Strona główna » Deliberacja i panele obywatelskie w szkole. Jak to zrobić?

Deliberacja i panele obywatelskie w szkole. Jak to zrobić?

Deliberacja to nasz kolejny pomysł na to jak włączyć uczniów i uczennice we współdecydowanie o losach szkoły. To także praktyki warte do omówienia podczas lekcji edukacji obywatelskiej. Czym różni się deliberacja o debaty? Co jest kluczem do skutecznej deliberacji? Jak już teraz wykorzystujemy te narzędzia w życiu szkoły?

O tym wszystkim opowiada prof. UAM dr hab. Paulina Pospieszna – politolożka, badaczka deliberacji.

  • Jak wygląda panele obywatelskie w mikrospołecznościach?
  • Nad czym pracował pierwszy ogólnopolski Panel Obywatelski Dzieci i Młodzieży?
  • Jak zorganizować panel obywatelski w szkole?
  • Jakie są ograniczenia różnych form deliberacji?
  • Jak wykorzystać te narzędzia do włączania uczniów i uczennic w decydowanie o losach szkoły?

Edukacja obywatelska na Wielkopolskim Portalu Edukacyjnym

Źródło: Fundacja Pole Dialogu

Przewodnik po organizacji praktyk deliberacyjnych w szkole

  1. Znajdź czas i środki na takie przedsięwzięcie.
  2. Zbuduj zaufanie między uczestnikami.
  3. Przygotuj się do roli opiekuna deliberacji.
  4. Zachowaj uważność na różnorodność uczestników.

Przeczytaj także:

  • Paulina Pospieszna

    Doktor habilitowana z zakresie nauk o polityce i administracji. Jej główne zainteresowania badawcze to  promocja demokracji, innowacje demokratyczne oraz instrumenty demokracji deliberatywnej. Prowadzi grupę badawczą Innowacje Demokratyczne

  • Politolog, doktor nauk społecznych, prowadzi badania w obszarze partycypacji politycznej młodych ludzi. Zawodowo zajmuje się marketingiem online. Wykorzystuje nowoczesne technologie w edukacji młodzieży.

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj