Strona główna » Protokołowanie zebrania rady pedagogicznej

Protokołowanie zebrania rady pedagogicznej

Gdzie powinny być uregulowane zasady prowadzenia protokołu zebrania rady pedagogicznej? Jak napisać protokół zgodnie z obowiązującym prawem? I jaka jest rola nauczyciela podczas posiedzeń rady? Na te pytania w podkaście odpowie Pani Anna Kicińska, konsultantka ds. doskonalenia oświatowej kadry kierowniczej w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. Zapraszamy na podkast pt. Protokołowanie zebrania rady pedagogicznej!

Protokołowanie zebrania rady pedagogicznej – podstawa prawna

Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym. Ustawa Prawo oświatowe określa wiele jej kompetencji. Chociaż pełna lista kompetencji została rozsiana w różnych aktach prawnych. Sformalizowaną formą pracy rady jest zebranie. Jako organ kolegialny podejmuje decyzje w formie uchwał. I te dwie formy właśnie zebranie i podejmowanie uchwał są najistotniejsze. Każda z nich powinna przybrać taką formę, żeby mogła być zachowana w dokumentacji pracy szkoły. A więc, protokołując zebrania, spełniamy nie tylko wymóg formalny określony w artykule 73 ustawy Prawo oświatowe, ale jednocześnie tworzymy dokument użyteczny w codziennej działalności szkoły. – Anna Kicińska

Protokół nie musi być takim stenogramem, który zawiera każde słowo, które padło podczas zebrania. Ma oddawać jego treść i zaznaczać decyzje podejmowane. Natomiast te inne formy nagrania audio czy video, muszą być opisane w regulaminie i trzeba też wtedy pamiętać o tym, żeby uzyskać zgodę uczestników, w szczególności wtedy, kiedy chcemy nagrywać wizerunek osób uczestniczących. – Anna Kicińska

Kto wyznacza protokolonta?

Pracę szkoły organizuje dyrektor i to on ma uprawnienie do tego, aby powierzać zadania związane nie tylko z pensum dydaktycznym, nie tylko z pracą z uczniami, ale również rozdziela czynności dodatkowe. To z decyzji dyrekcji będzie wynikało, komu ta funkcja zostanie powierzona. To, czy jest to zadanie jednorazowe, czy może być przydzielone na dłużej, to znowu jest decyzja dyrektora, ale warto, żeby było to określone w regulaminie działalności rady pedagogicznej czy w regulaminie protokołowania. – Anna Kicińska

Każdy członek rady pedagogicznej ma prawo, a wręcz obowiązek zapoznania się z protokołem zebrania. Po pierwsze, musi być zorientowany w bieżącej działalności rady, czyli musi wiedzieć jakie decyzje zostały podjęte w trakcie zebrania, jakie uchwały powstały i zostały przegłosowane, jakie zarządzenia dyrektor wydał. Po drugie, nieobecność na zebraniu nie zwalnia go ze stosowania się do tych decyzji. – Anna Kicińska

  • nauczycielka konsultantka ds. doskonalenia oświatowej kadry kierowniczej w ODN w Poznaniu. Posiada wieloletnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych w szkole. Specjalizuje się w tematyce zarządzania strategicznego w kontekście prawnym i społecznym oraz w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek, korzystając ze strony akceptujesz regulamin. Zaakceptuj Więcej

Skip to content