Strona główna » Mediacje w szkole – inwestycja w przyszłość 

Mediacje w szkole – inwestycja w przyszłość 

Mediacje, jako forma pokojowego rozwiązywania konfliktów, coraz częściej znajdują swoje miejsce w szkolnej rzeczywistości. Wprowadzenie tego narzędzia do szkół to zdecydowanie krok w dobrym kierunku, przynoszący wiele korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom. 

W mediacjach prowadzonych w szkole, podobnie jak w innych środowiskach, powinny być przestrzegane formalne wymogi i standardy. „Kodeks Etyki Mediatora” jest zbiorem zasad i standardów, które określają, jak mediator powinien postępować, aby zapewnić proces mediacyjny zgodny z etyką i najlepszymi praktykami zawodowymi. Szczególnie w kontekście szkolnym, gdzie uczestnikami są młodzi ludzie, kluczowe jest, aby mediacja była prowadzona z najwyższą starannością, aby zapewnić uczciwe i bezpieczne środowisko do rozwiązywania konfliktów. 

Mediacje – rodzaje 

  • mediację rówieśniczą (konflikt między uczniami jest rozwiązywany przez ich rówieśników),  
  • mediację szkolną z udziałem dorosłego mediatora lub inne formy wsparcia, które pomogą w konstruktywnym rozwiązaniu sporu. 

Dlaczego mediacje w szkole są ważne? 

Mediacja to skuteczna metoda rozwiązywania konfliktów, która przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym stronom. Oto kilka argumentów zachęcających do korzystania z tej metody: 

  1. Bezpieczne środowisko do rozwiązywania konfliktów 
    Mediacja oferuje uczniom, nauczycielom i rodzicom przestrzeń, gdzie mogą otwarcie i bez obaw wyrazić swoje zdanie. Proces ten odbywa się pod okiem neutralnego mediatora, co zapewnia sprawiedliwość  i równowagę. 
  2. Budowanie umiejętności komunikacyjnych 
    Uczestnicy mediacji uczą się efektywnej komunikacji, słuchania innych i wyrażania swoich potrzeb w sposób konstruktywny. Umiejętności te są bezcenne nie tylko w szkole, ale także w życiu codziennym. 
  3. Promowanie odpowiedzialności i empatii 
    Podczas mediacji uczniowie uczą się brać odpowiedzialność za swoje działania i lepiej rozumieją perspektywę innych osób. Dzięki temu rozwijają empatię i uczą się, jak rozwiązywać konflikty w przyszłości. 
  4. Szybkie i trwałe rozwiązania 
    W przeciwieństwie do tradycyjnych metod dyscyplinujących, mediacja skupia się na znalezieniu rozwiązań, które satysfakcjonują obie strony. Dzięki temu efekt jest bardziej trwały, a uczestnicy czują się bardziej zaangażowani w ich realizację.
  5. Poprawa atmosfery w szkole 
    Regularne korzystanie z mediacji przyczynia się do budowania pozytywnej atmosfery w szkole, gdzie uczniowie czują się bezpieczniej i są bardziej zadowoleni z relacji rówieśniczych. 
  6. Oszczędność czasu i zasobów 
    Konflikty na drodze mediacji są często szybciej i efektywniej rozstrzygane, co pozwala zaoszczędzić czas nauczycieli i dyrekcji, a także ogranicza konieczność sięgania po środki dyscyplinarne. 

Korzyści dla nauczycieli i uczniów

Mediacje są korzystne zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli, przynosząc szereg pozytywnych efektów dla całej społeczności szkolnej. Dzięki mediacjom szkoła staje się nie tylko miejscem zdobywania wiedzy. To także przestrzeń, w której uczniowie rozwijają kluczowe umiejętności społeczne, takie jak: komunikacja, współpraca, empatia i rozwiązywanie konfliktów. Młodzi ludzie uczą się, jak skutecznie radzić sobie z trudnymi sytuacjami, respektować punkty widzenia innych oraz dążyć do kompromisu. Wszystkie te kompetencje kształtują podstawy do rozwoju osobistego i zawodowego, przygotowując do odpowiedzialnego i satysfakcjonującego życia dorosłego. 

Mediacja jako cenne narzędzie dla nauczyciela

Dla nauczycieli mediacje stanowią cenne narzędzie, które pomaga w budowaniu lepszej atmosfery w klasie oraz w całej szkole. Poprzez włączenie uczniów w proces rozwiązywania konfliktów nauczyciele mogą skupić się na skutecznym nauczaniu zamiast na zarządzaniu sporami. Ponadto mediacje wzmacniają relacje między uczniami a nauczycielami, opierając je na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. 

Warto zatem rozważyć w nowym roku szkolnym wprowadzenie mediacji jako stałego elementu funkcjonowania szkoły. Taki krok to nie tylko odpowiedź na bieżące potrzeby związane z rozwiązywaniem konfliktów, ale także długoterminowa inwestycja w rozwój społeczny i emocjonalny uczniów.  

Źródło:

  1. Polskie Centrum Mediacji – PCM, https://mediator.org.pl/ [dostęp: 21.08.2024]
  2. Wilamowska K., Wdrażanie mediacji rówieśniczych w szkole – założenia i perspektywy na tle pilotażowego programu „Mediacje w szkole w praktyce” realizowanego przez Okręgową Radę Adwokacką w Bydgoszczy, w: Mediacja: od rozmowy do porozumienia, Wyd. Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2022, s. 164-178, https://wydawnictwo.iws.gov.pl/produkt/mediacja-od-rozmowy-do-porozumienia/ [dostęp: 21.08.2024] 

  • Teresa Bilkiewicz-Siemińska

    Psycholog i nauczyciel konsultant ds. problematyki psychologiczno-pedagogicznej ODN w Poznaniu. Absolwentka podyplomowych studiów socjoterapeutycznych, judaistycznych i filozoficznych. Zajmuje się wspomaganiem psychologicznym, kładąc nacisk na całościowy rozwój osobowy jednostki.

Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek, korzystając ze strony akceptujesz regulamin. Zaakceptuj Więcej

Skip to content