Strona główna » Od klasy wielokulturowej do międzykulturowej – rozmowa z Dominiką Cieślikowską psycholożką międzykulturową

Od klasy wielokulturowej do międzykulturowej – rozmowa z Dominiką Cieślikowską psycholożką międzykulturową

Wielokulturowość jest naszą codziennością. Według Najwyższej Izby Kontroli w roku szkolnym 2022/2023 w Polsce uczyło się ponad 220 tysięcy dzieci cudzoziemskich. Od wielokulturowości do edukacji międzykulturowej jest wcale nie tak bliska droga.

Na co dzień w Polsce jest prowadzona edukacja kulturowa odnośnie Polek i Polaków, bo takim mainstreamowym, dominującym przekazem kulturowym jest to o kraju polskim. Edukacja międzykulturowa, czyli dodajemy te elementy, jak funkcjonować pomiędzy sobą. – Dominika Cieślikowska

Edukacja międzykulturowa to najróżniejszego rodzaju oddziaływania. Od takich bardzo formalnych, wplecionych w nauczanie przedmiotowe, przez bycie razem ze sobą, po spotkania czy oddziaływania incydentalne – na ulicy, na koncercie, na przerwie właśnie, w niezaplanowany sposób. Rodzaj doświadczenia, które wpływa na to, że mamy coraz większą pewność w kontaktach międzykulturowych, coraz lepiej się w nich orientujemy. Potrafimy więcej przewidywać, wiedzieć, jak się zachować, jak się odnieść, czego się spodziewać po drugiej stronie. – Dominika Cieślikowska

Pierwszy krok? Gry, zabawy, wyjście do kina czy zorganizowanie wycieczki – to wszystko integruje, buduje wspólnotę i więzi w klasie. (…) Dzieci dobrze pamiętają wycieczki, spotkania poza miejscem szkoły, niecodzienne aktywności szkolne. Szczególnie dobrze pamiętają, jeżeli w ogóle tam są dobre relacje. Bo jak nie ma dobrych relacji, wyjście na wycieczkę nic nie zmieni.– Dominika Cieślikowska

Więcej w artykule: Budowanie klasy wielokulturowej

  • Dominika Cieślikowska

    Absolwentka psychologii stosunków międzykulturowych na Uniwersytecie SWPS, certyfikowana trenerka i superwizorka umiejętności międzykulturowych i antydyskryminacyjnych. Uczestniczy i współorganizuje krajowe i międzynarodowe przedsięwzięcia (szkolenia, webinaria, projekty badawcze, konferencje, publikacje) promujące kompetencje międzykulturowe, dialog między kulturami i zarządzanie różnorodnością....

Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek, korzystając ze strony akceptujesz regulamin. Zaakceptuj Więcej

Skip to content