Strona główna » Status zawodowy nauczyciela/nauczycielki – co się zmienia od 1 września 2025 r.

Status zawodowy nauczyciela/nauczycielki – co się zmienia od 1 września 2025 r.

O zmianach w statusie zawodowym nauczycieli, które weszły w życie 1 września 2025 roku, rozmawiamy z Leszkiem Zaleśnym, ekspertem w zakresie prawa oświatowego i organizacji szkoły. Zapraszamy do wysłuchania komentarza, jak te regulacje wpływają na codzienną pracę nauczycieli.   

  • Zatrudnianie nauczycieli początkujących 

Od września 2025 r. umowa na czas określony została skrócona do jednego roku szkolnego zamiast dwóch, co daje dyrektorom większą elastyczność w ocenie młodych pedagogów, a nauczycielom szybszą możliwość sprawdzenia się w zawodzie. 

  • Ocena pracy i pensum  

Wydłużono termin oceny pracy z 21 do 30 dni roboczych, co ma poprawić jakość procesu ewaluacji, a w szkołach zawodowych ujednolicono pensum do 18 godzin tygodniowo, co wprowadza większą przejrzystość i równość w obciążeniu dydaktycznym. 

  • Świadczenia finansowe  

Podniesiono wysokość nagród jubileuszowych; wprowadzono nową nagrodę po 45 latach pracy; zwiększono odprawy emerytalne, co ma być zachętą do dłuższego pozostania w zawodzie i docenieniem wieloletniej pracy nauczycieli. 

  • Wsparcie zdrowotne i organizacyjne  

Urlop dla poratowania zdrowia został otwarty także dla nauczycieli z prawem do emerytury, a pedagodzy, psycholodzy i logopedzi zostali zwolnieni z obowiązku pełnienia doraźnych zastępstw, co pozwala im skupić się na właściwych zadaniach i podkreśla znaczenie ich roli w szkole. 

  • Szersze konsekwencje zmian  

Nowe regulacje poprawiają stabilność socjalną, zdrowotną i organizacyjną nauczycieli, a także ułatwiają dyrektorom zarządzanie kadrami. To krok w stronę bardziej spójnego systemu, choć wciąż istnieje potrzeba dalszych reform, by status zawodowy nauczyciela w pełni odpowiadał wyzwaniom współczesnej edukacji. 

  • Leszek Zaleśny

    Ekspert w zakresie prawa oświatowego i specjalista w zakresie organizacji i zarządzania oświatą. Współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego, kuratoriami oświaty i ministerstwem właściwym do spraw oświaty i wychowania w sprawach nadzoru pedagogicznego, doskonalenia dyrektorów i nauczycieli. Autor i współautor 26 pozycji książkowych oraz szeregu artykułów poświęconych zmianom w prawie oś...

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj