-
Emocje mają znaczący wpływ na nasze życie. Od tego, czy potrafimy je właściwie rozpoznawać, interpretować i wyrażać zależy, jakie podejmujemy decyzje, jak układają się nasze relacje, czy odczuwamy satysfakcję z tego, co robimy. Mechanizm działania emocji dobrze jest wyjaśniać na metaforach. Co to znaczy, że są naszymi przyjaciółmi? Co niesie ze sobą porównanie ich do fal? Na czym polega analogia między działaniem kontrolnej lampki w samochodzie a informacyjną funkcją emocji?
-
PodkastyRÓŻNORODNOŚĆ
Język polski jako język obcy w nauczaniu dzieci cudzoziemskich – rozmowa z Julią Karczewską, współautorką publikacji: „Nie tylko pierwszy rok”
Język polski, jako język edukacji, stanowi wyzwanie dla większości uczących się dzieci cudzoziemskich. Nie wystarczy rok pobytu w kraju, by opanować mowę na tyle, by swobodnie uczyć się w języku obcym.
– O czym warto pamiętać, ucząc różnych przedmiotów osoby, dla których język polski jest drugim językiem?
– Jakiego języka używać w procesie nauczania, by być zrozumianym przez uczniów z doświadczeniem migracji?
– Czym jest kod i kontekst w języku?
– Jak formułować instrukcje i polecenia?Między innymi na te pytania odpowiadała Julia Karczewska – współautorka publikacji ODN
„Nie tylko pierwszy rok. Potrzeby uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji/uchodźstwa w polskiej szkole”. Serdecznie zapraszam do wysłuchania podkastu i skorzystania ze sprawdzonych scenariuszy zajęć w pracy z klasami wielokulturowymi. -
INNOWACYJNOŚĆ
Antykruchość dziecka a kontrola rodzicielska: co jest stawką w tym starciu? Jak może pomóc szkoła?
Jak uczyć dzieci antykruchości, jak mówić o tym rodzicom i co nauczycielki i nauczyciele mogą w tej sprawie zrobić? Polska szkoła jest miejscem otwartym na nowości, ale czy zmieszczą się tam dwa wieloryby?
Odpowiedzi na powyższe pytania udzieli Bogna Białecka, psycholożka zaangażowana w profilaktykę zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. -
28.07.2023 weszła w życie tzw. ustawa Kamila, która nakłada na dyrektorów szkół, przedszkoli obowiązek wdrożenia standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem. 15 sierpnia 2024 roku minął termin na wdrożenie tych przepisów. Standardy ochrony małoletnich to zbiór zasad, które stawiają ochronę dziecka w centrum działań i pomagają tworzyć bezpieczne, wolne od przemocy i przyjazne środowisko. Co te zmiany w prawie zmienią w życiu szkoły, ale przed wszystkim w życiu uczniów i nauczycieli wyjaśnią Panią Agata Dawidowską Rzeczniczką Praw Uczniowskich w Poznaniu oraz Panem Mateuszem Wiliński Dyrektorem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu.
-
Współczesne wyzwania edukacji sprawiają, że nauczyciele poszukują nowych, efektywnych metod pracy z uczniami. Pozytywna Dyscyplina jest metodą wychowawczą oferującą konkretne narzędzia do rozwiązywania problemów. Opiera się na zasadzie wzajemnego szacunku i odpowiedzialności.
-
25 września 2024 weszła w życie Ustawa o ochronie sygnalistów, która stanowi ważny krok w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa osobom zgłaszającym naruszenia w instytucjach publicznych. Wprowadza szereg regulacji mających na celu stworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska dla sygnalistów, co jest kluczowe dla promowania etyki i transparentności w miejscu pracy.
-
W materiale omówiono kluczowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa oraz zmiany w prawie oświatowym na rok szkolny 2024/2025. Poruszone zostały w nim takie kwestie jak wcześniejsze emerytury dla nauczycieli, praca z uczniami z Ukrainy oraz zmiany w podstawach programowych i ramowych planach nauczania.
-
Nasza seria tekstów o pokoleniu Z to cztery artykuły odpowiadające na pytania: kim są Zetki? Jakie są ich „supermoce”? Jakie mają słabości i jak ich wspierać w codziennych problemach? A także: jaka czeka nas przyszłość u ich boku? Odpowiedzi na te pytania udzielił Jakub Jakubowski: naukowiec, autor tekstów i popularyzator wiedzy na temat młodego pokolenia
-
Asystentka międzykulturowa – czym się zajmuje? Jaka jest jej rola? W świecie, w którym migracja staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem, szczególnie w kontekście ostatnich wydarzeń w Ukrainie, rola asystentek międzykulturowych w szkołach nabiera szczególnego znaczenia.
-
Talent, czyli coś co nas wyróżnia w wyjątkowy sposób! Posiadamy unikalne zdolności, które odróżniają nas od innych. Dzięki talentom poznajemy nasze pasje i je rozwijamy, co sprawia, że czujemy się …
-
Cisza w świecie pełnym zgiełku staje się dobrem deficytowym. Coraz częściej szukamy ucieczki od przebodźcowania. W edukacji cisza odgrywa kluczową rolę. Dla równowagi psychofizycznej jest wręcz fundamentalna. A jak Ty masz się z doświadczeniem ciszy lub jej braku?
-
Nasza seria czterech tekstów o pokoleniu Z to cztery artykuły odpowiadające na pytania: kim są Zetki? Jakie są ich „supermoce”? Jakie mają słabości i jak ich wspierać w codziennych problemach? A także: jaka czeka nas przyszłość u ich boku? Odpowiedzi na te pytania udzielił Jakub Jakubowski: naukowiec, autor tekstów i popularyzator wiedzy na temat młodego pokolenia