Strona główna » Cyfrowy detoks w pokoju nauczycielskim. Jak odzyskać spokój w erze powiadomień? 

Cyfrowy detoks w pokoju nauczycielskim. Jak odzyskać spokój w erze powiadomień? 

Cyfrowy detoks to nie jednorazowe działanie, ale proces wymagający regularności i świadomego podejścia. Ustanowienie zdrowych granic cyfrowych to wyzwanie i konieczność w zawodzie nauczyciela w erze powiadomień.  

W dzisiejszym świecie nauczyciele są nieustannie narażeni na strumień informacji i powiadomień z różnych źródeł cyfrowych. Smartfony, tablety, komputery – wszystkie te urządzenia stały się nieodłączną częścią naszej pracy, ale także źródłem stresu i przeciążenia. Ciągłe powiadomienia o nowych wiadomościach, e-mailach, postach w mediach społecznościowych czy aktualizacjach w systemach edukacyjnych mogą prowadzić do chronicznego stresu, wypalenia zawodowego i pogorszenia jakości życia.  

Cyfrowy detoks kontra reaktywność  

Każdy zawód zostawia w nas ślad, rozwija ponadprzeciętnie umiejętności, a zawód nauczyciela uczy niewątpliwie reaktywności. Reaktywność to zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się okoliczności. W dynamicznym środowisku szkolnym, gdzie nieprzewidywalne sytuacje są na porządku dziennym, umiejętność błyskawicznego dostosowania się do potrzeb uczniów i rozwiązywania problemów jest kluczowa. Jednak w erze cyfrowej, charakteryzującej się nieustannym przepływem informacji i ciągłą dostępnością, nadmierna reaktywność może stać się źródłem poważnych problemów dla zdrowia psychicznego. Nauczyciel, który nie potrafi wyznaczyć granic i oddzielić życia zawodowego od prywatnego, staje się zakładnikiem cyfrowego świata. Ciągła gotowość do reagowania na bodźce zewnętrzne uniemożliwia skupienie się na własnych potrzebach i regenerację sił, co w dłuższej perspektywie negatywnie wpływa na samopoczucie i efektywność pracy. W rezultacie, reaktywność, która stanowi cenną cechę pedagogów, staje się jednocześnie ich największym wrogiem w cyfrowym świecie. 

Pułapka BYCIA MIŁYM 

Drugą nie mniej ważną cechą nauczyciela jest jego stosunek do innych, otwartość i przyjazne nastawienie do ludzi, pomaga nauczycielom budować relacje. Czasem to nastawienie przeradza się w bycie miłym zawsze i wszędzie, a to jest już pułapką.  Pułapka „bycia miłym” w zawodzie nauczyciela, jest trudna do uniknięcia w tradycyjnym środowisku, w erze cyfrowej staje się jeszcze bardziej złożona i niebezpieczna. Nauczyciele, nieustannie połączeni z uczniami, rodzicami i współpracownikami za pośrednictwem technologii, są narażeni na ciągły strumień oczekiwań i próśb. Chęć utrzymania pozytywnych relacji w świecie wirtualnym, gdzie każde słowo i reakcja są widoczne i potencjalnie oceniane, prowadzi do nadmiernego angażowania się w potrzeby innych, często kosztem własnego czasu i energii. W rezultacie, pułapka bycia miłym w erze cyfrowej prowadzi do jeszcze większego obciążenia psychicznego i emocjonalnego nauczycieli.  

Stawiaj granice – najpierw sobie 

Umiejętność stawiania granic innym ludziom jest nierozerwalnie związana z naszą zdolnością do wyznaczania i utrzymywania granic dla samych siebie. To wewnętrzna praca, która wymaga głębokiego zrozumienia własnych potrzeb, wartości i limitów. Zanim zaczniemy egzekwować granice w relacjach z innymi, musimy najpierw nauczyć się definiować i chronić własne przestrzenie – zarówno fizyczne, jak i emocjonalne. Proces ten zaczyna się od samoświadomości, od rozpoznania, co jest dla nas akceptowalne i ważne, a co nie.  

Niezbędne jest ustalenie, jakie zachowania innych naruszają naszą sferę prywatną, oraz jakie konsekwencje jesteśmy gotowi ponieść, aby te granice chronić. Kluczowe jest również konsekwentne trzymanie się tych wytyczonych limitów, nawet w obliczu presji czy manipulacji. To wymaga odwagi, asertywności i umiejętności odmawiania, gdy to konieczne. Dopiero gdy nauczymy się szanować własne granice, staniemy się zdolni do skutecznego komunikowania ich innym. Wtedy nasze granice staną się jasne i wiarygodne, a inni będą bardziej skłonni je respektować. Polscy trenerzy asertywności – Maria i Piotr Fijewscy – podkreślali, że asertywność jest łagodna, ale stanowcza i zaczyna się w naszej głowie.  

Stawiaj granic – innym 

Nauczyciel, który nie ma jasno określonych ram swojej pracy, staje się bardziej podatny na wykorzystywanie, zarówno ze strony uczniów i rodziców, którzy oczekują nieustannej dostępności i natychmiastowego reagowania na ich potrzeby. Oto kila zasad, które można wprowadzić, aby rozpocząć stawianie zdrowych granic i cyfrowy detoks. 

  1. Ustal jasne zasady komunikacji

    Określ godziny dostępności 
    Poinformuj uczniów i rodziców, w jakich godzinach jesteś dostępny do kontaktu mailowego lub przez komunikatory. Wyjaśnij, że po tych godzinach nie będziesz odpowiadać na wiadomości, chyba że w nagłych przypadkach. 
    Wprowadź zasady korzystania z mediów społecznościowych 
    Jeśli korzystasz z mediów społecznościowych do komunikacji z uczniami, ustal jasne zasady dotyczące tego, jakie treści są akceptowalne i jak często będziesz odpowiadać na wiadomości. 
    Ustal zasady wysyłania prac 
    Określ, w jakich formatach i terminach uczniowie mają przesyłać prace. Wyjaśnij, że prace przesłane po terminie mogą nie być oceniane. 
  2. Wykorzystaj technologie do ułatwienia komunikacji 

    Używaj platform edukacyjnych 
    Wykorzystaj platformy edukacyjne do udostępniania materiałów, zadań i informacji dla uczniów. Dzięki temu unikniesz konieczności odpowiadania na powtarzające się pytania. 
    Ustaw automatyczne odpowiedzi 
    Ustaw automatyczne odpowiedzi na maile lub wiadomości, informujące o Twojej dostępności i terminach odpowiedzi. 
    Wykorzystaj funkcje „nie przeszkadzać” 
    Aktywuj tryb „nie przeszkadzać” na swoim telefonie lub komputerze, aby uniknąć rozpraszania uwagi w czasie pracy lub odpoczynku. 
  3. Ucz uczniów samodzielności

    Organizuj konsultacje 
    Zamiast odpowiadać na indywidualne pytania przez cały czas, zorganizuj regularne konsultacje, podczas których uczniowie będą mogli zadawać pytania i uzyskać pomoc. 
    Stosuj metody aktywizujące 
    Stosuj metody aktywizujące, które angażują uczniów w proces uczenia się i zachęcają do samodzielnego rozwiązywania problemów. 

Era informacyjna stawia przed nauczycielami szereg wyzwań, które znacząco wpływają na ich zdrowie psychiczne. Stawianie granic w pracy nauczyciela w erze informacyjnej to wyzwanie, które wymaga znalezienia równowagi między potrzebami uczniów a własnym dobrostanem. Nie jest to proste. Wymaga konsekwencji, uważności i namysłu, co jest dla nas ważne. 

  • Małgorzata Trybuś

    pedagożka, coach, trenerka asertywności,  doradczyni metodyczna. Z edukacją jest związana od 30 lat. Na co dzień pracuje z młodzieżą i rodzicami, a  jednocześnie szkoli nauczycieli. Autorka multimedialnych programów profilaktycznych w zakresie pomocy psychologicznej i problemów wychowawczych.

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj

Przejdź do treści