Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
poniedziałek, 12 maja, 2025
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Strona główna » Komunikacja bez przemocy w wielkopolskich szkołach 

Komunikacja bez przemocy w wielkopolskich szkołach 

Komunikacja międzyludzka jest wyzwaniem, dlatego warto ją ćwiczyć od najmłodszych lat.  
Z takim założeniem wolontariusze Stowarzyszenia Jeden Świat, Elija i Carla z Włoch, przeprowadzili warsztaty z Porozumienia bez Przemocy (NVC) dla dzieci z klas II i IV w wielkopolskich szkołach. Celem zajęć było zapoznanie dzieci z koncepcją empatii i aktywnego słuchania. Inspiracją do przygotowania warsztatów były prace amerykańskiego psychologa Marshalla B. Rosenberga1.  

Komunikacja bez przemocy – jak to się wszystko zaczęło? 

Pomysł na warsztaty z komunikacji dla dzieci pojawił się z inicjatywy wolontariuszy Jednego Świata. Elija i Carla jako uczestnicy Europejskiego Korpusu Solidarności (EKS) wzięli udział w szkoleniu z edukacji pokojowej oraz metod edukacji pozaformalnej. Jednym z podjętych tam tematów było właśnie Porozumienie bez Przemocy. Elija i Carla nabytą wiedzę i umiejętności przekuli w scenariusz warsztatów, które następnie przeprowadzili w szkołach podstawowych w Chełmnie pod Pniewami oraz w Poznaniu.  

Komunikacja oparta na wyrażaniu emocji i potrzeb 

Warsztaty miały dla dzieci proste, ale jakże ważne przesłanie: pokojowa komunikacja jest możliwa i zaczyna się od zrozumienia i wyrażania emocji. Przekaz ten jest kluczowy dla nauk Rosenberga, który opracował założenia Porozumienia bez Przemocy w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Metoda ta promuje rozwiązywanie konfliktów poprzez dialog bez przemocy, doskonale wpisując się w wartości Stowarzyszenia Jeden Świat, jakimi są: pokój, porozumienie i wzajemny szacunek.  

Największym wyzwaniem było przedstawienie tak złożonego tematu w sposób zrozumiały i angażujący dla młodych osób. Elija i Carla opracowali 45-minutowe warsztaty, dzieląc lekcję na trzy części. Postawili na interaktywność, ćwiczenia praktyczne oraz odniesienia do znanych dzieciom postaci z bajek. Wolontariusze prowadzili warsztaty w języku polskim, który dla obojga nie był pierwszym językiem. 
Dlatego największym wyzwaniem stało się uważne słuchanie grupy i sprawdzanie, czy instrukcje są jasne i zrozumiałe dla dzieci. „Zarówno Elija, jak i ja byliśmy pod wrażeniem tego, jak szybko dzieci odczytywały omawiane w zadaniach emocje i jak chętnie angażowały się w zadania grupowe” – przyznaje Carla, jedna z prowadzących. 

NVC w 45 minut? To jest możliwe!

Pierwsza część skupiała się na wprowadzeniu podstawowych emocji i nazwaniu ich. Wolontariusze wykorzystali pokaz slajdów z postaciami z bajki W głowie się nie mieści i zaprosili dzieci do odgadywania emocji pokazanych na twarzach postaci z popularnej kreskówki. Włączenie elementu zabawy i postaci ze znanego i lubianego filmu dało dużo radości grupie oraz wprowadziło przyjazną atmosferę. 

Komunikacja bez przemocy

Podczas gdy większość emocji była prosta do zidentyfikowania, na końcu wolontariusze celowo dodali postać z niejednoznaczną ekspresją, aby pokazać, że nie zawsze łatwo jest zrozumieć, co czują inni. Wywołało to dyskusję o tym, dlaczego pokojowa komunikacja jest niezbędna, zwłaszcza gdy wyrażane emocje nie są oczywiste. 

Ramy komunikacji bez przemocy  

Kolejnym etapem zajęć było poznanie koncepcji języka żyrafy i szakala. 

Komunikacja bez przemocy w wielkopolskich szkołach
Rysunki wykonane przez Eliję, prowadzącego warsztaty.  

Dzięki wydrukowanym obrazkom tych dwóch zwierząt dzieci dowiedziały się o kontrastujących stylach komunikacji: żyrafa symbolizuje komunikację bez przemocy, a szakal reprezentuje agresywny, szkodliwy dialog. Następnie Elija i Carla przedstawili cztery kluczowe kroki NVC:  

  1. obserwowanie bez osądzania,  
  2. identyfikowanie i wyrażanie uczuć,
  3. komunikowanie i wyjaśnianie potrzeb,  
  4. wyrażanie próśb z szacunkiem. 
Komunikacja bez przemocy w wielkopolskich szkołach
Cztery kroki NVC

Komunikacja bez przemocy – czas na praktykę 

W czasie warsztatów dzieci ćwiczyły komunikację w oparciu o schemat NVC. Pomimo że cztery kroki wydają się proste, w praktyce okazały się dla dzieci bardzo trudne. Od razu przechodziły do ostatniego kroku – wyrażania próśb, pomijając refleksję nad emocjami i potrzebami. To pokazało realia naszych wzorców komunikacji. Najłatwiej wyrażać nam czego, chcemy, pragniemy, o co prosimy.  Jasne opisanie sytuacji, co się wydarzyło, wyrażenie emocji i nazwanie własnych potrzeb stanowi duże wyzwanie. Dzieje się tak nie tylko wśród dzieci, ale i u nas, dorosłych. Stąd założenia NVC wymagają regularnej praktyki, by móc swobodnie komunikować się językiem żyrafy.  

Ostatnia część warsztatów pozwoliła uczniom i uczennicom zastosować w praktyce to, czego się nauczyli.  
W małych grupach otrzymali różne scenariusze potencjalnie konfliktowych sytuacji i zostali poproszeni o stworzenie dialogu przy użyciu metod Porozumienia bez Przemocy. Na koniec każda grupa przedstawiła klasie jedną z sytuacji w formie odgrywania ról, pokazując, w jaki sposób podejście żyrafy doprowadziło do lepszych wyników w porównaniu z podejściem szakala. 

Podejście szakala i żyrafy

Choć szakal od razu przyciągnął uwagę dzieci, wszyscy zgodzili się, że język żyrafy jest skuteczniejszy. Żyrafa wyraża to samo, co szakal, robi to jednak w sposób bardziej empatyczny.

Żyrafa zyskuje nowych sprzymierzeńców 

Warsztaty miały na celu pokazanie dzieciom, że chociaż wszystkie emocje są ważne, to sposób, w jaki je wyrażamy, ma kluczowe znaczenie. Podczas warsztatów młodzi ludzie otrzymali cenne narzędzia do rozwijania empatii, rozwiązywania konfliktów i budowania silniejszych społeczności bez przemocy. Entuzjastyczny udział i chęć wypróbowania NVC w ich codziennym życiu były obiecującymi znakami, że przesłanie zostało dobrze przyjęte. 

„Pod koniec warsztatów zapytaliśmy dzieci, czy zamierzają wypróbować tę metodę komunikacji w domu  
i z przyjaciółmi. Wszystkie podniosły ręce bardzo entuzjastycznie!”wspomina Carla. „Czułam się niezwykle usatysfakcjonowana i wdzięczna, widząc, że dzieci są takie radosne i szczęśliwe. Ten warsztat pokazał mi, że interaktywne zajęcia, poruszające istotny i ciekawy dla dzieci temat, to naprawdę skuteczny sposób kształtowania świadomości emocjonalnej”. 

Ponadto, mimo obecności zagranicznych uczniów, zrozumienie emocji i wykonywanie ćwiczeń były takie same jak u polskich dzieci, co podkreśla uniwersalność omawianych zagadnień. Uważam, że tego typu warsztaty mogą wspierać integrację zagranicznych dzieci z polskim społeczeństwem i budować wzajemne zrozumienie z rówieśnikami. 

Warto współpracować

Projekt ten pokazał, jak wpływowe mogą być inicjatywy edukacyjne prowadzone przez wolontariuszy. Współpraca szkół z organizacjami pozarządowymi pomaga poszerzać horyzonty i kształtować w młodych ludziach świadomość obywatelską oraz pokojowe wartości. A to wszystko w kreatywny i angażujący sposób.  


Warsztaty prowadzone były przez wolontariuszy Europejskiego Korpusu Solidarności w ramach projektu EU Belong. 

Stowarzyszenie Jeden Świat od 1994 r. działa na rzecz pokoju poprzez edukację i wolontariat. Od lat współpracuje ze szkołami nie tylko z Poznania, ale z całej Wielkopolski i oferuje prowadzone przez wolontariuszy i wolontariuszki warsztaty z szeroko rozumianej edukacji pokojowej. 

Jeśli chcesz, by wolontariusze/ki Stowarzyszenia Jeden Świat przeprowadzili pokojowe warsztaty w Twojej szkole, napisz do Dominiki Kućmierczyk na adres: longterm@poland.sci.ngo. Warsztaty prowadzone są nieodpłatnie, głównie w języku angielskim. 


  1. Rosenberg, M. B. (2020).Porozumienie bez przemocy. O języku życia. ↩︎

  • Dominika Kućmierczyk

    koordynatorka biura i projektów oraz członkini Zarządu w Stowarzyszeniu Jeden Świat. Na co dzień pracuje z wolontariuszami międzynarodowymi w ramach programu Europejskiego Korpusu Solidarności oraz koordynuje projekty edukacyjne.

  • pół Polka, pół Włoszka, urodzona i wychowana w Udine we Włoszech. Uzyskała tytuł licencjata z lingwistyki oraz magistra studiów wschodnioeuropejskich we Włoszech. Uczestniczyła w wielu zagranicznych programach dzięki programowi Erasmus+. Po prawie 3-letniej karierze w świecie korporacji w Monachium, postanowiła całkowicie zmienić swoje życie. Jako wolontariuszka Europejskiego Korpusu Solidarności,...

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj