Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
poniedziałek, 28 kwietnia, 2025
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Strona główna » Zachowania samobójcze – standardy postępowania w pracy z uczniem. Rola i zadania nauczyciela/nauczycielki 

Zachowania samobójcze – standardy postępowania w pracy z uczniem. Rola i zadania nauczyciela/nauczycielki 

Zachowania samobójcze są jedną z głównych przyczyn zgonów na całym świecie, zwłaszcza wśród nastolatków. Próby samobójcze wśród młodych ludzi często są postrzegane jako wołanie o pomoc. Ważne, by je dostrzec i odpowiednio zareagować. Dlatego istotne jest, aby pracownicy szkoły podejmowali wszelkie starania w celu stworzenia wspierającego środowiska dla ucznia, który wraca do szkoły po takiej sytuacji. Należy też pamiętać o podejmowaniu systematycznych działań, wzmacniających stan psychiczny wszystkich uczniów. Zapobieganie zachowaniom autodestrukcyjnym, w tym próbom samobójczym, wymaga zaangażowania wszystkich dorosłych osób, pracujących w szkole. 

Standardy postępowania dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym 

Standardy postępowania dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym, po próbie samobójczej oraz w żałobie po śmierci samobójczej zostały opracowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, a pod koniec grudnia 2024 roku przekazane do szkół. Mają one pomóc nauczycielom/nauczycielkom w identyfikacji uczniów zagrożonych myślami samobójczymi, podejmowaniu działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych oraz wdrażaniu strategii prewencyjnych. Zgodnie z założeniami Ministerstwa mają stanowić kluczowe narzędzie w pracy wychowawczej i profilaktycznej w szkołach. Ich głównym celem jest nie tylko reagowanie na sytuacje kryzysowe, ale przede wszystkim zapobieganie im oraz wspieranie procesu zdrowienia. Materiały zostały przygotowane na zlecenie Ministerstwa Zdrowia we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej przez ekspertki Biura ds. Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym Zakładu Zdrowia Publicznego w Instytucie Psychiatrii i Neurologii: Lucynę Kicińską i Małgorzatę Łubę. 

Rola nauczyciela  

Do zadań nauczycieli i nauczycielek pracujący w szkołach należy nie tylko rozwijanie umiejętności społeczno-emocjonalnych u uczniów. Powinni oni również posiadać kompetencje w zakresie wczesnego identyfikowania i adekwatnego wspierania uczniów zagrożonych zachowaniami samobójczymi, które pozwolą im właściwie reagować i skutecznie pomagać młodym osobom doświadczającym kryzysów. Wśród zadań nauczycieli w zapobieganiu zachowaniom samobójczym można wskazać między innymi: 

  • przekazanie informacji uczniom o zaistniałej sytuacji kryzysowej (np. próbie samobójczej, samobójstwie) oraz możliwych formach wsparcia na terenie szkoły i poza nią,  
  • monitorowanie stanu emocjonalnego uczniów, 
  • zidentyfikowanie uczniów potrzebujących wsparcia, udzielenie emocjonalnego wsparcia lub kierowanie po pomoc do specjalistów szkolnych,
  • systematyczne prowadzenie działań rozwijających umiejętności społeczno-emocjonalne dzieci i nastolatków oraz kompetencje wychowawcze rodziców, realizowane w ramach profilaktyki domowej. 

Zachowania samobójcze: czynniki ryzyka i wsparcie kryzysowe. Kompendium dla nauczycieli

W standardach opracowanych przez Ministerstwo zostały omówione czynniki ryzyka działań autodestrukcyjnych, błędnych przekonań związanych z samobójstwami i próbami samobójczymi. Zaprezentowano przykładowy podział zadań w obszarze profilaktyki oraz w sytuacji kryzysowej. Ponadto opisane zostały sygnały ostrzegawcze świadczące o kryzysie młodego człowieka, zasady działania oraz standardy działań w sytuacji samobójstwa ucznia/uczennicy. Standardy oferują wskazówki dotyczące opracowania planu wsparcia dla ucznia, który wraca do szkoły po próbie samobójczej. Materiał został uzupełniony o wybrane bezpłatne publikacje z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi realizacji działań interwencyjnych, postwencyjnych i profilaktycznych oraz listę internetowych stron pomocowych. Zawiera również numery telefonów podmiotów udzielających wsparcia w sytuacjach kryzysowych. 

Standardy postępowania zostały przygotowane oddzielnie dla nauczycieli i nauczycieli specjalistów (pedagogów specjalnych i psychologów czy terapeutów pedagogicznych). Wytyczne opracowano w dwóch wersjach: skróconej i rozszerzonej (szczegółowej). Wersje skrócone obu dokumentów (kompendia) pozwalają nauczycielowi czy nauczycielowi specjaliście  błyskawicznie po nie sięgnąć i szybko uzyskać kluczowe informacje. 

Źródło: Tekst powstał na podstawie materiałów udostępnionych na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej – MEN przekazuje materiały pomocnicze dla nauczycieli w kontaktach z osobami w kryzysie samobójczym. 

  • Sebastian Paczos

    Prawnik i politolog. Doktor habilitowany w dziedzinie historii. Profesor w Zakładzie Myśli i Kultury Politycznej na Wydziale Historii UAM. Od wielu lat współpracujący z wielkopolskimi szkołami przy realizacji licznych projektów edukacyjnych.

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj