Strona główna » Powitanki – ćwiczenie na dobry start 

Powitanki – ćwiczenie na dobry start 

Podczas prowadzonych przeze mnie warsztatów często pojawia się pytanie, jak zintegrować klasę wielokulturową? Odpowiadam wtedy również pytaniem: co otwiera dialog między ludźmi niemającymi jednego wspólnego języka? Padają ważne odpowiedzi: uśmiech, kontakt wzrokowy, chęć do spotkania, podanie ręki, prosta zabawa czy po prostu jakieś wspólne działanie. W odpowiedziach wymieniane są tak naprawdę aspekty dobrego spotkania. Istotą gry „Powitanki” jest witanie się, przedstawianie i zapamiętywanie imion w różnych językach. Usłyszeć, jak inni starają się wypowiedzieć moje własne imię, to bardzo ważny krok w budowaniu relacji. Wszak imię to w pewnym sensie najkrótsza definicja człowieka. To proste ćwiczenie daje okazję do wspólnej zabawy, w której można się spotkać bezpośrednio w różnych konfiguracjach. Zachęcam do zapoznania się z autorskim pomysłem pt. „Powitanki”, który powstał z inspiracji ćwiczeniami rozgrzewkowymi Augusto Boala „Gry dla aktorów i nie aktorów”. Jest to już przetestowany  sposób na budowania dobrej i życzliwej atmosfery oraz akceptacji. 

W czasie podróżowania do nowych krajów można doświadczyć, jak wielką moc ma użycie prostych słów w języku osób, które spotykamy. 

„Powitanki” – instrukcja 

Czas trwania ćwiczenia: ok. 5 min 

Omówienie: ok. 5 min 
Stopień trudności: łatwe 

Gdzie można przeprowadzić: klasa, korytarz, boisko. 

Materiały: 

  • nalepki na imiona, 
  • pisaki,
  • tablica lub duża kartka papieru, 
  • instrument do przywoływania uwagi (np. grzechotka). 
  1. Wprowadzenie do gry 

Osoba prowadząca rozdaje nalepki, na których uczestnicy zajęć piszą drukowanymi dużymi literami swoje imię. Każdy zapisuje je tak, jak chce być nazywany np.: Ania, Anka, Olek, Victor. Następnie gotową wizytówkę przyklejają w komfortowym i widocznym miejscu jako swój identyfikator. 

  1. Zebranie powitań w różnych językach 

Osoba prowadząca wprowadza temat: „W jakich językach znacie słowo hi?” Osoba prowadząca zapisuje powitania na tablicy wyraźnie drukowanymi literami zgodnie z fonetyką, np.: cześć, privit, marhaba, salut, hola, priviet, ciao. Warto sprawdzić z uczniami, czy na tablicy jest ich język ojczysty. W razie potrzeby  trzeba uzupełnić listę. 

  1. Spacer po klasie/ korytarzu/ boisku 

Osoba prowadząca: „Zapraszam Was teraz do wspólnego spaceru po klasie. Wstajemy z ławek. Każdy się przeciąga. Na dobry początek spotkania chodzimy w ciszy po klasie/korytarzu/boisku i poznajemy naszą wspólną przestrzeń. Przyjrzyj się tej przestrzeni. Zaobserwuj, co znajduje się wokół, jakie są tu przedmioty, kolory. Zauważ 5 rzeczy niebieskich. Zauważ 4 rzeczy metalowe, teraz znajdź 3 rzeczy z drewna”.  

  1. Powitanie bez słów 

Osoba prowadząca wprowadza zasadę: „Dźwięk grzechotki to hasło: stop”. Grupa zatrzymuje się. Prowadząca/y zajęcia tłumaczy:  „Teraz bez słów przybij piątkę z co najmniej 6 napotkanymi osobami”. Po chwili prowadząca/y zatrzymuje grupę i wyjaśnia. „Teraz będziemy się witać i przedstawiać napotkanym osobom. Zaczniemy w języku angielskim”. Prowadząca/y prezentuje przykład: „Podchodzę do Bartka i mówię: <<Hi, I am Olga!>>. Bartek odpowiada mi: <<Hi, I am Bartek!>>”. Następnie osoba prowadząca zwraca się do wszystkich:  „Przywitajcie się z co najmniej 4 osobami. Starajcie się zapamiętać ich imiona. Czy wszystko jest zrozumiałe? Ruszamy”. Prowadząca/y daje sygnał, klaszcze lub używa grzechotki. Grupa rusza, wita się po angielsku z co najmniej 4 osobami. 

  1. Zatrzymanie grupy dźwiękiem grzechotki lub klaśnięciem 

Osoba prowadząca zapowiada: „Zmieniamy teraz język. W naszej klasie mówimy między innymi po: ukraińsku, rosyjsku, włosku, polsku. Teraz powitamy się w języku ukraińskim privit, dodając swoje imię. W ten sposób przywitaj się z co najmniej 5 osobami”. 

  1. Zatrzymanie grupy dźwiękiem grzechotki lub klaśnięciem 

Osoba prowadząca wyjaśnia: „Zmieniamy język i sposób witania. Będziemy podawać sobie ręce i przywitamy się po polsku. W tej rundzie już się nie przedstawiamy, a witamy po imieniu osobę, do której podchodzimy”. Prowadząca/y zajęcia podaje przykład: „Podchodzę do Vlad’a:  <<Cześć, Vlad!>>, Vlad mi odpowiada: <<Cześć, Olga!>>”.  Następnie prowadząca/y zwraca się do wszystkich:  „W ten sposób przywitaj się z co najmniej 5 osobami”. 

  1. Zatrzymanie grupy dźwiękiem grzechotki lub klaśnięciem  

Osoba prowadząca wyjaśnia: „Zmieniamy język i sposób witania. Powitamy się teraz po rosyjsku. W tej rundzie już się nie przedstawiamy, a witamy po imieniu osobę, do której podchodzimy”. Prowadząca/y zajęcia podaje przykład: „Podchodzę do Nikity i mówię: <<Priviet, Nikita!>>, Nikita odpowiada mi: <<Priviet, Olga!>>. I na powitanie wykonujemy gest tzw. żółwika”. Następnie prowadząca/y zajęcia zwraca się do wszystkich:  „W ten sposób przywitaj się z co najmniej 5 osobami”. 

  1. Zatrzymanie grupy dźwiękiem grzechotki lub klaśnięciem 

Osoba prowadząca wyjaśnia: „Zmieniamy język i sposób witania.  Przywitamy się teraz po włosku: ciao. W tej rundzie znowu już się nie przedstawiamy, a witamy po imieniu osobę, do której podchodzimy i dotykamy stopą o stopę”. Osoba prowadząca podaje przykład: „Podchodzę do Francesci i mówię: <<Ciao, Francesca!>>, która odpowiada mi: <<Ciao, Olga!>>. Witamy się stopami”. Następnie prowadząca/y zwraca się do wszystkich:  „W ten sposób przywitaj się z co najmniej 5 osobami, z którymi się jeszcze nie przywitałaś/eś”. 

  1. Omówienie ćwiczenia 

Dźwiękiem grzechotki osoba prowadząca zatrzymuje grupę i zapowiada: „Zapraszam do kręgu”. Osoba prowadząca pyta grupę: „Jakie są Wasze wrażenia z ćwiczenia? Jak Wam się mówiło w obcych językach? Co było łatwe, a co trudne w tym ćwiczeniu? Ile imion zapamiętałaś/eś?” Osoba prowadząca gromadzi informacje. Wystarczy, że na każde pytanie odpowiedzą po 2-3 osoby. 

  1. Podsumowanie 

Osoba prowadząca: „Dziękuję, za Wasz udział w ćwiczeniu. Była to okazja do usłyszenia aż 4 języków. Cieszę się, że próbujemy zapamiętać nasze imiona. W nowej grupie stanowi to zawsze wyzwanie, szczególnie jeśli czyjeś imię słyszymy po raz pierwszy w życiu i jest dla nas trudne do wymówienia. Dajmy sobie czas, bądźmy dla siebie cierpliwi i uczmy się wzajemnie. Zawsze możemy poprosić o przypomnienie i poćwiczyć wymowę trudnego słowa z tą osobą, której imię niełatwo nam zapamiętać. Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych 2 tygodni zapamiętamy wszystkie imiona”. 

  1. WNIOSKI 

Dlaczego to ćwiczenie działa? 

  • Zauważyłam, że dzieci, młodzież i nawet dorośli z entuzjazmem podchodzą do opisanego ćwiczenia.
  • Zadanie jest proste, krótkie, odbywa się w ruchu, bez ekspozycji społecznej;  
    można je zrealizować w różnych warunkach przestrzennych. 
  • Osoby uczestniczące usłyszą swoje imię oraz słowa w różnych językach, w tym swoim własnym.
  • Imiona  kolegów i koleżanek z klasy wzbudzają ciekawość uczniów i uczennic oraz osoby prowadzącej.
  • Osoby uczestniczące oswajają się z wielojęzycznością – poznają formułę: „dzień dobry” w różnych językach.
  • Przy okazji tego ćwiczenia uczymy się, że możemy popełnić błąd. Trudno prawidłowo wymówić skomplikowane słowa w obcym języku, który słyszymy po raz pierwszy. Uruchamiamy proces oswajania, osłuchiwania się z wielojęzycznością i nawiązujemy bezpośredni kontakt. 
  • Wydawałoby się, że opisany przykład to tylko banalne ćwiczenie na witanie się i zapamiętywanie. Tymczasem bywa, że wypowiedzenie trudnego imienia może być wyzwaniem. Taka sytuacja wywołuje różne refleksje: „Czy dobrze wymówię to imię?”, „Ojej, to nie do powtórzenia”, „Jakie dziwne?”, „Takie imię istnieje?”, „Co jeśli się pomylę i źle wymówię?”. Dlatego warto te dylematy nazwać i zachęcać uczniów: próbujmy powtarzać i wypowiedzieć wszystkie imiona. Może popełnisz błąd? Nie szkodzi, dopiero się poznajemy i uczymy.  

Na co trzeba być uważnym? 

  • Jako osoba prowadząca weź udział w tym ćwiczeniu – w ten sposób dasz przykład i zachęcisz do uczestnictwa. 
  • Dopilnuj zapisu fonetycznego na kartce czy tablicy, doprecyzuj z dzieckiem wymowę danego powitania lub jego imienia. 
  • Dopilnuj, żeby wszystkie języki ojczyste dzieci uczących się w klasie znalazły się na tablicy. Jeśli w grupie masz więcej niż 2-3 języki, ustal, że dzisiaj przywitacie się w 3 językach, a jutro w kolejnych 2-3. 
  • Reaguj na wszelkie wieloznaczne sytuacje, prześmiewcze uwagi, żarty. To się zdarza, gdy dzieci nie umieją czegoś wymówić. Zatrzymaj sytuację i zauważ, co się dzieje. Zachęcaj do tego, by z życzliwością podejść do ćwiczenia, próbować mówić i nie bać się popełnić błędu. Podkreślaj, że wszyscy się uczymy, a chodzi też o zabawę. 
  • Powtarzaj to ćwiczenie np. co tydzień na lekcjach wychowawczych, korzystając z różnych języków. Masz szansę zrobić z tego pewien rytuał grupowy; rytuały grupowe pomagają budować tożsamość klasy.  

Życzę powodzenia i dobrej zabawy! 

Autorka ćwiczenia: Olga Stobiecka-Rozmiarek 

  • Olga Stobiecka-Rozmiarek

    Trenerka edukacji międzykulturowej i dramy stosowanej. Tworzy i realizuje autorskie programy edukacyjno-rozwojowe skierowane do dzieci, młodzieży i dorosłych pracujących z młodzieżą. W swojej pracy porusza tematy: wielokulturowości, budowania relacji, akceptacji, przeciwdziałania dyskryminacji, pracy zespołowej, integracji społecznej, wolontariatu. Warsztat dziennikarski rozwijała w Radiu S jak...

Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek, korzystając ze strony akceptujesz regulamin. Zaakceptuj Więcej

Skip to content