-
Co jest faktem, a co opinią? Jak kształcić umiejętności krytycznego myślenia? O tym można przeczytać w najnowszym artykule.
-
Nasza seria tekstów o pokoleniu Z to cztery artykuły odpowiadające na pytania: kim są Zetki? Jakie są ich „supermoce”? Jakie mają słabości i jak ich wspierać w codziennych problemach? A także: jaka czeka nas przyszłość u ich boku? Odpowiedzi na te pytania udzielił Jakub Jakubowski: naukowiec, autor tekstów i popularyzator wiedzy na temat młodego pokolenia
-
Standardy ochrony małoletnich i ich wdrożenie to kluczowy krok w zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży. W związku z ich wprowadzeniem nasuwa się wiele pytań, szczególnie w kwestii relacji nauczyciel/nauczycielka – uczeń – rodzic. Pytania te dotyczą wielu aspektów: od budowania zaufania po sposoby komunikacji i rozwiązywanie problemów.
-
Ochrona prawna nauczyciela jako funkcjonariusza publicznego – co to oznacza? Jakie prawa i jaki zakres ochrony przysługuje nauczycielom? Zmiany wprowadzone w Karcie Nauczyciela w 2007 roku zapewniły pedagogom ochronę prawną na poziomie zbliżonym do tej, z której korzystają funkcjonariusze publiczni. Jakie są praktyczne konsekwencje tych przepisów?
-
RÓŻNORODNOŚĆ
Kompetencje międzykulturowe. Czym są? Dlaczego są potrzebne? Jak je rozwijać u siebie i innych?
Kompetencje międzykulturowe wymagają ciągłego rozwoju i stanowią podróż trwającą całe życie. Im więcej wiemy na ten temat, tym bardziej pamiętamy o potrzebie przyjęcia postawy otwartości i niewiedzy, dając drugiej osobie przestrzeń, by powiedziała, kim jest i jak postrzega świat.
-
Przesilenie jesienno-zimowe i obserwacja zachodzących transformacji mogą okazać się początkiem praktyki rozwijania samoświadomości. A nade wszystko życia w większej harmonii z naturalnymi cyklami. Zatrzymaj się! Zacznij zimowanie!
-
RÓŻNORODNOŚĆWideokasty
Podróżowanie – sposób na poznawanie i oswajanie różnorodności. Rozmowa z Michałem Worochem
Podróżowanie to przygoda i wyzwanie. Człowiek mierzy się z poznawaną rzeczywistością, która często bywa nowa, zaskakująca i niezrozumiała. W naszej rozmowie Michał Woroch dowodzi, że podróżowanie pozwala poznawać świat, rozwijać siebie i innych oraz oswajać różnorodność.
-
Odpowiedzialność prawna ma zasadnicze znaczenie dla pracowników wszystkich zawodów. Niemniej jednak szczególnie istotna jest kwestia odpowiedzialności prawnej nauczycieli i nauczycielek, wykonujących jeden z najważniejszych zawodów zaufania publicznego. Od pracowników oświaty wymaga się nie tylko kwalifikacji i kompetencji, ale przede wszystkim wartościowych postaw i zachowań moralnych.
-
Wyobraź sobie trzy tygodnie bez smartfona i bez innych ekranów. Czy jest to możliwe we współczesnym świecie? A może dla niektórych osób wręcz niezbędne. Czy o detoksie cyfrowym można uczyć na TikToku? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w podkaście z udziałem Bogny Białeckiej, autorki książek i programów profilaktycznych w zakresie uzależnień cyfrowych.
-
Wypalenie zawodowe to choroba cywilizacyjna XXI w. Dotyka coraz większą grupę nauczycieli. Ważne, aby umieć rozpoznać jej pierwsze objawy i jak najwcześniej zareagować.
-
O możliwościach rozwoju osobistego i zawodowego poprzez udział w programie Erasmus+ opowiedziała mi kadra pedagogiczna XX LO w Poznaniu im. K.I. Gałczyńskiego. Nauczycielki i nauczyciele, kadra administracyjna regularnie biorą udział w kursach językowych, szkoleniach metodycznych czy wymianach międzynarodowych dla młodzieży. Praktyka XX LO pokazuje, że edukacja międzykulturowa to wspaniały sposób na poszerzanie horyzontów. Odkrywanie różnorodności kulturowej pozwala zarówno młodzieży, jak i dorosłym rozwijać skrzydła.
-
Sokrates, wychodząc z założenia, że prawda rodzi się w dialogu, zachęcał swoich uczniów do samodzielnego myślenia. Jan Amos Komeński propagował nauczanie oparte na zmysłach i aktywności uczniów. Choć od tych czasów upłynęły całe stulecia, to jednak idea nauczania przez działanie wciąż jest aktualna. Czy ta metoda ma szansę zaistnieć we współczesnej edukacji?