Strona główna » Zdrowie w szkole – edukacja zdrowotna wkracza do szkół

Zdrowie w szkole – edukacja zdrowotna wkracza do szkół

Zdrowie i edukacja – te dwa elementy zostały połączone w nowy przedmiot, który od września 2025 roku pojawi się w polskich szkołach. Co ta zmiana przyniesie uczniom, nauczycielom i rodzicom? Jakie cele wyznacza nowe rozporządzenie? I wreszcie – w jaki sposób możemy wykorzystać nowoczesne technologie, by efektywnie prowadzić zajęcia o zdrowiu? Sprawdźmy! 

Zdrowie w centrum uwagi – czym jest nowy przedmiot? 

Zdrowie stanie się głównym tematem nowego przedmiotu szkolnego – edukacji zdrowotnej, który od roku szkolnego 2025/2026 będzie realizowany w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. W klasach IV – VIII uczniowie będą uczęszczać na jedną godzinę zajęć tygodniowo. W szkołach ponadpodstawowych – liceum, technikum oraz branżowej szkole I stopnia – zaplanowano dwie godziny w całym cyklu kształcenia.  

Edukacja zdrowotna nie będzie przedmiotem obowiązkowym. Rodzice uczniów lub sami uczniowie, jeśli są pełnoletni, mogą zrezygnować z udziału w zajęciach, składając pisemne oświadczenie do dyrektora szkoły. Lekcje z edukacji zdrowotnej nie będą oceniane i nie wpłyną na promocję ucznia/uczennicy do następnej klasy ani na ukończenie przez nich szkoły. 

Przedmiot mogą prowadzić nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym oraz kwalifikacjami w zakresie edukacji zdrowotnej. Uprawnienia będą mieć m.in. nauczyciele biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, psychologowie, pedagodzy, a także osoby z wykształceniem medycznym, np.: lekarze, pielęgniarki czy ratownicy medyczni. Możliwe będzie także prowadzenie zajęć przez zespół nauczycieli reprezentujących różne specjalizacje. 

Korzyści dla ucznia 

Wprowadzenie edukacji zdrowotnej to krok ku nowoczesnemu, kompleksowemu podejściu do wychowania i profilaktyki. Zawartość programowa edukacji zdrowotnej znacznie wykracza poza to, co do tej pory było przekazywane w ramach wychowania do życia w rodzinie. 

Uczniowie będą mieli okazję przyjrzeć się bliżej sobie i swojemu zdrowiu. Będą poruszać tematy zdrowia fizycznego oraz aktywności fizycznej. Nauczą się podstaw zdrowego odżywiania. Poznają mechanizmy dbania o zdrowie psychiczne i zdrowie społeczne. 

W programie nie zabraknie także tematów związanych z dojrzewaniem, zdrowiem seksualnym, zdrowiem środowiskowym, korzystaniem z Internetu oraz profilaktyką uzależnień. 

W szkołach ponadpodstawowych uczniowie dodatkowo pochylą się nad zagadnieniami wartości i postaw oraz funkcjonowaniem systemu ochrony zdrowia. 

Cele edukacji zdrowotnej  

Głównym celem edukacji zdrowotnej jest wyposażenie uczniów w kompetencje, które ułatwią im dbałość o zdrowie przez całe życie. Nowy przedmiot nie tylko przekazuje wiedzę, ale również rozwija umiejętności i postawy potrzebne w codziennym funkcjonowaniu. 

Edukacja zdrowotna ma budować potencjał zdrowotny uczniów oraz ich otoczenia. Lekcje będą ukierunkowane na praktyczne aspekty dbania o siebie i innych. To nie tylko teoria, ale konkretne narzędzia i wskazówki. 

Szczególnie cennym pojęciem jest „alfabetyzm zdrowotny”. To zestaw wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznawanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia. Uczniowie nauczą się nie tylko, jak dbać o siebie, ale także dowiedzą się, jak wspierać innych w ich zdrowotnych potrzebach. 

Praktyczne wskazówki dla nauczycieli 

Wprowadzenie edukacji zdrowotnej wiąże się z nową rolą nauczyciela – przewodnika, który nie tylko przekazuje wiedzę, ale też wspiera uczniów w rozwijaniu samoświadomości i wrażliwości. Kluczowe jest, aby zajęcia były nie tylko atrakcyjne, ale i bezpieczne emocjonalnie. Tematy poruszane na lekcjach mogą dotykać osobistych przeżyć uczniów, dlatego tak ważne jest budowanie relacji opartych na zaufaniu i otwartości. 

Lekcje edukacji zdrowotnej powinny łączyć aktywizujące metody – quizy, gry, pracę w grupach czy burzę mózgów – z przestrzenią do rozmowy i refleksji. Warto wykorzystywać nowoczesne narzędzia, które czynią zajęcia ciekawszymi i bardziej angażującymi. Przykładowo: 

  • Canva – pozwala tworzyć atrakcyjne plakaty, infografiki i prezentacje, które wspierają przyswajanie treści. 
  • ChatGPT – pomaga przygotować materiały, scenariusze zajęć czy nawet symulacje rozmów, które uczniowie mogą analizować i odgrywać. 
  • ElevenLabs – umożliwia przekształcenie tekstu na mowę – przydatne narzędzie zarówno dla nauczyciela, jak i dla uczniów charakteryzujących się zróżnicowanymi stylami uczenia się. 

Warto również położyć nacisk na edukację cyfrową. Zamiast stawiać zakazy, korzystniej jest wskazywać uczniom korzyści płynące z dbania o higienę cyfrową. To świetna okazja, by pokazać, jak rozpoznawać fake newsy, chronić dane i budować świadomie swój wizerunek w sieci. To nieodzowna część współczesnej edukacji zdrowotnej.

Nowa rola nauczyciela 

Wrażliwość nauczyciela na potrzeby uczniów, ich kondycję psychiczną oraz uważność na sygnały płynące z klasy to dziś fundament skutecznego nauczania. Empatia, elastyczność i wsparcie są równie ważne jak przygotowanie merytoryczne. 

Nauczyciel edukacji zdrowotnej stanie się dla uczniów przewodnikiem po świecie szeroko pojętego zdrowia. Może doczekamy się nowego określenia: „pani od zdrowia”, „pan od zdrowia”, „pan/pani zdrówko”? 

Niech to będzie powód do dumy. Edukacja zdrowotna to nie tylko nowy przedmiot. To inicjatywa, która ma prowadzić do stworzenia zdrowszego i bardziej odpowiedzialnego społeczeństwa. 

Państwo „od zdrowia” – do dzieła! 

  • Anna Dziel

    nauczycielka, wychowawczyni, wykładowczyni Wyższej Szkoły Milenium w Gnieźnie, doradczyni metodyczna nauczycieli historii, wychowania do życia w rodzinie i wiedzy o społeczeństwie w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj