Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
środa, 30 kwietnia, 2025
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Strona główna » Nauczanie przez działanie – rewolucja, która trwa 

Nauczanie przez działanie – rewolucja, która trwa 

Od czasów starożytnych filozofowie i pedagodzy podkreślali, że wiedza zdobyta poprzez doświadczenie jest najbardziej wartościowa. Sokrates, wychodząc z założenia, że prawda rodzi się w dialogu, zachęcał swoich uczniów do samodzielnego myślenia. Jan Amos Komeński, twórca nowoczesnej dydaktyki, propagował nauczanie oparte na zmysłach i aktywności uczniów. Choć od tych czasów upłynęły całe stulecia, to jednak idea nauczania przez działanie wciąż jest aktualna i inspiruje nauczycieli na całym świecie. Nauczanie przez działanie to nie nowość! 

Koncepcja nauczania przez działanie, znana również jako learning by doing, zakłada, że uczniowie najlepiej przyswajają wiedzę poprzez aktywne uczestnictwo w procesie uczenia się. Zamiast biernego przyswajania informacji uczniowie są zachęcani do eksperymentowania, rozwiązywania problemów, tworzenia projektów i współpracy z innymi. Jest to zgodne z dociekliwą naturą młodych ludzi.  

Badania naukowe potwierdzają skuteczność tej metody. Metaanaliza przeprowadzona przez Johna Hattiego, jednego z najbardziej wpływowych badaczy w dziedzinie edukacji, wykazała, że nauczanie przez działanie jest jedną z najbardziej efektywnych metod dydaktycznych. Uczniowie, którzy są aktywnie zaangażowani w proces uczenia się, wykazują lepsze wyniki w nauce, większą motywację i lepsze umiejętności rozwiązywania problemów. 

Nauka przez doświadczenie – od filozofii do praktyki 

Idea nauczania przez działanie ma swoje korzenie w filozofii pragmatyzmu, której przedstawicielami byli m.in. John Dewey i William James. Dewey podkreślał, że edukacja powinna być ściśle związana z życiem i doświadczeniami uczniów. James z kolei zwracał uwagę na rolę, jaką odgrywają emocje i działania w procesie uczenia się młodych ludzi. 

W XX wieku koncepcja nauczania przez działanie zyskała na popularności dzięki pracom Marii Montessori i Lva Vygotskyego. Montessori stworzyła innowacyjne metody nauczania, które opierały się na samodzielnej aktywności dzieci. Vygotsky natomiast podkreślał znaczenie społecznego kontekstu uczenia się i roli interakcji z innymi ludźmi w rozwoju poznawczym. 

Nauczanie przez działanie w praktyce – przykłady 

Nauczanie przez działanie może przybierać różne formy w zależności od przedmiotu i wieku uczniów. Które z poniższych działań realizujesz w swojej pracy? 

  • Projekty edukacyjne: uczniowie pracują zespołowo nad realizacją długoterminowego projektu, np.: stworzeniem filmu dokumentalnego, zorganizowaniem wystawy lub przeprowadzeniem eksperymentu naukowego. Mają wówczas możliwość rozwoju kompetencji kluczowych potrzebnych we współczesnych świecie.  
  • Uczenie się przez rozwiązywanie problemów: zaprojektowanie problemu naukowego lub pochodzącego z dziedziny życia codziennego, a może podjęcie próby rozwiązania już istniejącej sytuacji? Tego typu projekty stanowią doskonałą okazję dla uczniów, by w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności. 
  • Symulacje: uczniowie odgrywają różne role w symulowanych sytuacjach, np.: prowadzą przedsiębiorstwo, uczestniczą w procesie sądowym lub przeprowadzają negocjacje. Daje to możliwość przygotowania się do rzeczywistej sytuacji, w której mogą znaleźć się w przyszłości.  
  • Eksperymenty: samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) przygotowanie i przeprowadzenie obserwacji i interpretacji zjawiska oraz formułowanie wniosków pomoże uczniom w analizie i ocenie życiowych sytuacji.  
  • Nauka poprzez zabawę: to również działanie. Uczniowie łatwiej przyswoją wiedzę, która wykorzystuje np.: gry planszowe, konstrukcje czy też aktywności ruchowe. Ciekawą propozycję stanowi zadanie własnoręcznego wykonane gry lub zabawki, które wytłumaczą np. zasady fizyki lub pomogą w nauce języka obcego.

Po co to robić? 

Szkoła to najlepszy poligon, na jakim młody człowiek może się znaleźć. W jakiej innej życiowej sytuacji, podczas popełniania błędów, uczeń będzie mógł liczyć na wsparcie tylu zaangażowanych dorosłych. Nauczyciel przedmiotu, wychowawca, pedagog, psycholog oraz rodzice – wszyscy jesteśmy po to, aby służyć wsparciem. Powinniśmy więc mieć świadomość, że kiedy uczeń popełnia błędy, ale potrafi je wskazać, a następnie znaleźć rozwiązanie, wówczas możemy mówić o sukcesie edukacyjnym, zarówno jego, jak naszym. Nauczanie przez działanie niesie ze sobą wiele korzyści dla wszystkich zaangażowanych w proces uczenia. 

  • Wzrost motywacji: uczniowie są bardziej zmotywowani do nauki, gdy mają poczucie, że to, czego się uczą, jest dla nich ważne i przydatne. 
  • Rozwój umiejętności kluczowych: nauczanie przez działanie pozwala rozwijać takie umiejętności jak: kreatywność, rozwiązywanie problemów, współpraca, komunikacja, myślenie krytyczne oraz umiejętność uczenia się przez całe życie. 
  • Głębsze zrozumienie wiedzy: wiedza zdobyta poprzez doświadczenie jest trwalsza i łatwiej przyswajalna oraz ma odniesienie do realnych działań. 
  • Aktywne zaangażowanie uczniów: uczniowie są aktywnie zaangażowani w proces uczenia się, co pozwala im lepiej przyswoić materiał. 
  • Rozwój samodzielności: nauczanie przez działanie ma duży wpływ na samodzielność uczniów. Przenosi odpowiedzialność za własną naukę na ucznia. 

Czy są jakieś ciemne strony? 

Mimo wielu zalet, nauczanie przez działanie wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest konieczność przygotowania odpowiednich materiałów dydaktycznych i zapewnienia odpowiednich warunków do pracy. Nauczyciele muszą również poświęcić więcej czasu na organizację zajęć i dostosować je do aktualnej bazy szkoły. 

Nauczanie przez działanie jest metodą, która ma ogromny potencjał. Pozwala ona na stworzenie bardziej angażujących i efektywnych lekcji, które lepiej odpowiadają potrzebom współczesnych uczniów. Choć wymaga większego zaangażowania, zarówno nauczycieli, jak i uczniów, przynosi wiele korzyści, które przekładają się na lepsze wyniki w nauce i rozwój kluczowych kompetencji. Nauczanie przez działanie to nie tylko metoda, to filozofia edukacji. To przekonanie, że każdy człowiek ma prawo do aktywnego uczestnictwa w procesie poznawania świata. To wiara, że poprzez działanie możemy rozwijać się i osiągać swoje cele. 

  • Małgorzata Dynowska

    Trenerka, nauczycielka informatyki i techniki, autorka i realizatorka wielu innowacji pedagogicznych łączących ze sobą m.in. informatykę, matematykę i technikę. Doradczyni zawodowa propagująca całożyciowe uczenie się. Entuzjastka nowych technologii, które skutecznie wplata w realizację zadań zawodowych. W swojej pracy stawia na relacje, aktywność i kreatywność. Na co dzień kierowniczka Pracowni...

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj