Strona główna » Herstoria stosowana – pierwszy poradnik o tym, jak uczyć o historii kobiet w Polsce

Herstoria stosowana – pierwszy poradnik o tym, jak uczyć o historii kobiet w Polsce

Herstoria stosowana to pierwszy w Polsce praktyczny poradnik dla tych, którzy chcą uczyć o historii kobiet. Napisałyśmy go wspólnie z koleżankami z Fundacji Muzeum Historii Kobiet, czując, że publikacja wypełni ogromną lukę w edukacji. Według badań prowadzonych przez Fundację niemal 90% edukatorów uważa, że historia kobiet jest obecna w szkole jedynie incydentalnie. 

Przez lata nauczyciele i nauczycielki w Polsce stali/stały przed trudnym wyzwaniem: jak uczyć o historii kobiet, skoro w podręcznikach i podstawie programowej trudno znaleźć odpowiednie materiały? Pierwsze w Polsce badania dotyczące tego problemu ujawniły skalę wyzwań, przed jakimi stają edukatorzy chcący prowadzić sprawiedliwą edukację historyczną. 

Niemal 90% badanych osób jest przekonana, że historia kobiet w szkole jest obecna jedynie incydentalnie. Brakuje jej w podstawie programowej. Osoby uczące w szkole zmuszone są szukać wiedzy na własną rękę. Prawie trzy czwarte badanych nigdy nie brało udziału w szkoleniu z zakresu szeroko rozumianej herstorii.

Herstoria stosowana – odpowiedź na problemy edukatorów

W odpowiedzi na te potrzeby powstała Herstoria stosowana – pierwszy w Polsce praktyczny poradnik dla wszystkich, którzy chcą opowiadać o dziejach ludzkości w pełniejszy sposób. Publikacja powstała w oparciu o prowadzony przez naszą Fundację kurs dla edukatorów i edukatorek Co Wy o nich wiecie i jest dostępna całkowicie bezpłatnie.

Dla kogo jest ten podręcznik? Z pewnością będzie wsparciem dla: 

  • nauczycieli w przedszkolach, szkołach i na uczelniach;  
  • edukatorów w bibliotekach i instytucjach kultury; 
  • pracowników archiwów, urzędów i samorządów; 
  • działaczy organizacji pozarządowych; 
  • wszystkich, którzy dbają o pamięć historyczną. 
Herstoria stosowana
Pierwszy w Polsce praktyczny poradnik w zakresie edukacji o historii kobiet.

Kompleksowa pomoc dla nauczycieli i nauczycielek 

Podręcznik został ułożony tak, by stać się przede wszystkim wygodnym narzędziem pracy. Służy zarówno tym, którzy robią pierwsze kroki w odkrywaniu postaci kobiecych, jak i doświadczonym edukatorom. 

Profesorka Iwona Chmura-Rutkowska w pierwszym rozdziale zachęca do krytycznego przyjrzenia się treściom przekazywanym uczniom. Doktorka Agnieszka Jankowiak-Maik i dr Anna Jankowiak piszą o historii sprawiedliwiej, radząc, jak opowiadać o wielkiej nieobecności kobiet. Profesorka Edyta Głowacka-Sobiech wyjaśnia, jak się za poszukiwania śladów kobiet zabrać i jak korzystać z archiwów. 

Cennym elementem podręcznika jest rozdział Ani Kowalczyk, która dzieli się osobistymi doświadczeniami. „Herstoria zmienia ludzi” – pisze autorka i zaprasza w bardzo osobistą podróż po swoich odkryciach. Katarzyna Milewska z kolei zachęca do rozpoczęcia podróży w głąb siebie i swoich przekonań. Maria Weronika Komoch pokazuje, jak dzielić się odkryciami poprzez rozbudowywanie Wikipedii. Razem z Agatą Kominiak opowiadamy z kolei o działaniach fundacji imienia Julii Woykowskiej, które mogą być inspiracją do różnych projektów w szkołach i instytucjach kultury.  

Kurs herstorii dla nauczycieli/ek
Praktycznym uzupełnieniem są gotowe scenariusze lekcji i narzędzia edukacyjne oraz konkretne przykłady projektów herstorycznych przygotowane przez uczestniczki kursu

Dlaczego historia kobiet 

Determinacja osób chcących opowiadać na swoich lekcjach o kobietach jest naprawdę duża. Nauczyciele i nauczycielki sięgają po historię kobiet nie tylko dlatego, że widzą dysproporcję w obecności postaci męskich i kobiecych w podstawie programowej. Jednym z najważniejszych powodów jest chęć wzmocnienia dziewczynek. 

Jak zauważa prof. Iwona Chmura-Rutkowska: „Nie tylko brakuje wiedzy o kobietach w podręcznikach, ale nie ma też szkoleń czy projektów, które mogłyby dostarczyć niezbędnych materiałów”. Prof. Edyta Głowacka-Sobiech mówi z kolei: „Dziewczynkom brakuje postaci odważnych, sprawczych, inteligentnych kobiet, które mogłyby stać się dla nich wzorami do naśladowania. Trudno wymagać, by taką rolę pełniły królowe Jadwiga czy Bona. A Maria Skłodowska-Curie jest tylko jedna”. 

Herstoria – nowe spojrzenie na przeszłość 

Termin herstoria może wzbudzać kontrowersje, ale ma głębsze znaczenie niż gra słów. W rozumieniu nas, autorek, to nie wymazywanie dokonań mężczyzn, lecz pokazanie, że świat tworzyliśmy razem. Trzeba więc opowiadać o nim sprawiedliwie. 

Herstoria to opowieść o zmaganiach mniej uprzywilejowanych, o emancypacji, o odwadze. To włączenie do narracji historycznej perspektywy kobiet, dzieci, mniejszości etnicznych, biednych, osób z niepełnosprawnościami. 

Bezpłatny dostęp do podręcznika

Podręcznik Herstoria stosowana można pobrać całkowicie bezpłatnie ze strony Muzeum Historii Kobiet: https://historiakobiet.org/podrecznik/  

To pierwszy krok w kierunku zmiany paradygmatu edukacji historycznej w Polsce. „Tam, gdzie kończy się nasz podręcznik, zaczyna się Wasza przygoda z odkrywaniem – nie zawsze łatwej, ale zawsze fascynującej – historii kobiet” – napisałam w moim rozdziale. I nadal mocno w to wierzę! 

Projekt Co Wy o nich wiecie został sfinansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. 

  • Paulina Kirschke

    Dziennikarka, badaczka, aktywistka i innowatorka społeczna. Prezeska Fundacji im. Julii Woykowskiej i współzałożycielka Fundacji Muzeum Historii Kobiet. Współautorka wielu projektów i innowacji społecznych. Autorka "Subiektywnego przewodnika śladami kobiet po Wielkopolsce" oraz "Opowieści dla młodych organiczniczek". Przewodnicząca Komisji Dialogu Obywatelskiego przy pełnomocniczce prezydenta Pozn...

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj