Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
środa, 30 kwietnia, 2025
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Strona główna » Edukacja międzykulturowa w szkołach

Edukacja międzykulturowa w szkołach

Edukacja międzykulturowa ma dziś ogromne znaczenie. Od dwóch lat doświadczamy sytuacji, w której wielokulturowość jest naszą codziennością. Ta różnorodność wymaga nie tylko zauważenia i nazwania, ale przede wszystkim troskliwego zaopiekowania się. Tu z pomocą przychodzi konsekwentnie i planowo wdrażana edukacja międzykulturowa.

Wielokulturowość w liczbach 

  • Według danych NIK w roku szkolnym 2022/2023 w polskich szkołach uczyło się 222 523 dzieci cudzoziemskich.  
  • Najliczniejszą grupę wśród cudzoziemców stanowili obywatele Ukrainy (88,3%). Kolejne grupy to dzieci z Białorusi (5-8%), Rosji (od 1% do 3%), Wietnamu (od 0,4% do 2%) oraz Bułgarii (0d 0,3% do 1%)*1
  • Od 1 września wprowadzono obowiązek szkolny dla wszystkich dzieci ukraińskich, które mieszkają w Polsce, także dla tych, które biorą udział jedynie w trybie nauki online w ramach ukraińskiego systemu edukacji.  

Edukacja międzykulturowa – źródło kompetencji i pasji  

Jako trenerka edukacji międzykulturowej bardzo się cieszę i czuję się zaszczycona, że będę mogła współtworzyć dział Edukacji Międzykulturowej powstały w ramach Wielkopolskiego Portalu Edukacyjnego. To właśnie doświadczenia międzynarodowych spotkań z młodzieżą, edukacji pozaformalnej prowadzonej w różnych językach zostawiło we mnie trwały ślad jako edukatorki dzieci i młodzieży. Co dała mi wieloletnia praca w zespołach międzynarodowych oraz koordynacja warsztatów i szkoleń dla edukatorek/ów, nauczycielek/li? Przede wszystkim przekonanie, że wielokulturowość otwiera przed nami nowe perspektywy i poszerza horyzonty, choć stanowi wyzwanie.  

Wielokulturowe środowisko tworzy doskonałe podstawy do rozwoju osobistego, dając możliwości poszerzania kompetencji komunikacyjnych, językowych i społecznych.  
Edukacja międzykulturowa to również okazja do zmiany i poprowadzenia procesu uczenia się inaczej niż dotychczas. Wielojęzyczność, brak jednego wspólnego języka wymaga dostosowania metod i narzędzi pracy, co jednocześnie wnosi wiele świeżości do obszaru działań edukacyjnych.  

Po co nam właściwie edukacja międzykulturowa? 

Niewątpliwie zauważanie i dostrzeganie wielokulturowości stwarza okazję do nawiązania porozumienia między kulturami. Przyglądanie się kulturze, tradycjom, historii daje możliwość dostrzeżenia różnic i podobieństw w sposobach funkcjonowania konkretnych społeczności czy jednostek. Edukacja międzykulturowa daje jednak znacznie więcej możliwości niż oglądanie kultury pod lupą. Wielokulturowa grupa przez swoją naturalną i wielobarwną różnorodność zaprasza do poznawania i odkrywania cudzych światów, co pomaga lepiej zrozumieć drugiego człowieka oraz wzbudza refleksję nad własną tożsamością. Z tej perspektywy edukacja międzykulturowa daje unikatową szansę na zanurkowanie pod wodą, zgłębienie kultury jako góry lodowej u jej podnóża i zrozumienie, że najważniejsze jest to, co niewidoczne dla oczu.  Uczenie się w środowisku wielokulturowym wspiera kształtowanie postaw: otwartości, ciekawości oraz odwagi do poznawania ludzi i otaczającego świata. Te z kolei stanowią podstawę do tworzenia środowiska życzliwego, pełnego akceptacji i chęci do współpracy oraz uczenia się.  

Wyzwania wielokulturowości 

Przed nami kolejny rok szkolny i choć wielokulturowość stała się już normą, to jednak nadal stanowi dla nas wyzwanie. W szkolnej rzeczywistości mierzymy się z problemami dnia codziennego: barierą językową, różnicami w systemach edukacji, niezrozumiałymi procedurami. Edukacja międzykulturowa prowadzona w szkole, w klasie – to niewątpliwie fascynujący, pełen zawirowań, proces, który za pomocą interaktywnych i twórczych metod pracy pozwala zbudować dobre relacje w zespole klasowym. Jest również narzędziem z olbrzymim potencjałem do rozwoju kompetencji językowych, społecznych, komunikacyjnych czy wrażliwości kulturowej. Zamieszkanie w innym, często nieznanym, kraju wiąże się z nowym lokum, tworzeniem miejsca pracy, nauki i budowaniem relacji społecznych.  

Doświadczeniu migracji szczególnie pod przymusem, towarzyszy wiele ambiwalentnych uczuć: od niepewności, strachu, lęku, frustracji, złości, poprzez nadzieję, zadziwienia, rozczarowania, aż po radość, ekscytację, zachwyt. Dotyczy to zarówno nowo przybyłych, jak i tych, którzy ich przyjmują. Taka mieszanka skrajnie różnych i intensywnych emocji często wywołuje kryzysy osobiste, łatwo wtedy o nieporozumienia czy konflikty.  Poczucie bycie niezrozumianym/ną czy strach przed poznawaniem kogoś nowego to immanentne wyzwania w pracy z zespołami wielokulturowymi. Różnorodność w grupie w naturalny sposób zaciekawia dzieci i młodzież. Rolą nas, dorosłych: nauczycieli, rodziców, jest przeprowadzić klasę od bycia grupą wielokulturową do momentu stworzenia klasy międzykulturowej, w której uszanowane są wszystkie tożsamości. 

Wspierajmy się!  

Uważność, czułość i troska dla wielokulturowości pozwalają spotkać się w bezpiecznej przestrzeni, poznawać, zadziwić się, odważyć się, próbować, pytać i rozmawiać. Marzy mi się, aby dział Edukacja Międzykulturowa był inspiracją dla kadry pedagogicznej do podejmowania działań na rzecz tworzenia dobrej i życzliwej atmosfery w klasie i w szkole. W tym dziale znajdą Państwo narzędzia do wykorzystania w pracy wychowawczej, dobre praktyki z różnych szkół i przykłady działań interdyscyplinarnych oraz refleksje profesjonalistów, pracujących z grupami wielokulturowymi. Jeśli ktoś z Czytelników chciałby podzielić się własnym działaniem w obszarze edukacji międzykulturowej w szkole zapraszam do kontaktu: olga.stobieckarozmiarek@odnpoznan.pl .

Życzę Wszystkim dobrego roku szkolnego i dobrych doświadczeń w wielokulturowych społecznościach szkolnych


  1. https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/ksztalcenie-dzieci-cudzoziemcow.html ↩︎

  • Olga Stobiecka-Rozmiarek

    Trenerka edukacji międzykulturowej i dramy stosowanej. Tworzy i realizuje autorskie programy edukacyjno-rozwojowe skierowane do dzieci, młodzieży i dorosłych pracujących z młodzieżą. W swojej pracy porusza tematy: wielokulturowości, budowania relacji, akceptacji, przeciwdziałania dyskryminacji, pracy zespołowej, integracji społecznej, wolontariatu. Warsztat dziennikarski rozwijała w Radiu S jak...

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj