Debata oksfordzka pojawi się na lekcjach edukacji obywatelskiej, która zadebiutuje we wrześniu 2025 roku. Choć do premiery nowego przedmiotu zostało jeszcze kilka tygodni, to my już teraz szukamy sposobów na lekcje angażujące uczniów poznawczo i emocjonalnie.
W najnowszym odcinku podkastu Wielkopolskiego Portalu Edukacyjnego rozmawiamy o sztuce prowadzenia sporu rodem z brytyjskiego parlamentu. Czym jest debata oksfordzka i jak wykorzystać ją w szkole? Posłuchaj naszego nowego podkastu!
Naszym gościem jest Artur M. Lorek – politolog, nauczyciel akademicki i pasjonat debat oksfordzkich, z którymi związany jest od ponad 15 lat. W rozmowie poruszyliśmy następujące zagadnienia:
- początki debat oksfordzkich w Polsce;
- czym jest, a czy nie jest debata oksfordzka?
- jakie korzyści niesie wykorzystanie debat oksfordzkich na lekcjach?
- jak założyć klub debatanckich w swojej szkole?
- jak wybierać tematy omawiane za pomocą debaty oksfordzkiej.
Edukacja obywatelska na Wielkopolskim Portalu Edukacyjnym
Przeczytaj także:
Paweł Biedny: Edukacja obywatelska – kontynuacja czy nowe otwarcie?
Agata Kominiak: Edukacja obywatelska w praktyce
Co warto przeczytać?
- Arthur Schopenhauer: Erystyka. Sztuka prowadzenia sporów
- Ryszard Kapuściński: Podróże z Herodotem
- Sun-Tzu/Sun-Pin: Sztuka wojny
Sprawdź także prace gościa naszego podkastu:
Lorek, A. M. (2020). Antyczna sztuka w służbie współczesności – wzajemne związki między biznesem, retoryką a zarządzaniem kadrami. Refleksje. Pismo Naukowe studentów I doktorantów WNPiD UAM, (21), 149–164.
Lorek, A. M. (2015). Debata oksfordzka w perspektywie współczesnych koncepcji edukacji obywatelskiej.