Strona główna » Standardy ochrony małoletnich w praktyce szkolnej

Standardy ochrony małoletnich w praktyce szkolnej

28.07.2023 weszła w życie tzw. ustawa Kamila, która nakłada na dyrektorów szkół, przedszkoli obowiązek wdrożenia standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem. 15 sierpnia 2024 roku minął termin na wdrożenie tych przepisów. Standardy ochrony małoletnich to zbiór zasad, które stawiają ochronę dziecka w centrum działań i pomagają tworzyć bezpieczne, wolne od przemocy i przyjazne środowisko. Co te zmiany w prawie zmienią w życiu szkoły, ale przed wszystkim w życiu uczniów i nauczycieli wyjaśnią Panią Agata Dawidowską Rzeczniczką Praw Uczniowskich w Poznaniu oraz Panem Mateuszem Wiliński Dyrektorem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu.  


Standardy ochrony małoletnich porządkują nam wszystkie regulacje, które tak naprawdę obowiązywały już wcześniej. To nie jest nic nowego. Jest to bardziej sformalizowane i wskazuje nam ścieżki postępowania. Zarówno dla nauczycieli, uczniów, rodziców i wszystkich osób, które są zaangażowane w opiekę nad małoletnimi. Standardy ochrony małoletnich wymagają odpowiedniego przeszkolenia osób, które są dopuszczane do osób małoletnich, a także zadbania o to, żeby te relacje były bezpieczne. Żaden z tych przepisów nie wprowadza nam jakichś nowości, które wcześniej nie obowiązywały w szkole. – Agata Dawidowska

Dzieci na różnych etapach edukacyjnych różnią się potrzebami rozwojowymi i to jest dla każdego nauczyciela jasne. Specyfika pracy w przedszkolu, w nauczaniu początkowym, w nauczaniu przedmiotowym w szkole średniej jest inna ze względu na to, że pracuje się z ludźmi w innej fazie rozwojowej. Element dostosowania jest szalenie ważny. Największym zagrożeniem jest sytuacja, w której próbujemy dopasować szkołę do standardów, a nie standardy do szkoły. – Mateusz Wiliński

  • Agata Dawidowska fot. Daria Olzacka

    radczyni prawna. Z głęboką pasją do praw człowieka, a szczególnie praw dziecka, już od czasów studiów na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, angażuje się w działania na rzecz ochrony i promocji tych praw. W 2024 roku objęła stanowisko Rzecznika Praw Uczniowskich w Poznaniu, pragnąc skupić swoją działalność na wsparciu i ochronie praw najmłodszych mieszkańców miasta w środowisku szkolny...

  • Mateusz Wiliński

    Psycholog, nauczyciel akademicki współpracujący z uczelniami wyższymi (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet SWPS) w zakresie kształcenia pedagogów, psychologów i nauczycieli. Wieloletni pracownik, a obecnie dyrektor, publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu, gdzie zajmuje się między innymi diagnozą i pomocą psychologiczną oraz organizowaniem wsparcia dzieci...

Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek, korzystając ze strony akceptujesz regulamin. Zaakceptuj Więcej

Skip to content