Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
poniedziałek, 12 maja, 2025
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Strona główna » Kamishibai – więcej niż teatr! Proste narzędzie do pracy na lekcjach

Kamishibai – więcej niż teatr! Proste narzędzie do pracy na lekcjach

Kamishibai to wyjątkowa forma teatru. Na pierwszym planie, w drewnianej skrzynce, pojawiają się ilustracje, a zza kulis opowieść snuje bajarz, bajarka. Wystarczy pudełkowa scena, ilustracje, głos, by odegrać spektakl dosłownie wszędzie: w klasie, na boisku szkolnym, w parku czy w lesie. To proste narzędzie oczaruje każdego. Może skorzystasz z niego na swojej lekcji wychowawczej lub przedmiotowej?

Kami- shibai  紙芝居 – teatr ilustracji 

Kami znaczy papier, shibai znaczy teatr. Z połączenia tych dwóch form powstała japońska sztuka papierowego teatru. Na pierwszym planie pojawiają się ilustracje umieszczone w drewnianej skrzynce – butai ブタイ – pełniącej funkcję sceny. Za skrzynką stoi kamishibaiya, jap. 紙芝居  – artysta/ka, który/a snuje opowieść do pojawiających się obrazków. Przedstawienie zaczyna się wraz z otwarciem butai (drewnianej skrzynki). Bajarz/bajarka czyta teksty do ilustracji umieszczone na tylnych stronach rysunkowej historii. I tak, przekładając kolejne karty, widzowie oglądają obrazy niczym w galerii sztuki i słuchają opowieści jak w słuchowisku. 

Kamishibai – trochę historii 

Papierowy teatr wywodzi się z japońskich tradycji takich jak emaki (ilustrowane zwoje) czy kibyōshi (ilustrowane książki), w których wykorzystywano obrazy do przedstawiania opowieści. Współczesne kamishibai można potraktować jako przedłużenie tradycji wizualnego opowiadania historii w Japonii. Forma ta narodziła się w latach 20. i 30. XX wieku. Artyści podróżowali z wioski do wioski z baśniami i legendami. W okresie II wojny światowej kamishibai było istotnym narzędziem propagandowym skierowanym zarówno do dorosłych, jak i do dzieci. Poprzez teatr ilustracji przypominano wartości narodowe, patriotyzm, bohaterstwo wojskowych oraz mobilizowano społeczeństwo do działania. W latach 50. popularyzacja telewizji wyparła kamishibai jako sposób na dotarcie do szerszego audytorium. Pod koniec XX wieku zaczęła się odradzać jako narzędzie edukacji kulturowej. 

Kamishibai  – magia opowieści, która buduje zaangażowanie 

Opowieść snuta z najmniejszej sceny świata jest bardzo wciągająca dla wszystkich bez względu na wiek. Czar kamishibai tkwi właśnie w jego prostocie. Sednem tej twórczości jest przekaz ustny – jedna z najstarszych form tworzenia sztuki i działania w grupie. Pradawne ludy gromadziły się w swoich wspólnotach wokół ogniska, gawędząc i snując opowieści, baśnie czy legendy. W przypadku teatru ilustracji słowu towarzyszą obrazy, które urzeczywistniają opowieść. To właśnie rysunki skupiają uwagę widowni, wywołują zaciekawienie i zachęcają do dalszego słuchania. 

Kamishibai na lekcjach 

W pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (4–11 lat) serdecznie polecam wykorzystanie baśni z serii Kamishibai: Bajki Świata jako materiału do zajęć. Stara legenda indiańska pt. Bajka o orle, który myślał, że jest kogutem (ilustracje i tekst Ula Ziober, wydawnictwo Kreatibaj) pozwala poruszyć temat wiary w siebie, spełniania marzeń i rozwijania skrzydeł mimo barier. Z kolei Bajka o gąsienicy, która zamieniła się w motyla (tekst i ilustracje Ula Ziober, wyd. Kreatibaj) porywa nas w świat Aborygenów. Ta opowieść może być przyczynkiem do rozmowy o pomaganiu, wspieraniu, życzliwości i wolontariacie. Sprawdzi się również jako wstęp do lekcji na temat przyrody i geografii Australii lub kultury, sztuki i historii Aborygenów, rdzennych mieszkańców Australii. 

O potrzebie akceptacji   

Chcąc poruszyć temat akceptacji, otwartości i życzliwości w klasach V–VIII, polecam bajkę pt. Podspodek – filozoficzna opowiastka dla dzieci i dorosłych (tekst – Agata Widzowska, ilustracje – Tadeusz Sobkowiak, wyd. Kreatibaj.) Do dzisiaj pamiętam letni obóz karate, podczas którego prowadziłam integrację i działania animacyjne. Historię Podspodka zaprezentowałam nastolatkom w wieku od 12 do 17 lat i muszę przyznać, że młodzież była bardzo poruszona tą opowieścią. Po prezentacji historii przez blisko godzinę dyskutowaliśmy o wykluczeniu, potrzebie akceptacji i życzliwości wśród młodych ludzi. Dyskusja toczyła się wartko, wszyscy uważnie słuchali, wiele osób chciało zabrać głos. Byłam jedynie moderatorką. Temat akceptacji wpisał się w potrzeby tej grupy. Młodzi otwarcie mówili o tym, co się dzieje w ich środowisku, co im nie odpowiada i z czym muszą się mierzyć na co dzień. Po tych zajęciach uczestnicy zdecydowanie zbliżyli się do siebie, stali się bardziej zgrani, chętni do współpracy i gotowi wzajemnego wspierania się. 

Budowanie dialogu bez słów 

Kamishibai jest też doskonałą formą wspierającą komunikację w klasach wielojęzycznych. Na lekcjach integracyjnych czy pogłębiających relacje rówieśnicze można zaproponować uczniom przygotowanie kolażu o sobie, swoim życiu, zainteresowaniach, marzeniach w formie skrzynki butai – np. A3 na brystolu. Następnie każdy przedstawia siebie, wkładając swój kolaż do skrzynki butai. Na warsztatach integracyjnych w grupie polsko-hiszpańsko-ukraińsko okazało się to bardzo wspierające dla osób, które dopiero zaczynały naukę języka polskiego. Kamishibai pozwoliło opowiedzieć dzieciom o sobie poprzez ilustracje, ograniczając komunikację werbalną do minimum. Dzięki temu każdy w grupie poczuł się dostrzeżony, usłyszany – po prostu ważny, bo mógł wyrazić i pokazać siebie poprzez kamishibai. 

Więcej o teatrze ilustracji można dowiedzieć się ze strony Stowarzyszenia Zielona Grupa, które od ponad 10 lat zajmuje się popularyzacją kamishibai w Wielkopolsce i w kraju. Jak piszą o sobie: Misją naszego stowarzyszenia jest edukacja i wspieranie działań na rzecz rozwoju artystycznego i obywatelskiego, w którym każda istota jest równoprawnym uczestnikiem dialogu społecznego. (Cytat: www.zielonagrupa.pl). 

10 powodów, dla których warto sięgnąć po kamishibai 

  1. Narzędzie jest proste w użyciu i wywołuje „efekt WOW”. 
  2. Widownia przez dłuższy czas skupia uwagę na opowieści i ćwiczy uważne słuchanie. 
  3. Jest efektywne czasowo: przedstawienie trwa około 10 – 15 minut i może być wstępem do dyskusji o relacjach w klasie, współpracy, wartościach, kulturze; pozwala w intersujący sposób przedstawić obszerny materiał edukacyjny, wprowadzić życiorysy postaci historycznych. 
  4. Daje możliwość przeprowadzenia zarówno lekcji wychowawczej, jak i przedmiotowej  
    (np.: historii, języka polskiego, języków obcych, sztuki, WOS-u, etyki czy filozofii); 
  5. Rozwija umiejętność czytania i tworzenia opowieści. 
  6. Kształtuje kompetencje aktorskie. 
  7. Pozwala ćwiczyć recytację, artykulację, dykcję, intonację. 
  8. Rozwija kompetencje komunikacyjne, językowe, przygotowuje do wystąpień publicznych i oswaja z ekspozycją społeczną. 
  9. Pozwala na realizację pracy projektowej z klasą. Uczniowie i uczennice w grupach mogą samodzielnie stworzyć opowieść, rysunki, ścieżkę dźwiękową i wystawić swój autorski spektakl kamishibai. 
  10. Rozwija umiejętności pracy zespołowej, wyobraźnię i wrażliwość kulturową poprzez sztukę. 


INSTRUKCJA
Kamishibai krok po kroku 

1. Butai – drewniana skrzynka

Podstawowym elementem w Kamishibai jest butai – drewniana skrzynka, w której pojawiają się rysunki.
Możesz ją zrobić samodzielnie z kartonu, drewna, wypożyczyć lub zakupić. Wiele bibliotek publicznych i szkolnych ma już w swoich zasobach bajki i skrzynki kamishibai do wypożyczania.

2. Opowieść

Drugim elementem Kamishibai  jest napisana opowieść.
Opcja 1.: wypożycz ilustrowaną książę kamishibai z biblioteki. Bogaty księgozbiór na ten temat znajdziesz w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu www.wbp.poznan.pl
Opcja 2.: w zależności od celów ułóż samodzielnie lub z klasą swoją własną opowieść. 

3. Ilustracje

Stwórzcie z klasą obrazy do poszczególnych fragmentów historii. Format rysunków dobierz do wymiarów pudełka butai. Najbardziej popularny jest rozmiar A3. 
Dla przykładu zobacz baśń pt. Wielkie pragnienie, wydaną specjalnie dla czytelniczek/ków WPE. Nagranie kamishibai w wykonaniu naszego zespołu redakcyjnego znajdziesz tutaj:

Ilustracje do stworzonej opowieści powstały w oparciu o technikę suchych pasteli.

4. Tekst

Wydrukuj wszystkie fragmenty opowieści. Ułóż plansze z obrazkami w kolejności od pierwszej do ostatniej. Na ostatniej planszy naklej tekst odpowiadający pierwszemu rysunkowi. Narrator zawsze widzi tekst z tyłu ostatniego obrazka, umieszczonego w skrzynce. Przekładając pierwszy rysunek na koniec, naklejasz na odwrocie pierwszej strony opis obrazka numer 2. W ten sposób, czytając treść umieszczoną z tyłu planszy nr 1, opowiadasz, co dzieje się na ilustracji nr 2, która znajduje się w na froncie skrzynki. Pozostałe fragmenty historii przygotuj podobnie, postępując zgodnie z ustaloną kolejnością. 

5. Muzyka

W skrzynce butai ilustracja z opowieści WPE “Wielkie pragnienie”. Przy drewnianej scenie stoją instrumenty.
Aranżacja muzyczna nie jest obowiązkowa, jednak z pewnością dodaje kolorytu opowieści. Warto wybrać instrumenty, których dźwięki czy melodia podkreślają wybrane momenty opowiadania. Chodzi też o takie instrumenty, do których użycia wystarczy poczucie rytmu. Są to na przykład: dzwonki, kalimba, bębny, cajon, pałki, marakasy, grzechotki, zaklinacz deszczu i wszelkie inne „przeszkadzajki”.  

6. Po prostu spróbuj – kamishibai

Kamishibaia (narratorka) jest z kalimbą, instrumentem w pustej drewnianej skrzynce Kamishibai.

Drogie Nauczycielki i drodzy Nauczyciele! 

W Nowym Roku 2025 życzę Wam dobrej i twórczej zabawy z kamishibai. 
Ta forma, to coś więcej niż teatr. Pozwala uczyć siebie i innych poprzez zabawę i doświadczenie. Uruchamia wyobraźnię, zaprasza do tworzenia i wyrażania siebie poprzez sztukę. To naprawdę działa! Jeśli w najbliższym czasie zrealizujecie pracę z wykorzystaniem kamishibai, koniecznie do nas napiszcie i podzielcie się swoim doświadczeniem na stronach www.portalwpe.pl.  

Fot. Sebastian Grzesiak

  • Olga Stobiecka-Rozmiarek

    Trenerka edukacji międzykulturowej i dramy stosowanej. Tworzy i realizuje autorskie programy edukacyjno-rozwojowe skierowane do dzieci, młodzieży i dorosłych pracujących z młodzieżą. W swojej pracy porusza tematy: wielokulturowości, budowania relacji, akceptacji, przeciwdziałania dyskryminacji, pracy zespołowej, integracji społecznej, wolontariatu. Warsztat dziennikarski rozwijała w Radiu S jak...

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj