Rozmowa z psycholożką dr Maią Kubiak o źródłach i naturze konfliktu. Posłuchaj, jak to, co trudne, może stać się rozwojowe. I jakie modele konstruktywnych zachowań wskazują alegoryczne opowieści o jeżach i słoniu. Konflikt może być rozwojowy. Przekonaj się, jak to zrobić!
Zazwyczaj przychodzą do mnie ludzie skonfliktowani. Z różnymi historiami. Konflikt jest więc takim obszarem, w którym próbuję to jakoś poukładać. Nie ma tam zazwyczaj dobrych emocji. Tam bardzo często jest rozpacz, bezradność, smutek, złość, brak umiejętności, żeby go rozładować. I to bywa trudne. Dla wielu ludzi konflikt jest bardzo trudny. – Maia Kubiak
Konflikt, raz rozpoczęty, potrafi trwać. Rozpocząć łatwo, ale żeby go zakończyć, już trzeba mieć wiedzę albo chęć, dobrą wolę, umiejętność, jakiś rodzaj możliwości. Bo konflikt może trwać z pokolenia na pokolenie. Dziadek się pokłócił, a wnuczki jeszcze się do siebie nie odzywają. – Maia Kubiak
Nauczyciel to taki zawód, w którym uczy się swoich podopiecznych znoszenia konfliktu, bycia w konflikcie ‐ w taki sposób, żeby pokazać, jak się go rozwiązuje. – Maia Kubiak
A jak nam się już uda jakoś te emocje pomieścić w sobie, to okazuje się, że relacje pomiędzy nami mogą być głębsze, lepsze, dojrzalsze, bardziej empatyczne, oparte na zrozumieniu. Więc konflikt również może powodować, że te więzi są lepiej poukładane, mocniejsze. Bo jeżeli ktoś z nami wytrzyma konflikt, to jest to umiejętność, która daje opcję na rozwój, na przeżywanie emocji, ale też na to, że dobrze być razem. – Maia Kubiak
Mechanizmy obronne tworzą jakby alternatywną rzeczywistość. Powoduje to, że właśnie nie widzimy czegoś, czego nie chcemy zobaczyć. Nie słyszymy, czego nie chcemy usłyszeć. I próbujemy tak w tej alternatywnej rzeczywistości wyobrażać sobie różne rzeczy. Ale przez to nie jesteśmy adekwatni. A jak nie jesteśmy adekwatni, to mamy więcej konfliktów. – Maia Kubiak