Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
poniedziałek, 28 kwietnia, 2025
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Strona główna » ChatGPT w planowaniu, realizacji i ewaluacji projektu edukacyjnego. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli 

ChatGPT w planowaniu, realizacji i ewaluacji projektu edukacyjnego. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli 

ChatGPT, Copilot, Gemini czy iCloud – te nazwy coraz częściej pojawiają się w naszym codziennym życiu. W dobie bardzo szybkiego rozwoju i rosnącej roli sztucznej inteligencji nauczyciele także mają dostęp do rozwiązań, które mogą znacząco usprawnić ich pracę. Zastanówmy się, czy narzędzia oparte na generatywnej sztucznej inteligencji mogą pomóc nauczycielom w planowaniu, realizacji i ewaluacji przedsięwzięcia, jakim jest projekt edukacyjny.  

Przykładami takich narzędzi są wspomniane już: ChatGPT, Copilot, Gemini czy iCloude. To tylko niektóre z najważniejszych rozwiązań. Musimy mieć świadomość, że z dnia na dzień powstają kolejne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, a te istniejące cały czas są rozwijane. W tym artykule spróbujemy przeanalizować możliwości ich zastosowania w pracy nauczyciela. Nie zabraknie praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego zastosowania ChatGPT w planowaniu, realizacji i ewaluacji projektów edukacyjnych.

Planowanie projektu – od pomysłu do harmonogramu 

Każdy projekt edukacyjny zaczyna się od pomysłu. Często to właśnie na tym etapie nauczyciel napotyka pierwsze trudności: jak sformułować cele projektu? Jak dobrać metody pracy? Jakie zasoby będą potrzebne? Tu z pomocą przychodzi ChatGPT. 

Generowanie pomysłów 

Kolejnym krokiem jest generowanie pomysłów związanych z realizacją zdefiniowanych celów projektu. ChatGPT świetnie sprawdza się jako narzędzie do „burzy mózgów”. Wystarczy zadać mu pytanie: „Jakie ciekawe projekty edukacyjne mogę zrealizować z moimi uczniami w klasie VII w ramach edukacji ekologicznej?” i w ciągu kilku sekund otrzymujemy kilka propozycji. Warto dokładnie precyzować swoje oczekiwania. Lepiej jest szczegółowo określić, aby podał 10 pomysłów na realizację wskazanego projektu, ponieważ wtedy otrzymujemy dokładnie taką liczbę odpowiedzi. Z ChatGPT jest trochę jak z ludźmi, jeśli chodzi o generowanie pomysłów. Kiedy ktoś nas poprosi, abyśmy podali 10 pomysłów na realizację konkretnego zagadnienia, w pierwszej kolejności sięgamy po te najbardziej oczywiste, znane nam. Ale kiedy mamy podać kolejne pięć, to już musimy być bardziej kreatywni. Dlatego warto przeprowadzić z ChatGPT pogłębioną rozmowę, prosząc o najpierw np. pięć pomysłów, a potem o jeszcze więcej. W ten sposób otrzymujemy obszerną listę propozycji. 

Tworzenie celów projektu 

Po wybraniu tematu warto poprosić ChatGPT o sformułowanie celów, najlepiej zgodnych z podstawą programową. Możemy podać mu wytyczne, np.: „Sformułuj cele edukacyjne projektu dotyczącego zmian klimatycznych dla klasy VII, zgodne z interdyscyplinarnym podejściem”. To znacznie przyspiesza pracę i pozwala uniknąć pominięcia ważnych aspektów. Bardzo czasochłonne jest przeanalizowanie podstaw programowych z kilku (a najlepiej byłoby ze wszystkich) przedmiotów, aby mieć świadomość, jakie treści zrealizujemy. Zaproszenie do współpracy ChatGPT pozwoli nam dokładnie przeanalizować treści i do nich się odnieść.  

Opracowanie harmonogramu 

Planowanie czasu to kluczowy element sukcesu projektu. ChatGPT może pomóc w stworzeniu realistycznego harmonogramu, uwzględniającego liczbę godzin lekcyjnych, dostępność zasobów i kluczowe terminy. Możemy zadać pytanie: „Zaproponuj harmonogram 6-tygodniowego projektu edukacyjnego dla uczniów klasy VIII, uwzględniając pracę zespołową i prezentację wyników”. Tutaj warto wskazać datę rozpoczęcia i zakończenia pracy nad projektem oraz ważne daty, tzw. „kamienie milowe” w jego realizacji. ChatGPT daje nam możliwość wygenerowania materiału w formacie, np.: Word, PDF czy Excel. Warto też poznać narzędzia do nadzorowania realizacji projektu. Po wpisaniu promtu: „Podaj pięć narzędzi do nadzorowania realizacji projektu” otrzymujemy listę. Jako ciekawostkę dodam, że ChatGPT podał nazwy odpowiednich aplikacji. Wystarczy dodać do powyższego promptu informację, że chcemy narzędzia offline i otrzymujemy propozycje takie jak: tablica korkowa, flipchart, dziennik projektowy, karty zadań, metoda kanban czy mapy myśli. 

Jeśli chcemy poznać, na czym polega wykorzystanie wybranego narzędzia, to nic trudnego. Idziemy krok dalej i dopytujemy ChatGPT.  

Realizacja projektu – ChatGPT jako wsparcie w pracy z uczniami 

Po etapie planowania nadchodzi czas na działanie. ChatGPT może pełnić rolę wsparcia zarówno dla nauczyciela, jak i dla uczniów. 

Tworzenie materiałów dydaktycznych 

ChatGPT może pomóc w przygotowaniu materiałów edukacyjnych, scenariuszy lekcji czy instrukcji do zadań. Możemy poprosić go o opracowanie quizów, testów wiedzy czy scenariuszy debat. Przykładowo, pytając: „Przygotuj zestaw pytań do debaty o wpływie sztucznej inteligencji na środowisko”, otrzymujemy gotowy zestaw zagadnień do wykorzystania w klasie. Pamiętajmy, że możemy wygenerowane materiały pobrać w formie pliku. Wystarczy użyć promptu: „Wygeneruj do pliku pdf”. 

Chat GPT pomoże nam również w poszukaniu i dobraniu odpowiednich rozwiązań technologicznych. Jeśli szukam aplikacji do stworzenia animacji poklatkowej, to po sformułowaniu odpowiedniego promptu, np.: „Podaj pięć bezpłatnych programów do tworzenia animacji poklatkowej, podaj linki i krótki opis”, otrzymamy interesujące nas dane.  

Indywidualizacja nauczania z ChatGPT 

Każdy uczeń ma inne potrzeby edukacyjne. ChatGPT może generować materiały dostosowane do różnych poziomów umiejętności. Jeśli mamy ucznia, który potrzebuje dodatkowego wsparcia, możemy poprosić o wytłumaczenie trudnych zagadnień w prostszy sposób, np.: „Wytłumacz pojęcie zrównoważonego rozwoju w sposób zrozumiały dla 12-latka”. „Przygotuj tutorial krok po kroku, jak stworzyć awatara w programie D-ID”. 

Wsparcie dla uczniów 

Uczniowie mogą korzystać z ChatGPT jako pomocnika przy pisaniu raportów, podsumowań czy analiz. Oczywiście wymaga to nauczenia ich krytycznego podejścia do treści generowanych przez AI, ale umiejętność korzystania z tego typu narzędzi będzie dla nich bardzo wartościowa w przyszłości. Dla przykładu możemy wykorzystać dane zebrane w arkuszu kalkulacyjnym (dane pomiarowe, wyniki ankiety, itp.), a następnie z pomocą ChatGPT dokonać analizy tych danych.  

Ocena projektu to jeden z najtrudniejszych etapów – wymaga analizy wyników, refleksji i często dużo pracy administracyjnej. Tutaj również ChatGPT okazuje się  

Tworzenie narzędzi ewaluacyjnych 

Możemy poprosić ChatGPT o stworzenie ankiety podsumowującej projekt, np.: „Stwórz ankietę dla uczniów oceniającą projekt ekologiczny – uwzględnij pytania o poziom zaangażowania, przydatność wiedzy i ocenę pracy zespołowej”. Dzięki temu uzyskamy wartościowe opinie uczniów, co pozwoli lepiej dostosować przyszłe działania edukacyjne. Możemy także poprosić o wskazanie narzędzi, które pozwolą na przeprowadzenie takiej ewaluacji.  

Analiza wyników 

ChatGPT pomoże również w interpretacji wyników ankiet i raportów. Możemy wprowadzić dane i poprosić o ich analizę, np.: „Podsumuj wyniki ankiety, w której 80% uczniów oceniło projekt jako bardzo ciekawy, ale 40% miało trudności z zadaniami zespołowymi. Jakie rekomendacje można sformułować na przyszłość?” Wygenerowane wnioski mogą przyczynić się do lepszego dostosowania metod pracy oraz usprawnienia organizacji projektu w kolejnych edycjach. Możemy także dostarczyć dane w formie arkusza kalkulacyjnego (np. Excel) i na ich podstawie przeprowadzić analizę. 

ChatGPT raportuje  

Nauczyciel może także wykorzystać ChatGPT do przygotowania raportu z realizacji projektu. Wystarczy podać kluczowe informacje, a ChatGPT pomoże w ich uporządkowaniu i sformułowaniu podsumowania. Co więcej, na podstawie analizy ewaluacyjnej można stworzyć zalecenia dotyczące przyszłych działań, wskazując, które elementy projektu były najbardziej efektywne, a które wymagają poprawy. 

Asystent nauczyciela 

ChatGPT (oraz inne podobne takie jak: Copilot, Gemini czy iCloude, itp.) to narzędzie, które może realnie usprawnić pracę nauczyciela na każdym etapie realizacji projektu edukacyjnego. Od generowania pomysłów, przez planowanie, po ewaluację – sztuczna inteligencja pozwala zaoszczędzić czas, zorganizować działania i dostosować materiały do potrzeb uczniów. Kluczem jest jednak świadome i krytyczne korzystanie z tego narzędzia, tak, by było ono wsparciem, a nie zastępstwem nauczyciela. Warto eksperymentować i włączać AI do swojej praktyki dydaktycznej – może się okazać, że stanie się nieocenionym sprzymierzeńcem w edukacji przyszłości.  

W pracy z takimi narzędziami pamiętajmy zawsze o ochronie danych wrażliwych. 

  • Dorota_Czech-Czerniak

    doradczyni metodyczna ODN w Poznaniu nauczycieli informatyki, nauczycielka informatyki i matematyki w Samorządowej Szkole Podstawowej nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni, honorowa członkini LISTY100 osób które w sposób szczególny przyczyniły się do wzmacniania cyfrowych kompetencji w Polsce, autorka i realizatorka programów i projektów związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji,...

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj