-
28.07.2023 weszła w życie tzw. ustawa Kamila, która nakłada na dyrektorów szkół, przedszkoli obowiązek wdrożenia standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem. 15 sierpnia 2024 roku minął termin na wdrożenie tych przepisów. Standardy ochrony małoletnich to zbiór zasad, które stawiają ochronę dziecka w centrum działań i pomagają tworzyć bezpieczne, wolne od przemocy i przyjazne środowisko. Co te zmiany w prawie zmienią w życiu szkoły, ale przed wszystkim w życiu uczniów i nauczycieli wyjaśnią Panią Agata Dawidowską Rzeczniczką Praw Uczniowskich w Poznaniu oraz Panem Mateuszem Wiliński Dyrektorem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu.
-
Psychologia
Pozytywna Dyscyplina w klasie – metody komunikacji i rozwiązywania problemów
przez Ewa Aniołprzez Ewa AniołWspółczesne wyzwania edukacji sprawiają, że nauczyciele poszukują nowych, efektywnych metod pracy z uczniami. Pozytywna Dyscyplina jest metodą wychowawczą oferującą konkretne narzędzia do rozwiązywania problemów. Opiera się na zasadzie wzajemnego szacunku i odpowiedzialności.
-
25 września 2024 weszła w życie Ustawa o ochronie sygnalistów, która stanowi ważny krok w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa osobom zgłaszającym naruszenia w instytucjach publicznych. Wprowadza szereg regulacji mających na celu stworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska dla sygnalistów, co jest kluczowe dla promowania etyki i transparentności w miejscu pracy.
-
PrawoWebinaria
Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od września 2024 roku – zapis webinarium
przez dr Roman Lorens & Sebastian Paczosprzez dr Roman Lorens & Sebastian PaczosW materiale omówiono kluczowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa oraz zmiany w prawie oświatowym na rok szkolny 2024/2025. Poruszone zostały w nim takie kwestie jak wcześniejsze emerytury dla nauczycieli, praca z uczniami z Ukrainy oraz zmiany w podstawach programowych i ramowych planach nauczania.
-
Nasza seria tekstów o pokoleniu Z to cztery artykuły odpowiadające na pytania: kim są Zetki? Jakie są ich „supermoce”? Jakie mają słabości i jak ich wspierać w codziennych problemach? A także: jaka czeka nas przyszłość u ich boku? Odpowiedzi na te pytania udzielił Jakub Jakubowski: naukowiec, autor tekstów i popularyzator wiedzy na temat młodego pokolenia
-
Różnorodność
Asystentka międzykulturowa w polskiej szkole
przez Larysa Pavlovskaprzez Larysa PavlovskaAsystentka międzykulturowa – czym się zajmuje? Jaka jest jej rola? W świecie, w którym migracja staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem, szczególnie w kontekście ostatnich wydarzeń w Ukrainie, rola asystentek międzykulturowych w szkołach nabiera szczególnego znaczenia.
-
Talent, czyli coś co nas wyróżnia w wyjątkowy sposób! Posiadamy unikalne zdolności, które odróżniają nas od innych. Dzięki talentom poznajemy nasze pasje i je rozwijamy, co sprawia, że czujemy się …
-
Cisza w świecie pełnym zgiełku staje się dobrem deficytowym. Coraz częściej szukamy ucieczki od przebodźcowania. W edukacji cisza odgrywa kluczową rolę. Dla równowagi psychofizycznej jest wręcz fundamentalna. A jak Ty masz się z doświadczeniem ciszy lub jej braku?
-
Nasza seria czterech tekstów o pokoleniu Z to cztery artykuły odpowiadające na pytania: kim są Zetki? Jakie są ich „supermoce”? Jakie mają słabości i jak ich wspierać w codziennych problemach? A także: jaka czeka nas przyszłość u ich boku? Odpowiedzi na te pytania udzielił Jakub Jakubowski: naukowiec, autor tekstów i popularyzator wiedzy na temat młodego pokolenia
-
Różnorodność
Komunikacja bez przemocy w wielkopolskich szkołach
przez Dominika Kućmierczyk & Carla Rotirotiprzez Dominika Kućmierczyk & Carla RotirotiKomunikacja międzyludzka jest wyzwaniem, dlatego warto ją ćwiczyć od najmłodszych lat. Z takim założeniem wolontariusze Stowarzyszenia Jeden Świat, Elija i Carla z Włoch, przeprowadzili warsztaty z Porozumienia bez Przemocy (NVC) dla dzieci z klas II i IV w wielkopolskich szkołach. Celem zajęć było zapoznanie dzieci z koncepcją empatii i aktywnego słuchania. Inspiracją do przygotowania warsztatów były prace amerykańskiego psychologa Marshalla B. Rosenberga.
-
PodkastyPrawo
Protokołowanie zebrania rady pedagogicznej
przez Anna Kicińska & Sebastian Paczosprzez Anna Kicińska & Sebastian PaczosGdzie powinny być uregulowane zasady prowadzenia protokołu zebrań rady pedagogicznej? Jak napisać protokół zgodnie z obowiązującym prawem? I jak jest rola nauczyciela podczas posiedzeń rady? Na te pytania w podkaście odpowie Pani Anna Kicińska, konsultant ds. doskonalenia oświatowej kadry kierowniczej w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
-
Różnorodność
JĘZYK – bariera czy most w budowaniu porozumienia?
przez Olga Stobiecka-Rozmiarekprzez Olga Stobiecka-RozmiarekJęzyk to kluczowe narzędzie w budowaniu porozumienia między ludźmi. To on pozwala nam nawiązywać relacje, poznawać i rozumieć świat. Poprzez język wyrażamy swoje myśli i uczucia, budujemy relacje i komunikujemy się z ludźmi. Wyobraźmy sobie taką sytuację: ze względów ekonomicznych opuszczasz swoją ojczyznę, przyjeżdżasz do obcego kraju, w którym wszystko jest inne — kultura, obyczaje, a przede wszystkim język. Zaczynasz życie na nowo. Nie znasz języka kraju, do którego przyjechałeś/aś. Jak się czujesz w tej sytuacji? Co robisz?