Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
środa, 30 kwietnia, 2025
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Strona główna » Pozytywna Dyscyplina w klasie – metody komunikacji i rozwiązywania problemów

Pozytywna Dyscyplina w klasie – metody komunikacji i rozwiązywania problemów

Pozytywna Dyscyplina jest metodą wychowawczą oferującą konkretne narzędzia do rozwiązywania problemów. Opiera się na zasadzie wzajemnego szacunku i odpowiedzialności.
Jej siłą jest to, że zmienia dorosłych i dzieci.

Współczesne wyzwania edukacji sprawiają, że nauczyciele poszukują nowych, efektywnych metod pracy z uczniami. Przed nimi stają coraz trudniejsze zadania – prócz zrealizowania podstawy programowej są to coraz bardziej wymagające zadania wychowawcze. Efektywna komunikacja z uczniami, rozwiązywanie bieżących problemów i budowanie pozytywnej atmosfery w klasie to codzienne wyzwania nauczycieli.

W Polsce model ten zdobywał coraz większą popularność w ostatnim dziesięcioleciu. Metoda, stworzona przez Jane Nelsen, czerpie inspiracje z prac Alfreda Adlera i Rudolfa Dreikursa. Opiera się na zasadach wzajemnego szacunku, odpowiedzialności i współpracy. Zastępuje walkę współpracą, kary szukaniem rozwiązań, a ponadto uczy empatii i odpowiedzialności. Tam, gdzie trafia Pozytywna Dyscyplina, życie dorosłych i dzieci staje się łatwiejsze.

Filary Pozytywnej Dyscypliny

Okazywanie szacunku uczniom, przy jednoczesnym wymaganiu go w zamian – to fundament Pozytywnej Dyscypliny. Kiedy nauczyciele dbają o relacje, mniej odczuwają stres związany z kontrolą klasy, a uczniowie są bardziej chętni do współpracy. „Napraw relację, zanim naprawisz sytuację”. To kluczowe hasło Pozytywnej Dyscypliny pokazuje kolejność działań nauczyciela w przypadku każdego problemu.

Metoda Pozytywnej Dyscypliny skupia się na długoterminowych celach zamiast na szybkich efektach osiąganych przez podporządkowanie sobie uczniów karami. Kara działa natychmiastowo, ale krótkoterminowo. W Pozytywnej Dyscyplinie dorosłym zależy na nauczeniu dzieci kompetencji społecznych, a to wymaga procesu dziejącego się w czasie.

Ważne jest zrozumienie zachowań dzieci i świadomość, że ich niewłaściwe reakcje to tylko czubek góry lodowej. Istotne, aby dostrzec sedno problemu, zamiast odnosić się tylko do tego, co widoczne. Najczęstszą przyczyną niewłaściwych zachowań uczniów jest niezaspokojona potrzeba przynależności i znaczenia.

Angażowanie uczniów, współpraca z nimi przy ustalaniu zasad i rozwiązywaniu problemów pozwalają im czuć się częścią społeczności szkolnej. Bez wątpienia wzmacnia to w nich odpowiedzialność. Należy więc jak najczęściej zadawać uczniom pytania, pozostawiać wybór, zachęcać poprzez zauważanie ich kompetencji. Właśnie wtedy poczują się ważni, doświadczając przynależności do środowiska szkolnego.

Metody komunikacji

Jednym z kluczowych elementów skutecznego zarządzania klasą w duchu Pozytywnej Dyscypliny jest umiejętność efektywnej komunikacji. Na czym to polega? Jak to wygląda w praktyce?

  • Bądź uprzejmym i stanowczym przywódcą. Zauważaj emocje dziecka i jednocześnie zdecydowanie wyrażaj swoje oczekiwania, mówiąc np.: „Widzę, że wolałbyś zostać jeszcze na boisku. Jednocześnie jest już czas na pójście do klasy. Wolisz otworzyć drzwi czy policzyć dzieci?” Uznanie emocji dziecka powoduje, że czuje się ono rozumiane. A to buduje zaufanie między nim a dorosłym i zwiększa szansę na współpracę.
  • Zachęcaj, zamiast chwalić. Chwalenie koncentruje się na ocenie i prowadzi do uzależnienia dziecka od zewnętrznej aprobaty. Zachęcanie wzmacnia natomiast poczucie własnej wartości ucznia, podkreślając jego wysiłki i proces uczenia się. Na przykład zamiast powiedzieć: „Świetna praca! Jestem z ciebie dumna”, użyj zachęty: „Widzę, że bardzo się starałeś przy tym zadaniu. Chyba jesteś dumny z tego, co udało ci się osiągnąć?”.
  • Stawiaj pytania pełne ciekawości. Zamiast mówić uczniowi, co ma zrobić, zadaj pytanie, np.: „Co myślisz, że mógłbyś zrobić w tej sytuacji, żeby lepiej poradzić sobie z zadaniem?”. Taka komunikacja pomaga budować u uczniów samodzielność i rozwija umiejętność krytycznego myślenia. Natomiast nauczyciela zwalnia od ciągłego nadzorowania, dyrektyw i podawania gotowych rozwiązań.

Rozwiązywanie problemów

Pozytywna Dyscyplina oferuje konkretne narzędzia do rozwiązywania problemów w klasie, które pozwalają uczniom brać odpowiedzialność za swoje działania. A jednocześnie uczą ich, jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami w sposób konstruktywny.

  • „Koło rozwiązywania problemów” umożliwia uczniom aktywne uczestnictwo w procesie naprawiania sytuacji. Nauczyciel i uczniowie wspólnie identyfikują problem. Metodą burzy mózgów szukają możliwych rozwiązań, a następnie oceniają, które z nich będą najbardziej skuteczne. Zaangażowani są zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, co pozwala na wspólne wypracowanie jak największej liczby pomysłów.
  •  „Spotkania klasowe” powinny odbywać się regularne. W czasie ich trwania uczniowie mogą omawiać bieżące problemy, dzielić się sukcesami oraz proponować rozwiązania trudnych sytuacji. Buduje to poczucie wspólnoty i wyrabia umiejętność wyrażania swoich potrzeb w sposób konstruktywny, a jednocześnie słuchania innych. Nauczyciel pełni rolę moderatora, który pilnuje zasad, ale nie narzuca rozwiązań. Dzięki spotkaniom uczniowie uczą się rozwiązywania konfliktów w sposób demokratyczny.
  • „Naturalne i logiczne konsekwencje” stosuje się w miejsce tradycyjnych kar. Badania pokazują, że aby nauka przychodziła dzieciom łatwiej, a ich zachowanie było coraz bardziej zgodne z oczekiwaniami, konieczne jest nauczenie ich umiejętności społecznych i emocjonalnych. Dlatego warto umówić się na logiczne zasady z uczniami i obserwować naturalne konsekwencje ich zachowań.

Pozytywna Dyscyplina zmienia dorosłych

Pozytywna Dyscyplina jest podejściem, które przynosi efekty, gdy nauczyciele skłonni są zrezygnować z nadmiernej kontroli nad uczniami, by w zamian pracować z nimi w duchu współpracy. Nie należy bać się błędów, warto traktować je jako okazje do nauki. Częściej pytać o zdanie, a rzadziej pouczać. Dawać wybór zamiast rozkazów. Nauczyciel nie musi być „policjantem” w klasie, a jego relacja z uczniami może być bardziej partnerska. Wtedy można budować takie szkolne społeczności, w których i dorośli i dzieci mogą rozwijać się, uczyć i wspierać nawzajem. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zachęcam do poszukiwań.



REKOMENDOWANE ŹRÓDŁA 

  • Jane Nelsen, Steven Foster, Arlene Raphael, Pozytywna Dyscyplina w klasie, Wydawnictwo Pozytywna Dyscyplina, 2017. 
  • Jane Nelsen, Jak przestać walczyć z dzieckiem? Pozytywna przerwa i 50 innych sposobów dla rodziców i nauczycieli,Wydawnictwo Pozytywna Dyscyplina, 2019. 
  • Klasa bez kar i nagród. Jak Pozytywna Dyscyplina zmienia edukację – podkast Joanny Baranowskiej,
    odc. 32. https://www.youtube.com/watch?v=2r_IqfQS14o 

  • Ewa Anioł

    psycholożka z wieloletnim doświadczeniem pracy w szkołach i poradni psychologiczno- pedagogicznej; certyfikowana edukatorka w zakresie Pozytywnej Dyscypliny; prowadzi konsultacje indywidualne dla rodziców oraz spotkania coachingowe dla kobiet 

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj