Strona główna » Pozytywny Balagan – rozmowa z Anitą Rucioch-Gołek o budowaniu dialogu międzykulturowego w społeczności lokalnej w Zbąszyniu

Pozytywny Balagan – rozmowa z Anitą Rucioch-Gołek o budowaniu dialogu międzykulturowego w społeczności lokalnej w Zbąszyniu

Pozytywny Balagan stał się już stałym elementem działań edukacyjno-społecznych w Zbąszyniu. Inicjatorką tego projektu jest Anita Rucioch-Gołek, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej im. A. Fiedlera w Zbąszyniu, laureatka Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” w 2024 roku.  

„W naszym miasteczku, pewnej październikowej nocy, nagle na stacji kolejowej pojawiło się kilka tysięcy Żydów polskiego pochodzenia wyrzuconych z Niemiec. I tak się ta historia Zbąszyńskiego Balaganu zaczyna…” – opowiada Pani Anita Rucioch-Gołek. Pani Anita, nauczycielka języka polskiego, wyjaśnia, jak lokalny kontekst „małej ojczyzny” stał się punktem wyjścia do podjęcia działań edukacyjnych z uczniami i uczennicami z liceum w Zbąszyniu. Młodzi detektywi, podążając tropem historii, odkryli nieznane dotąd miejsca, wydarzenia i życiorysy. Dzięki wnikliwym badaniom historycznym, społecznym i kulturowym osoby zaangażowane w projekt przywróciły pamięć o wielokulturowej społeczności miasteczka.  

Pozytywny Balagan  

Szkolny projekt na stałe zmienił krajobraz lokalnej turystyki w Zbąszyniu. Dzięki współpracy z uczniami na mapie miasteczka pojawił się szlak turystyczny pod nazwą: Spacer z opowieścią o Zbąszyńskim Balaganie. Więcej informacji o projekcie znajdziecie tutaj: https://zbaszynskibalagan.blogspot.com/.  

Początkowo pani Anita pracowała z młodzieżą licealną. Obecnie w swoje działania włącza też młodszych uczniów, z czwartej klasy szkoły podstawowej. Razem z dziećmi odkrywa lokalną historię, by zrozumieć, czym było Polenaktion 38 i co do zbąszyńskiej społeczności wniosła społeczność żydowska. 

Różnorodność to wartość

Nagrodzona polonistka i aktywistka, z dużą uważnością i wrażliwością, zajęła się badaniem wspólnej polsko-żydowsko-niemieckiej historii społeczności ze Zbąszynia. Teoretyzowanie o wartościach nie ma sensu, kiedy nie wiążesz się z miejscem. Taka historia, że nagle w miasteczku, gdzie jest 6 tysięcy mieszkańców, pojawia się jeszcze raz tylu obcych, innych. To jest bezprecedensowe– przyznaje ekspertka. Projekt Pozytywny Balagan dowodzi, że dialog międzykulturowy był i jest możliwy. Wystarczy potraktować różnorodność jako niepodważalną wartość i zgłębiać własną historię.  
Na czym polega Zbąszyński Balagan? Jak tropienie przeszłości doprowadziło do stworzenia działań integrujących lokalną społeczność Zbąszynia? Dlaczego warto realizować projekty dotyczące przeszłości „małej ojczyzny” i jaki jest ich cel? Odpowiedzi między innymi na te pytania znajdziecie w naszej rozmowie. 

Zbąszyński Balagan

Jeśli jesteście zainteresowani spacerem po Zbąszyniu połączonym z wysłuchaniem opowieści o Zbąszyńskim Balaganie, zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z opiekunką projektu: panią Anitą Rucioch-Gołek, pod adresem: a.rucioch.golek@gmail.com

Jak zacząć? Gdzie szukać wsparcia? 
Poniżej znajdziecie kilka inspiracji od naszej ekspertki. 

Literatura 

Edukacja o prawach człowieka i edukacja antydyskryminacyjna: 

  1. KOMPASIK. Edukacja na rzecz praw człowieka w pracy z dziećmi – poradnik i scenariusze zajęć: https://zpe.gov.pl/a/kompasik-edukacja-na-rzecz-praw-czlowieka-w-pracy-z-dziecmi/D1GEhMaCl (dla użytkowników zalogowanych na ZPE) 
  2. Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, pod red. Mai Branki i Dominiki Cieślikowskiej: https://roznorodnosc.pnwm.org/wp-content/uploads/2020/02/Edukacja-antydyskryminacyjna_podr%C4%99cznik.pdf 

Działania edukacyjno-społeczne dla szkół: 

  1. Projekt „Krokus”: https://galiciajewishmuseum.org/projekty/projekt-krokus/ 
  2. Akcja społeczno-edukacyjna „Żonkile”: https://www.polin.pl/pl/zonkile 
  3. Projekt „Żonkil”:  https://www.daffodilproject.net/ (w języku angielskim) 

Organizacje zajmujące się wspólną historią polsko-żydowską: 

  1. Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, dział edukacyjny: https://www.polin.pl/pl/edukacja 
  2. Żydowskie Muzeum Galicja, dział edukacyjny: https://galiciajewishmuseum.org/edukacja/ 
  3. Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście: https://www.auschwitz.org/edukacja/
  4. Żydowski Instytut Historyczny, tutaj szczególnie: Akademia Letnia i Zimowa  
    dla nauczycieli: https://www.jhi.pl/edukacja/nauczyciele/akademie-dla-nauczycieli 
  5. Yad Vashem – Instytut Pamięci Męczenników i Bohaterów Holocaustu;
    dział edukacji: https://www.yadvashem.org/education.html  

  • Anita Rucioch-Gołek

    Edukatorka, aktywistka lokalna i działaczka społeczna. Nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Zbąszyniu. Zajmuje się integracją społeczną, w tym międzypokoleniową oraz praktykami inkluzywnymi, m.in. na rzecz praw człowieka i dialogu międzykulturowego. Koordynatorka projektów kulturalnych i edukacyjnych: “Zbąszyńskiego Balaganu”, “Szkoły Dialogu”. Z wykształcenia...

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj

Skip to content