Edukacja międzykulturowa przybiera różne formy. Z jednej strony obejmuje działania lokalne, realizowane podczas spotkań z osobami cudzoziemskimi w szkole, w miejscu pracy czy w społeczności sąsiedzkiej. Z drugiej strony edukacja międzykulturowa odbywa się też podczas podróży służbowych, prywatnych, wymian czy szkoleń międzynarodowych, takich jak program Erasmus+. Podróże w naturalny sposób uruchomiają ciekawość, odwagę do próbowania nowego, nieznanego i pobudzają chęć do poznawania kultury innej niż moja własna.
O możliwościach rozwoju osobistego i zawodowego poprzez udział w programie Erasmus+ opowiedziała mi kadra pedagogiczna XX LO w Poznaniu im. K.I. Gałczyńskiego. Nauczycielki i nauczyciele, kadra administracyjna regularnie biorą udział w kursach językowych, szkoleniach metodycznych czy wymianach międzynarodowych dla młodzieży. Praktyka XX LO pokazuje, że edukacja międzykulturowa to wspaniały sposób na poszerzanie horyzontów. Odkrywanie różnorodności kulturowej pozwala zarówno młodzieży, jak i dorosłym rozwijać skrzydła.
Spędziłam miło czas pod kątem turystycznym, wakacyjnym i kulturalnym. Spodobało mi także to, że spotkałam tam mnóstwo fajnych, sympatycznych i otwartych ludzi. Bycie wrzuconą w wielokulturową oraz wielojęzykową grupę stanowiło nowe wyzwanie. – Agata Heintze
W ubiegłym roku byłam na dwutygodniowym kursie w Barcelonie. W pierwszym tygodniu zajęcia dotyczyły rozwijania kompetencji cyfrowych, a w drugim skupiliśmy się na kompetencjach metodycznych. – Sylwia Baryłecka
Spotykamy osoby z różnych krajów, dzięki czemu uczymy się otwartości, a także pewności siebie w aktywnościach poza granicami Polski. – Sylwia Baryłecka
Będąc na kursie w Irlandii, przede wszystkim pozbyłam się kompleksów. Poznałam nowe metody pracy, co było ciekawym doświadczeniem dla mnie jako nauczycielki i trenerki. – Żaneta Chełmińska
Było to dla mnie bardzo osobiste przeżycie, ponieważ po raz pierwszy zostawiłam na tak długo dzieci i rodzinę. Nie zabrakło łez i tęsknoty, ale było to dla mnie także doświadczenie pokonania swoich wewnętrznych barier. Przede wszystkim w zakresie mówienia po angielsku. Dostrzegłam także swoje słabe i mocne strony. – Agnieszka Chrzanowska
Ważny był dla mnie kontakt z ludźmi, doświadczenie otwartości oraz uczenie się siebie nawzajem, bez uprzedzeń. Jesteśmy partnerami niezależnie od kraju, w jakim mieszkamy, co na co dzień robimy. Niezależnie od tego jesteśmy równi i to doświadczenie, jest dla mnie bardzo ważne. – Lucyna Szmecht-Kiziorek
W przypadku młodzieży wyjazdy w ramach programu Erasmus+ są przede wszystkim potwierdzenie tego, jak ważna jest nauka języków obcych. Do tego oczywiście poznają obce rejony i stają się one dla nich bliskie. – Lechosław Rybka