Strona główna » Psychologia i praktyka

Psychologia i praktyka

Obszar zainteresowań niniejszego działu, czyli PSYCHOLOGIA, stanowi jeden z filarów funkcjonowania w środowisku edukacyjnym. Mamy świadomość, że potrzeby w tym zakresie są pilne.   

Kompetencje osobowe 

Po pierwsze, wykonywanie zawodu nauczyciela wymaga kompetencji interpersonalnych i szczególnych predyspozycji osobowościowych. W polskich warunkach do nauczycielskich zasobów dodać należy jeszcze hart ducha, czyli rezyliencję. Wiąże się to z wciąż zbyt niskim prestiżem społecznym profesji. Odpowiadając na te potrzeby, będziemy wspierać Państwa w doskonaleniu umiejętności budowania wielostronnych relacji: z uczniami, ich rodzicami i gronem pedagogicznym. Przybliżymy czynniki składające się na kompetencje intrapersonalne – zwłaszcza motywację do samorozwoju zawodowego.  

Przeciw wypaleniu 

Po drugie, wiemy, że brak wystarczającej liczby psychologów w szkole (w bieżącym roku wakat wynosi 24 procent w skali kraju) skutkuje obciążeniem nauczycieli przedmiotów zadaniami często wykraczającymi poza ich możliwości. Próby rozwiązywania problemów adaptacyjnych uczniów i skomplikowanych sytuacji ich rodzin są prostą drogą do wypalenia zawodowego nauczycieli. Zajmiemy się więc także sposobami na utrzymanie umysłowego BHP.  Wskażemy, jak budować odporność i elastyczność psychiczną.   

Zakres tematyczny 

Kreśląc mapę zagadnień, podejmowanych w tym dziale, mamy na uwadze ich praktyczną użyteczność w codziennym doświadczeniu nauczycieli. Znajdą zatem Państwo treści dotyczące kwestii zgłaszanych najczęściej jako trudne, wymagające uwagi i wsparcia, m.in.:  

  • efektywna komunikacja;  
  • wyrażanie potrzeb własnych i rozumienie cudzych; 
  • asertywność jako umiejętność stawiania granic;  
  • rozwiązywanie konfliktów w drodze mediacji; 
  • zarządzanie emocjami i techniki samoregulacji; 
  • dbałość o dobrostan;  
  • rodzaje i strategie motywowania.  

Jednak „mapa to nie terytorium”. Wiemy, że po dobrze rozpoznanym i oswojonym terenie nauczyciele/nauczycielki poruszają się bardzo sprawnie. Dlatego będziemy zapraszać Państwa do dialogu. Pozostajemy otwarci na komentarze do publikowanych na portalu materiałów.   

Wielość perspektyw 

Warto poznawać różne punkty widzenia. Tak więc wśród osób zaproszonych do współtworzenia portalu znajdą się „otwarte głowy”, chętne do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w zakresie przywołanych powyżej obszarów. Będziemy na podkastowym odsłuchu i wideokastowym podglądzie z psychoterapeutami/psychoterapeutkami. Webinary dotyczące określonych kwestii psychologicznych poprowadzą eksperci w tej dziedzinie. W artykułach znaleźć będzie można rekomendacje książek i narzędzi do samorozwoju. Przybliżymy sylwetki osobowości nauczycielskich.  

Bądźcie z nami! Bądźmy razem!  

Joanna Marchewka  
redaktorka działu  

Dział psychologia i praktyka

  • Joanna Marchewka

    Arteterapeutka, psychoterapeutka Gestalt w procesie kształcenia; koordynatorka autorskich projektów arteperapeutycznych i antydyskryminacyjnych; polonistka, wieloletnia redaktorka czasopisma “Uczyć lepiej”, autorka artykułów do “Polonistyki”, “Dziecka”, “Dyrektora Szkoły”, “Edusfery”, Magazynu Książki”, Kultury u Podstaw”, na portalu edukacja.filmowa.pl; konsultantka w Ośrodku Doskonalenia Nauczyc...

Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek, korzystając ze strony akceptujesz regulamin. Zaakceptuj Więcej

Skip to content