Strona główna » Edukacja obywatelska w praktyce 

Edukacja obywatelska w praktyce 

Edukacja obywatelska – jak o niej uczyć i jak wykorzystywać ją w praktyce?  

Postanowiłyśmy odpowiedzieć na to pytanie – działaniem. Dlatego stworzyłyśmy grę Dziewczyny rządzą!, by w praktyczny sposób wzmacniać poczucie sprawczości, rozwijać umiejętność przemawiania, argumentowania, słuchania odmiennych opinii, wspólnego podejmowania decyzji i brania za nie odpowiedzialności. Chcemy też wspierać odkrywanie talentów przydatnych w działaniu społecznym i politycznym oraz pomóc młodym dziewczynom zobaczyć siebie w roli liderki. A przy okazji, dowiedzieć się, jak to jest… rządzić.  

Czy wiesz, jak to jest rządzić? Uczniom i uczennicom na pewno nie jest łatwo odpowiedzieć na to pytanie. W Fundacji im. Julii Woykowskiej (www.woykowska.org) zajmujemy się zachęcaniem – szczególnie kobiet i dziewczyn – do większej aktywności politycznej i publicznej. „Czym jest dla ciebie polityka?” – zapytałyśmy kilka lat temu kobiety w internetowej ankiecie. Odpowiedzi, które otrzymałyśmy, były jednoznaczne: „Jest o władzy. To jest męski świat. Jest brudna. Nie ma w niej miejsca dla kobiet”. 

Nie daj się wykluczyć! 

Brak dostatecznej reprezentacji kobiet w polityce, w życiu publicznym prowadzi do: 

  • ograniczonej perspektywy w podejmowaniu decyzji {Brak kobiet oznacza brak różnorodnych doświadczeń i punktów widzenia, co może prowadzić do polityk nieuwzględniających potrzeb dużej części społeczeństwa , np.: w zakresie zdrowia, edukacji, opieki nad dziećmi czy przemocy domowej.}; 
  • mniejszej jakości demokracji {Demokracja opiera się na równości i reprezentacji. Gdy połowa społeczeństwa nie ma adekwatnego głosu w debacie publicznej, demokracja staje się niepełna i mniej sprawiedliwa.}; 
  • braku wzorców i inspiracji {Dla młodych dziewczyn brak kobiet w polityce oznacza brak wzorców do naśladowania. Utrwala to przekonanie, że polityka to „męska sprawa”, co zniechęca je do zaangażowania publicznego.};
  • utrwalania nierówności społecznych i ekonomicznych {Kobiety polityczki częściej niż mężczyźni zajmują się tematami związanymi z polityką społeczną, opieką zdrowotną, edukacją czy równouprawnieniem. Ich brak w polityce oznacza często zaniedbanie tych kwestii lub traktowanie ich jako mniej istotnych.}; 
  • większej podatności na polityki wykluczające {Brak kobiet w polityce może prowadzić do przyjmowania ustaw i regulacji, które nie tylko nie wspierają równouprawnienia, ale wręcz pogłębiają nierówności, np.: w dostępie do opieki zdrowotnej, rynku pracy czy edukacji.}. 

Edukacja obywatelska kobiet – dlaczego to takie ważne?  

Brak kobiet u władzy to nie tylko kwestia liczby miejsc w parlamencie, ale również jakości decyzji politycznych i zdrowia demokracji. Zwiększenie udziału kobiet w polityce to krok w stronę bardziej sprawiedliwego, równościowego i zrównoważonego społeczeństwa. 

Dzieci uczą się przez doświadczenie, obserwację. Jeśli w szkolnych podręcznikach prezentowanych jest zaledwie kilka procent kobiecych bohaterek (Niegodne historii? opracowanie I. Chmury-Rutkowskiej, E. Głowackiej-Sobiech, I. Skórzyńskiej, Wydawnictwo Naukowe UAM), nie widać kobiet honorowanych pomnikami (zob. happening fundacji: Kobiety na pomniki: https://www.woykowska.org/kobiety-na-pomniki), nazwami ulic, patronatem szkół, nie słychać o dokonaniach naukowczyń, nie widać w mediach przywódczyń, prezydentek, to nie ma tzw. role models   postaci, bohaterek, które inspirują, są wzorcami. 

Zagraj i rządź! 

W Dziewczyny rządzą! można poczuć, jak to jest rządzić, być decydentką, bo to głos każdej radnej (wylosowanej postaci o sprecyzowanych wartościach, zawodzie i przekonaniach) decyduje o tym, jakie inwestycje zostaną przegłosowane na każdym etapie gry. A te dotyczą m.in. ekologii, ochrony zdrowia, infrastruktury, edukacji, działań dla młodzieży, seniorów, kultury, rewitalizacji czy spraw społecznych. 

Uczenie przez doświadczenie to najefektywniejsza metoda. Gra Dziewczyny rządzą! Jest tego najlepszym dowodem.
Uczenie przez doświadczenie to najefektywniejsza metoda. Gra Dziewczyny rządzą! Jest tego najlepszym dowodem.

Gra ma określone ścieżki rozwoju: już na starcie wybór pierwszego rozwiązania prowadzi do kolejnych wyzwań, które otwierają następne etapy. Każda decyzja kieruje gracza w inną stronę – aż do momentu, w którym gra dobiega końca. Ale ten koniec często staje się dopiero początkiem. Impulsem do generowania wyzwań osadzonych w realiach lokalnej społeczności. Czasami jest to poczucie braku bezpieczeństwa, które odczuwają nastoletnie dziewczyny w parku z powodu braku oświetlenia oraz „zaanektowanie” przestrzeni przez grupy starszych chłopców. Brak poczucia bezpieczeństwa może wynikać także z niedopasowanej siatki połączeń autobusowych lub braku przestrzeni dla młodzieży. 

Gra ma określone ścieżki rozwoju: już na starcie wybór pierwszego rozwiązania prowadzi do kolejnych wyzwań, które otwierają następne etapy. Wcielanie się w role zaplanowano na 45-minut.
Gra ma określone ścieżki rozwoju: już na starcie wybór pierwszego rozwiązania prowadzi do kolejnych wyzwań, które otwierają następne etapy. Wcielanie się w role zaplanowano na 45-minut.

Dziewczyny rządzą! w edukacji obywatelskiej 

Pisząc wyzwania do gry, zdawałam sobie sprawę, że jest to tylko wycinek, pewna soczewka skupiająca problemy, z którymi na co dzień mierzą się osoby zarządzające naszymi miastami.  
Grę projektowałyśmy z myślą o tym, by mogła być wykorzystywana przez grono pedagogiczne na różnych lekcjach, tak, by pytanie: „Jak to jest rządzić?” – podejmowały dzieci w szkołach i by stała się ona elementem edukacji obywatelskiej w praktyce. Dzisiaj, dzięki warsztatom, które prowadzimy w szkołach dla młodzieży (gra nie wyklucza udziału chłopców, muszą się tylko wcielić w role radnych) i szkoleniom kadry pedagogicznej (np. eduliderów i eduliderek z całej Polski) wiemy, że gra nie jest wykorzystywana tylko na lekcjach wiedzy o społeczeństwie czy podczas godzin wychowawczych, ale także np. na języku polskim! A poza salami szkolnymi można w nią zagrać także w bibliotekach, świetlicach, domach kultury czy podczas organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży. 

Wiedza, zabawa i sprawczość 

Grę Dziewczyny rządzą! zaprojektowałyśmy w taki sposób, żeby była łatwo dostępna –  można ją ściągnąć i wydrukować z naszej strony: https://www.woykowska.org/dziewczyny-rzadza potrzeba tylko kilku kartek i nożyczek. A wcielenie się w role i przejście pierwszej ścieżki zostało zaplanowane na 45-minutową lekcję. 

Dziewczyny rządzą! jest fabularną grą narracyjną, dzięki której uczestniczki mogą odkryć w sobie nowe kompetencje, dostrzec własną inicjatywę do działania, sprawdzić, czy współpraca jest dla nich wartością oraz zobaczyć, że zarządzanie miasteczkiem może być fascynującą przygodą i świetnym doświadczeniem. 

Osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą, które zapoznały się z grą, mówią: 

„Miesiąc temu zastanawiałam się, jak przybliżyć młodym temat polityka lokalna, samorząd lokalny, by zmienić narrację: ‹Mnie polityka nie interesuje›, by uświadomić, jak ważną rolę odgrywa głos każdego z nas. Jak uświadomić o sprawczości, o wadze ich głosu. Bingo –  mam! Zbadam, pogram, zanotuję, wdrożę…”. 

„W mojej ocenie cała idea gry jest GENIALNA, użyteczność wprost nieoceniona, a do tego bardzo atrakcyjna dla graczek. Bardzo dziękuję za możliwość poznania”. 

„Ściągam w ciemno, dziękuję”. 

Nas niezmiernie poruszają głosy nastolatek: „Gdybyśmy były w radach miast, to świat byłby lepszym miejscem” i zabierają grę na zbiórki harcerskie lub aranżują własne urodziny wokół gry! 

Możemy zorganizować spotkania z grą zarówno dla kadry pedagogicznej (własne rozegranie gry przez dorosłych jest także bardzo atrakcyjne), jak i popracować z nastolatkami, by wspólnie odkrywać sprawczość, zachęcać do działania i rozwiązywać wyzwania. 

Edukacja obywatelska w praktyce? Oczywiście! 

Trudno o bardziej wciągającą lekcję odpowiedzialności, edukacji obywatelskiej w praktyce niż ta, którą daje gra. W świecie pełnym wyzwań potrzebujemy pokoleń, które nie tylko wierzą w swoją sprawczość, ale potrafią z niej mądrze korzystać. Jeśli szukasz sposobu, by wspierać młode osoby w odkrywaniu własnej siły – ta gra może być idealnym punktem wyjścia (o edukacji obywatelskiej przeczytacie też tutaj – https://portalwpe.pl/edukacja-obywatelska-kontynuacja-czy-nowe-otwarcie/) 

Dziewczyny rządzą! to coś więcej niż gra – to przestrzeń, w której młode osoby uczą się, że ich głos ma znaczenie, a decyzje – realną moc sprawczą. To narzędzie, które w bezpieczny, angażujący sposób pozwala im ćwiczyć odwagę, współpracę i rozwiązywanie problemów. To po prostu edukacja obywatelska w praktyce! 
Bo kiedy dziewczyny rządzą, kiedy młodzi mogą rządzić – świat staje się lepszym miejscem. 

  • Agata Kominiak

    Managerka organizacji pozarządowych i managerka projektów społecznych. Współzałożycielka dwóch fundacji: J. Woykowskiej od 2019 r. i Muzeum Historii Kobiet od 2022 r. Współautorka innowacji społecznej − gry dla nastolatek Dziewczyny rządzą! Inicjatorka nadania ulicy imienia Heleny Szafran. Twórczyni i realizatorka wielu projektów i inicjatyw społecznych, np. kursu i raportu dla asystentek...

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj