagrożeniach wykorzystania sztucznej inteligencji. Według niej AI posiada całkiem pokaźną liczbę zalet: spektakularność, hiperrealizm, interaktywność, immersję, spójność, hipercielesność, sterowność, wydajność, skalowalność, luminoidalność. Właśnie te cechy sprawiają, że AI wkracza do imaginarium pokolenia Alfa. Dlatego również połowa osób wchodzących w interakcję z postacią syntetyczną nie ma świadomości, że to bot. AI staje się dla młodych towarzyszem, który zaspokaja potrzeby o charakterze emocjonalnym. Taki stan rzeczy powinien budzić niepokój. Ponad  45 procent młodych ludzi należących do pokolenia Alfa wchodzi w interakcję ze sztuczną inteligencją, która ich komplementuje, pyta o samopoczucie i odpowiada na pytania. Zawsze. AI jest w pełnej gotowości, w przeciwieństwie do bliskich, którzy tę potrzebę bliskości z różnych przyczyn mogą zaniedbywać.  

Sztuczna inteligencja: niezbędnik ucznia i nauczyciela? 

Narzędzia oparte o algorytmy sztucznej inteligencji takie jak: Suno, Lumen 5, ChatGPT, Copilot, Sora ogniuskują ostatnimi czasy zainteresowanie środowisk biznesowych i edukacyjnych. ChatGPT to nic innego jak program komputerowy, który odpowiada na zadane mu pytania, wykorzystując bazę zaimplementowanych mu treści i informacji. Może nie tylko rozwiązać zadanie z matematyki, napisać egzamin maturalny, przejść pomyślnie rozmowę kwalifikacyjną, wygenerować trafny biznesplan, ale… również usprawnić oddziaływania dydaktyczne nauczycieli. W jaki sposób? Można na przykład przy pomocy GPT stworzyć test weryfikujący wiedzę i umiejętności, spersonalizowany i dostosowany do potrzeb a nawet zainteresowań uczniów i uczennic. Sztuczna inteligencja przyda się również podczas tworzenia scenariusza zajęć. Wystarczy w sposób precyzyjny wpisać, jakie mamy oczekiwania, aby otrzymać konspekt lekcji oparty np. O taksonomię Blooma, wykorzystujący myślenie krytyczne czy STEAM. Ponadto uzyskamy ciekawe i dobrej jakości materiały graficzne w stylu epoki, która nas interesuje.  

AI będzie nieocenioną pomocą w kwestii oceniania uczniów. Te same właściwości, które w oczach młodych czynią AI dobrym partnerem do rozmowy, można wykorzystać, by lepiej oceniać uczniów. Dzięki nim sformułowana informacja zwrotna może być budująca, sprawiedliwa i motywować uczniów do dalszej pracy. Jeżeli nauczyciel potrzebuje inspiracji w stworzeniu pytań do lekcji, scenariusza uroczystości szkolnej, jeśli uczniowie potrzebują bibliografii do pracy naukowej – wszystko to zaoferuje i błyskawicznie poda sztuczna inteligencja.  

Nowe priorytety w edukacji

Dynamiczne zmiany w przestrzeni AI – czy tego chcemy, czy nie – wymuszają zmianę edukacyjnych priorytetów, metod nauczania, wreszcie: w innej roli stawiają samego nauczyciela. Już nie podawanie wiedzy, lecz kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia, weryfikowania źródeł, analizy danych, kwestionowania oczywistości – oto dyspozycje, które należy w uczniach rozwijać. Myślenie krytyczne nie jest kolejną sezonową, edukacyjną modą. To kompetencja XXI wieku, która umożliwia rzetelną i racjonalną analizę faktów, rewiduje przekonania w świetle dowodów, pozwala na oddzielenie faktów od opinii, poszerza perspektywę postrzegania rzeczywistości. Wydaje się też być jedyną skuteczną bronią w świecie deep fake’ów i dezinformacji. 

Nowa rola nauczyciela   

Czasy, kiedy nauczyciel był jedynym rzetelnym źródłem informacji, odeszły bezpowrotnie w zapomnienie. Powszechny dostęp do wiedzy zdetronizował go z pozycji nieomylności  i skutecznie zmodyfikował jego rolę w zespole. Rozwój AI tylko tę zmianę przypieczętował.  Czy obserwujemy właśnie początek  końca  modelu edukacji opartego na relacji nauczyciel – uczeń? Nie! Ważne jednak, by dziś nauczyciel skupiał się na budowaniu relacji  i konstruowaniu umiejętności na bazie wiedzy zdobytej przez uczniów i uczennice. Powinien tworzyć atmosferę sprzyjającą rozwojowi i udzielać informacji zwrotnej, która umożliwi młodym ludziom osiąganie zindywidualizowanych celów.  

Jesteśmy świadkami rewolucji większej niż XVIII-wieczna rewolucja przemysłowa. Zmiany w edukacji są konieczne, a sztucznej inteligencji nie powinniśmy się bać, ale na niej znać.

  • Katarzyna Włodkowska

    Eduentuzjastka, członkini grupy Superbelfrzy RP, doradczyni metodyczna, egzaminatorka OKE, certyfikowana trenerka oświaty, nauczycielka języka polskiego, specjalistka do spraw edukacji medialnej, autorka lekcji dla grupy TVN Discovery, liderka projektów "Lekcje w sieci", "Zaproś mnie na swoją lekcję", wykładowczyni akademicka, koordynatorka ogólnopolskich i międzynarodowych projektów edukacyjno-hu...

Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek, korzystając ze strony akceptujesz regulamin. Zaakceptuj Więcej

Skip to content