Strona główna » Statut szkoły w świetle przepisów prawa oświatowego 

Statut szkoły w świetle przepisów prawa oświatowego 

Statut szkoły to dokument określający wewnętrzny porządek funkcjonowania placówki. Tworzony jest zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe oraz innymi aktami normatywnymi, a jego zapisy wpływają bezpośrednio na sposób organizacji nauczania, wychowania i opieki. W praktyce statut pełni rolę swoistej konstytucji szkoły, stanowiąc punkt odniesienia zarówno dla nauczycieli, uczniów, jak i rodziców. Od jakości i przejrzystości jego zapisów zależy efektywność działania całej społeczności szkolnej.

Statut jest dokumentem o ogromnym znaczeniu praktycznym. Opracowanie i przestrzeganie statutu jest obowiązkiem każdej szkoły – niezależnie od jej typu, rodzaju, jak też liczby uczniów i zatrudnionych pracowników. Reguluje codzienne życie szkoły, porządkuje obowiązki i prawa wszystkich podmiotów, zapewnia przejrzystość procedur. Jasne zapisy zmniejszają ryzyko konfliktów, a zarazem ułatwiają rozwiązywanie sporów. Dzięki statutowi szkoła funkcjonuje w sposób przewidywalny i bezpieczny. Właściwie skonstruowany dokument staje się narzędziem budowania zaufania i współodpowiedzialności pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami. 

Podstawy prawne funkcjonowania statutu 

Zgodnie z art. 98 Prawa oświatowego każda szkoła publiczna i niepubliczna zobowiązana jest do posiadania statutu. Dokument ten musi być zgodny z Konstytucją RP, ustawami oraz rozporządzeniami wykonawczymi ministra właściwego do spraw oświaty. Statut stanowi akt prawa wewnętrznego, co oznacza, że wiąże wyłącznie członków społeczności szkolnej, jednak jego zapisy nie mogą pozostawać w sprzeczności z regulacjami wyższego rzędu. W razie rozbieżności stosuje się przepisy nadrzędne, a nieważne postanowienia wymagają niezwłocznej korekty. 

Tworzenie i uchwalanie statutu 

Organem zobowiązanym do przygotowania projekt statutu szkoły jest rada pedagogiczna, która następnie zobowiązana jest do zaprezentowania dokumentu gotowego do uchwalenia radzie szkoły. W razie ich braku sama rada pedagogiczna podejmuje decyzję o uchwaleniu statutu. Następnie dokument przekazuje się organowi prowadzącemu. Należy jednak wiedzieć, że organ ten nie posiada uprawnień zatwierdzających ten dokument. Powinien mieć on jednak wgląd w aktualnie obowiązujące dokumenty szkoły. Na ostatnim etapie statut trafia do kuratorium oświaty. Jeżeli w ciągu 30 dni organ ten nie wyda żadnej decyzji, uznaje się, że statut szkoły został sporządzony zgodnie z aktualnymi przepisami. Jeżeli dokument ten został opracowany niezgodnie z prawem, kurator oświaty w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania może przekazać decyzję o jego uchyleniu w całości lub w części. W takim przypadku szkoła (za pośrednictwem kuratorium oświaty) ma prawo odwołać się do Ministra Edukacji Narodowej w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.  

W przypadku zespołu szkół statuty poszczególnych szkół powinny być ustalone i obowiązywać obok statutu zespołu. Każda szkoła ma swoją specyfikę funkcjonowania, dlatego umieszczenie w statucie zespołu uregulowań dotyczących wszystkich szkół lub placówek wchodzących w jego skład jest nieprawidłowe. 

Po uchwaleniu statut musi zostać udostępniony uczniom i rodzicom, np. na stronie internetowej szkoły lub w Biuletynie Informacji Publicznej organu prowadzącego szkołę. Warto pamiętać, że choć formalnie udział rodziców oraz samorządu uczniowskiego w formie konsultacji na etapie tworzenia tego dokumentu nie jest wymagany, realnie patrząc, jest pożądany, wręcz niezbędny, jeśli dokument ma odpowiadać faktycznym potrzebom.  

Struktura i treść statutu 

Treść statutu obejmuje szeroki katalog zagadnień. Znajdują się w nim: nazwa i typ szkoły, cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze oraz opiekuńcze, sposób organizacji nauczania w tym z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, regulacje dotyczące bezpieczeństwa, działalność organów szkoły, w tym samorządu uczniowskiego. Powinien być on sporządzony wedle zasad z rozporządzenia regulującego zasady techniki prawodawczej. Statut szkoły nie powinien powielać treści aktów prawnych. Dobrze, żeby był pisany prostym językiem, bez przesadnego prawniczego żargonu. W statuach pojawiają się również przepisy szczegółowe, np. dotyczące obowiązku noszenia stroju szkolnego, procedur usprawiedliwiania nieobecności czy zasad korzystania z telefonów komórkowych. Przejrzysta struktura dokumentu ma znaczenie praktyczne – ułatwia interpretację i stosowanie zapisów. 

Statut a prawa ucznia 

Jednym z kluczowych zadań statutu jest ochrona praw ucznia. Dokument wymienia prawa do: bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, sprawiedliwej i jawnej oceny, poszanowania godności, rozwijania zainteresowań, korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy uczestnictwa w życiu szkoły poprzez samorząd. Statut powinien także przewidywać procedury odwoławcze w przypadku naruszenia praw. Dzięki temu uczniowie mogą aktywnie bronić swoich interesów i uczestniczyć w budowaniu kultury prawnej szkoły.  

Statut nie może odnosić się do zachowań uczniów poza szkołą, bo to wkracza w kompetencje rodziców. Zapisy statutu powinny być jednolite dla wszystkich uczniów bez względu na ich płeć, orientację psychoseksualną, wyznanie, status materialny. Nie oznacza to jednak, iż nie należy indywidualizować pracy z uczniem w zależności od jego potrzeb edukacyjnych. W statucie można określić zasady ubierania się uczniów, ale na przykład nie mogą się tam znaleźć zapisy dotyczące fryzury czy makijażu. Generalnie statut nie może nadmiernie wkraczać w prywatność, poprzez szczegółowe określanie zasad wyglądu uczniów i uczennic. Warto też pamiętać, że uczniowie pełnoletni mają pełnię uprawnień przynależnych rodzicowi ucznia (poza uprawnieniami uczestniczenia i wyborów rady rodziców). 

Statut a obowiązki nauczycieli i rodziców 

W dokumencie uregulowane są również obowiązki nauczycieli oraz rodziców. Zapisy statutowe dotyczące praw i obowiązków nauczycieli są odzwierciedleniem przepisów prawa oświatowego oraz wartości, jakie szkoła pragnie realizować. Nauczyciele zobowiązani są do rzetelnej realizacji programów nauczania, zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej. Statut określa również ich prawa – np. do doskonalenia zawodowego, współdecydowania o sprawach szkoły czy korzystania z pomocy dydaktycznych. Rodzice natomiast mają prawo do informacji o postępach dzieci, współpracy z nauczycielami i organami szkoły, ale też obowiązek wspierania procesu wychowawczego i respektowania ustalonych zasad. 

 

Aktualizacja i kontrola zgodności 

Statut nie może pozostawać dokumentem martwym. Zmieniające się przepisy prawa oraz dynamiczne realia życia szkolnego wymagają regularnej aktualizacji. Obowiązek kontrolowania zgodności statutu z prawem spoczywa na kuratorze oświaty jako organie nadzoru pedagogicznego. W przypadku stwierdzenia sprzeczności szkoła musi niezwłocznie dokonać odpowiednich poprawek. Projekt zmian statutu szkoły zobowiązana jest przygotować rada pedagogiczna. Odpowiedzialność tę określa art. 72 Prawa oświatowego. Aby wprowadzić zmiany do statutu szkoły, niezbędne jest dokonanie tego w formie uchwały rady szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami. 

Praktyka pokazuje, że brak bieżącej aktualizacji statutu rodzi liczne problemy – od trudności organizacyjnych, po konflikty prawne. Z wnioskiem o aktualizację statutu szkoły wystąpić może dyrektor szkoły (przewodniczący rady pedagogicznej), organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ szkoły – np. rada szkoły, rada rodziców. Przy czym procedura wprowadzania zmian jest identyczna jak procedura tworzenia nowego statutu szkoły. Przepisy nie regulują kwestii terminu wprowadzania zmian do statutu lub zmiany statutu. Zatem można ich dokonywać w każdym czasie. Jeśli dotyczą one oceniania wewnątrzszkolnego, określonego w statucie szkoły, to takie zamiany powinny nastąpić przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, w którym zaczną obowiązywać. W przypadku, gdy liczba i jakość wprowadzanych zmian powoduje „nieczytelność” statutu, zasadnym jest uchwalenie tekstu jednolitego. 

Najczęściej popełniane błędy 

Bardzo ważne, aby grono pedagogiczne w procesie tworzenia szkolnych statutów otrzymywało wsparcie w zakresie prawnym, co umożliwia lepsze zrozumienie prawa oświatowego. Konieczne jest także unikanie automatycznego sięgania po gotowe wzorce, bez ich uprzedniej weryfikacji. Statut powinien być dostosowany do specyfiki danej szkoły. Powszechne jest kopiowanie statutów z innych szkół lub korzystanie ze wzorów z przypadkowych stron internetowych, a także przenoszenie do statutu zapisów ustaw i rozporządzeń, w szczególności na zasadzie „kopiuj-wklej”. Częstym błędem okazuje się stosowanie niejasnych sformułowań, które mogą prowadzić do różnych interpretacji. Brak precyzji w określaniu praw i obowiązków uczniów czy nauczycieli utrudnia później egzekwowanie tych zapisów. Jednym z najpoważniejszych błędów jest nieuwzględnienie aktualnych zmian prawnych. Statut powinien być regularnie nowelizowany, a brak dostosowania do przepisów prowadzi do nieważności niektórych zapisów. Aby uniknąć błędów, warto sięgnąć po zestaw rekomendacji do statutów szkół i placówek oświatowych przygotowany przez Zespół ds. Przyjaznej Edukacji, działający z inicjatywy Wielkopolskiego Kuratora Oświaty. 

Statut – fundament działania szkoły

Statut szkoły w świetle prawa oświatowego pełni rolę konstytucji wewnętrznej placówki. Wyznacza ramy dla działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a jego zgodność z prawem jest warunkiem prawidłowego funkcjonowania szkoły. Odpowiednio przygotowany statut chroni prawa ucznia, precyzuje obowiązki nauczyciela i rodzica, a także wspiera budowanie bezpiecznego i sprawiedliwego środowiska edukacyjnego. Jego rzetelne stosowanie i regularna aktualizacja stanowią fundament prawidłowej działalności każdej instytucji oświatowej. 

  • Sebastian Paczos

    Prawnik i politolog. Doktor habilitowany w dziedzinie historii. Profesor w Zakładzie Myśli i Kultury Politycznej na Wydziale Historii UAM. Od wielu lat współpracujący z wielkopolskimi szkołami przy realizacji licznych projektów edukacyjnych.

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj