-
Komunikacja międzyludzka jest wyzwaniem, dlatego warto ją ćwiczyć od najmłodszych lat. Z takim założeniem wolontariusze Stowarzyszenia Jeden Świat, Elija i Carla z Włoch, przeprowadzili warsztaty z Porozumienia bez Przemocy (NVC) dla dzieci z klas II i IV w wielkopolskich szkołach. Celem zajęć było zapoznanie dzieci z koncepcją empatii i aktywnego słuchania. Inspiracją do przygotowania warsztatów były prace amerykańskiego psychologa Marshalla B. Rosenberga.
-
Gdzie powinny być uregulowane zasady prowadzenia protokołu zebrań rady pedagogicznej? Jak napisać protokół zgodnie z obowiązującym prawem? I jak jest rola nauczyciela podczas posiedzeń rady? Na te pytania w podkaście odpowie Pani Anna Kicińska, konsultant ds. doskonalenia oświatowej kadry kierowniczej w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
-
Język to kluczowe narzędzie w budowaniu porozumienia między ludźmi. To on pozwala nam nawiązywać relacje, poznawać i rozumieć świat. Poprzez język wyrażamy swoje myśli i uczucia, budujemy relacje i komunikujemy się z ludźmi. Wyobraźmy sobie taką sytuację: ze względów ekonomicznych opuszczasz swoją ojczyznę, przyjeżdżasz do obcego kraju, w którym wszystko jest inne — kultura, obyczaje, a przede wszystkim język. Zaczynasz życie na nowo. Nie znasz języka kraju, do którego przyjechałeś/aś. Jak się czujesz w tej sytuacji? Co robisz?
-
Mediacje w ostatnich latach cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a co za tym idzie wzrasta liczba szkół i placówek oświatowych, które wdrażają programy związane z mediacjami szkolnymi oraz rówieśniczymi. Wprowadzenie tego narzędzia do szkół to zdecydowanie krok w dobrym kierunku, przynoszący wiele korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom. I właśnie o tym będę rozmawiał z moim gościem Pawłem Biednym.
-
Konflikty w środowisku szkolnym są na porządku dziennym. Kiedy potrafimy nimi zarządzać, stają się procesem rozwojowym. Pomocna jest metoda Mikrokręgów – uproszczona wersja Kręgów Naprawczych. Polecamy!
-
Czy można zamknąć komunikację z młodym pokoleniem w trzech słowach?
Jeśli tak, to w jakich?
Jeśli nie, to jak rozmawiać z młodym pokoleniem, żeby chciało nas słuchać?
A może, jak słuchać, żeby młodzi chcieli do nas mówić?
Rezem z Joanną Malinowską prezeska fundacji „Zmiana dla jutra” rozmawiamy pępowinie do Wi-Fi o sposobach komunikacji z młodymi ludźmi.
-
Mediacje jako forma pokojowego rozwiązywania konfliktów, coraz częściej znajdują swoje miejsce w szkolnej rzeczywistości. Wprowadzenie tego narzędzia do szkół to zdecydowanie krok w dobrym kierunku, przynoszący wiele korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom.
-
Rozmowa z psycholożką dr Maią Kubiak o źródłach i naturze konfliktu. Posłuchaj, jak to, co trudne, może stać się rozwojowe. I jakie modele konstruktywnych zachowań wskazują alegoryczne opowieści o jeżach i słoniu..
-
Mediacje to doskonałe narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli. Szkoła jest miejscem spotkania ludzi o różnych zainteresowaniach, poglądach, wyznających odmienne religie, różniących się zamożnością. W takich okolicznościach konflikt z jego dynamiką i przebiegiem jest procesem normalnym występującym w każdej grupie wiekowej, narodowościowej, etnicznej. Aby mediacja była skuteczna powinna być prowadzona według określonych zasad, które zostaną omówione w tekście.
-
Nie od dziś wiadomo, że edukacja to przyszłość. Co to oznacza? Dla jednych będzie to inwestycja, dla innych rozwój, a dla niektórych sposób na życie. Dla nas edukacja i przyszłość mają wspólny mianownik, którym jest podążanie za dziećmi i młodzieżą.
-
Dział będzie poświęcony prawu oświatowemu oraz etyce zawodowej nauczyciela. Oba te obszary są kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości edukacji oraz tworzenia bezpiecznego i etycznego środowiska szkolnego.
-
W ciągu ostatnich dwóch lat społeczności szkolne stały się bardzo wielokulturowymi środowiskami. W polskich szkołach uczą się dzieci cudzoziemskie z Ukrainy (88,3%), Białorusi (5-8%), Rosji (od 1% do 3%), Wietnamu (od 0,4% do 2%) oraz Bułgarii (0d 0,3% do 1%). Oczywiście spotkać można też osoby z innych krajów i kontynentów, nie stanowią już jednak mniejszości uchwyconej w statystykach.