-
Przyszłość
ChatGPT w planowaniu, realizacji i ewaluacji projektu edukacyjnego. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli
przez Dorota Czech-Czerniakprzez Dorota Czech-CzerniakChatGPT, Copilot, Gemini czy iCloud – te nazwy coraz częściej pojawiają się w naszym codziennym życiu. W dobie bardzo szybkiego rozwoju i rosnącej roli sztucznej inteligencji nauczyciele także mają dostęp do rozwiązań, które mogą znacząco usprawnić ich pracę. Zastanówmy się, czy narzędzia oparte na generatywnej sztucznej inteligencji mogą pomóc nauczycielom w planowaniu, realizacji i ewaluacji przedsięwzięcia, jakim jest projekt edukacyjny.
-
PodkastyPsychologia
Trening współczucia kontra wypalenie zawodowe
przez dr Julia Wahl & Joanna Marchewkaprzez dr Julia Wahl & Joanna MarchewkaCzęste odchodzenie z zawodu nauczyciela i powszechne doświadczenie wypalenia zawodowego jest charakterystyczne nie tylko dla polskiego środowiska edukacyjnego. Badania brytyjskie i portugalskie potwierdzają, że biurokratyzacja, nadmierne wymagania i obciążenia psychiczne zniechęcają do tej profesji. Skutecznym sposobem przeciwdziałania tym zjawiskom jest sześciomodułowy program: Trening współczującego umysłu. Czy mógłby okazać się pomocny również dla Ciebie? Posłuchaj i sprawdź to!
-
Różnorodność
Wielojęzyczność na lekcjach. Dlaczego warto ją wprowadzać i jak to zrobić?
przez Anna Szczepaniak-Kozakprzez Anna Szczepaniak-KozakWielojęzyczność we współczesnym świecie, w którym migracja staje się coraz bardziej intensywna, oznacza, że uczniowie i uczennice mogą na co dzień posługiwać się więcej niż jednym językiem. Oprócz języka kraju ich zamieszkania młodzi ludzie używają w domu innych języków oraz dodatkowo mogą znać takie, których nauczyli się podczas pobytów za granicą.
-
PsychologiaWideokasty
Czy możliwy jest obopólny dobrostan ludzi i innych zwierząt?
przez prof. Hanna Mamzer & Joanna Marchewkaprzez prof. Hanna Mamzer & Joanna MarchewkaWarto mieć świadomość, że „dobrostan” nie jest stanem, lecz procesem. Duży wpływ ma jego doświadczanie ma nasza relacja ze zwierzętami. Czy możliwy jest dobrostan ludzi i innych zwierząt? Sprawdź, jaką postawę reprezentujesz − naiwnej antropomorfizacji czy etycznej odpowiedzialności za zwierzęcego towarzysza życia. Co jest ważne przy decyzji o wprowadzaniu zwierząt do instytucji. Na ile ciekawe poznawczo byłoby rozważenie koncepcji Zoopolis – państwa i społeczeństwa pełnoprawnej koegzystencji ludzi i innych zwierząt?
-
Prawo
Zachowania samobójcze – standardy postępowania w pracy z uczniem. Rola i zadania nauczyciela/nauczycielki
przez Sebastian Paczosprzez Sebastian PaczosZachowania samobójcze są jedną z głównych przyczyn zgonów na całym świecie, zwłaszcza wśród nastolatków. Próby samobójcze wśród młodych ludzi często są postrzegane jako wołanie o pomoc. Ważne, by je dostrzec i odpowiednio zareagować. Dlatego istotne jest, aby pracownicy szkoły podejmowali wszelkie starania w celu stworzenia wspierającego środowiska dla ucznia, który wraca do szkoły po takiej sytuacji. Należy też pamiętać o podejmowaniu systematycznych działań, wzmacniających stan psychiczny wszystkich uczniów. Zapobieganie zachowaniom autodestrukcyjnym, w tym próbom samobójczym, wymaga zaangażowania wszystkich dorosłych osób, pracujących w szkole.
-
Zachęcam do osobistego namysłu nad rozumieniem pojęcia „szczęście”. Inspiracją mogą być koncepcje kulturowo uwarunkowane (hygge, sisu, ikigai , lagom, niksen). Przyjrzyj się też wnioskom z globalnych badań udostępnionych w World Happiness Report. Z pewnością zainteresuje Cię Skala Samopoczucia Nauczycieli.
-
Przyszłość
Film w szkole – analogowa kreatywność! Jak szkolne projekty filmowe kształtują kompetencje jutra
przez Anna Weronika Gralaprzez Anna Weronika GralaFilm – co daje, kiedy sięga się po to medium w szkole? Jakie kompetencje zyskują uczniowie, gdy mają możliwość zrealizowania własnego filmu – w zespole albo indywidualnie? Jak wygląda proces tworzenia w szkole filmów? Czy warto we współczesnym świecie i z takimi możliwościami technologicznymi zachęcać do trudu uczestnictwa w procesie twórczym?
-
RóżnorodnośćWideokasty
Pozytywny Balagan – rozmowa z Anitą Rucioch-Gołek o budowaniu dialogu międzykulturowego w społeczności lokalnej w Zbąszyniu
Pozytywny Balagan stał się już stałym elementem działań edukacyjno-społecznych w Zbąszyniu. Inicjatorką tego projektu jest Anita Rucioch-Gołek, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej im. A. Fiedlera w Zbąszyniu, laureatka Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” w 2024 roku.
-
Psychologia
Stres lubi przekąski, a ty? Sprawdź, czego naprawdę potrzebujesz
przez Elżbieta Langeprzez Elżbieta LangeStres odczuwamy wszyscy. Jego skutki są dla nas bolesne. Nauczyciele jednak mają szczególnie dużo sytuacji wywołujących napięcia. Czują się przytłoczeni nadmiarem obowiązków, a do tego funkcjonują w środowisku stresogennym. Hałas, sztuczne oświetlenie, duża liczba interakcji, rytm lekcji wyznaczany dzwonkami − wszystko to nie pozostaje bez wpływu na doświadczenie stresu. Przerwy międzylekcyjne i popołudniowe przygotowywanie się do zajęć sprzyjają z kolei nawykowemu sięganiu po przekąski. Sprawdź, czego naprawdę potrzebujesz zamiast podjadania.
-
Przyszłość
Triki neurodydaktyki, czyli odkryj moc swojego mózgu!
przez Małgorzata Dynowskaprzez Małgorzata DynowskaCzy jest możliwe, aby naukę, np. do egzaminu zamienić w fascynująca przygodę i to najlepiej tak, żeby wiedza niemal „sama wchodziła do głowy”? Jak ominąć żmudne powtarzanie pamięciowe i wykorzystać potencjał naszego mózgu? Odpowiedzią jest neurodydaktyka, czyli oparta na solidnych podstawach naukowych inteligentna strategia, która pomoże Ci planować angażujące lekcje i lepiej zrozumieć, jak działa mózg. Dzięki niej możesz dostosować metody pracy do potrzeb swoich uczniów, odkrywając nowe ścieżki edukacyjne. W artykule znajdziesz kilka trików neurodydaktyki. Ciekawe, który wykorzystasz w swojej pracy?
-
PrawoWideokasty
Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli i nauczycielek – kluczowe informacje, które warto znać
przez Anna Ornatek & Sebastian Paczosprzez Anna Ornatek & Sebastian PaczosNauczyciel/nauczycielka jest zawodem zaufania publicznego – co oznacza, że wśród innych profesji zajmuje on szczególną pozycję ze względu na wagę pełnionej funkcji. Jako jeden z zawodów kluczowych podlega on też specjalnym rygorom, które mają zapewnić, że osoby go wykonujące postępują zgodnie z prawem, zasadami wykonywania zawodu i nauczycielską etyką – za których naruszenie nauczyciel podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej.
-
Przyszłość
Przyszłość w rękach pokolenia Z. Jak młodzi zmieniają nasz świat?
przez Jakub Jakubowskiprzez Jakub JakubowskiPrzyszłość należy do pokolenia Z, które swoimi wartościami redefiniuje sposób, w jaki funkcjonujemy jako społeczeństwo. W trzeciej części serii Kompleksowo o Zetkach pisałem o konieczności wzajemnego zrozumienia i rozmowy. Po co to robić? Po to, by uniknąć frustracji. To negatywne uczucie towarzyszy zawsze sytuacjom, które trudno zmienić, a nasze wcześniejsze próby działań nie przynoszą rezultatów. Faktem jest, że różne pokolenia są na siebie skazane. Musimy żyć obok siebie, a nawet razem ze sobą. Wiedząc, jak się różnimy, możemy spróbować z tych różnic czerpać korzyści, a nie traktować je jako przeszkodę. I wspólnie budować przyszłość.