Strona główna » Awans zawodowy – nauczyciele początkujący w drodze do mianowania 

Awans zawodowy – nauczyciele początkujący w drodze do mianowania 

Awans zawodowy nauczycieli jest jednym z kluczowych elementów kariery pedagogicznej w Polsce. Uzyskanie pierwszego stopnia awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego to ważny etap w karierze każdej osoby. Wiąże się z poprawą warunków pracy i rozwojem zawodowym.  

Nowe zasady ubiegania się o kolejne stopnie awansu zawodowego obowiązują od 6 września 2022 roku. W nowym systemie przewidziane są tylko dwa stopnie:  

  • nauczyciel mianowany, 
  • nauczyciel dyplomowany. 

Akty prawne regulujące awans zawodowy nauczycieli 

Obecnie mamy dwie ścieżki awansu zawodowego. Akty prawne, regulujące awans zawodowy na tzw. starych zasadach (obowiązują nauczycieli, którzy realizują staż), to: 

Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego  przez nauczycieli oraz Ustawa Karta Nauczyciela w brzmieniu do 31 sierpnia 2022 r. 

Akty prawne regulujące awans na „nowych” zasadach to: Rozporządzenie MEiN z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli   

oraz Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie Ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. 

Ścieżka awansu na nowych zasadach 

Nauczyciele rozpoczynający pracę w roku szkolnym 2022/2023 oraz w latach następnych, a także nauczyciele, którzy byli wcześniej zatrudnieni w szkole, ale do dnia 31 sierpnia 2022 r. nie uzyskali stopnia nauczyciela kontraktowego, będą ubiegali się o awans zawodowy na nowych zasadach. Ważne uregulowania obowiązujące nauczycieli realizujących awans według „nowej” ścieżki obejmują następujące zasady: 

  1. Wszystkim nauczycielom zalicza się czas dotychczas przepracowany w szkole. 
  2. Minimalna długość stażu wynosi 9 miesięcy; jest to zależne od długości zaliczonej pracy w szkole. 
  3. Uznawane są wyłącznie okresy zatrudnienia zgodnie z kwalifikacjami na przynajmniej ½ etatu. 
  4. Niezaliczane są nieobecności powyżej 30 dni. 

Nowa ścieżka awansu zawodowego zaczyna się automatycznie. Dyrektor wyznacza mentora, którego zadaniem jest wspieranie nowego nauczyciela w procesie wdrażania się do pracy w zawodzie. Od tego momentu rozpoczyna się okres przygotowania do zawodu, który trwa 3 lata i 9 miesięcy. W drugim roku dyrektor dokonuje oceny pracy nauczyciela zgodnie z przepisami Rozporządzenia z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli. W toku oceniania dyrektor zobowiązany jest zasięgnąć opinii mentora oraz rady rodziców. Przeprowadzana jest także lekcja pokazowa w obecności zespołu powołanego przez dyrektora, która kończy się omówieniem jej z nauczycielem.  

Największe wyzwanie czeka nauczyciela w ostatnim roku awansu zawodowego. Wtedy następuje ocena pracy dokonana przez dyrektora i podobnie jak wcześniej organizowana jest lekcja pokazowa przed komisją. Tym razem jednak wydana zostaje opinia o przeprowadzonych zajęciach. Uzyskanie pozytywnej oceny jest jednym z warunków nadania stopnia nauczyciela mianowanego. Po spełnieniu wyżej wymienionych wymagań nauczyciele składają wniosek do organu prowadzącego o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego. Organ ten powołuje dla nich komisję egzaminacyjną. 

Egzamin – ważny etap 

Nauczyciele ubiegający się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego muszą spełnić określone wymagania, o których mowa w Rozporządzeniu z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. W skład komisji wchodzą: 

  • przedstawiciel organu prowadzącego szkołę jako jej przewodniczący, 
  • przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektor szkoły, dwóch ekspertów wpisanych na listę, którą prowadzi minister właściwy do spraw oświaty i wychowania,  
  • przedstawiciel wskazanego we wniosku przez nauczyciela związku zawodowego. 

Komisja egzaminacyjna zapoznaje się z opinią o przeprowadzonych zajęciach i oceną pracy nauczycieli oraz przeprowadza egzamin, podczas którego nauczyciele: 

  1. odpowiadają na pytania członków komisji egzaminacyjnej dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela, których dokładny wykaz można znaleźć w paragrafie 6 wspomnianego wyżej Rozporządzenia z 6 września 2022 roku; 
  2. wykazują się umiejętnością rozwiązania wskazanego przez komisję egzaminacyjną problemu edukacyjno-wychowawczego, związanego z wykonywaną pracą. 

Co ważne, w trakcie egzaminu zapewnia się nauczycielom dostęp do aktów prawnych. Stopnień nauczyciela mianowanego w drodze decyzji administracyjnej nadaje organ prowadzący szkołę. W przypadku niezdania egzaminu nauczyciele będą mogli ponownie odbyć dodatkowe przygotowanie do zawodu, które trwa 1 rok i 9 miesięcy. W tym czasie zostanie zorganizowana komisyjna obserwacja zajęć. Natomiast jeśli w ciągu 6 lat od rozpoczęcia przygotowania do zawodu nauczyciele nie uzyskają stopnia mianowanego, wtedy dyrektor będzie musiał rozwiązać z nimi stosunek pracy. 

Korzyści związane z awansem zawodowym 

Awans na stopień nauczyciela mianowanego niesie za sobą szereg korzyści. Należą do nich: 

  1. Wyższe wynagrodzenie, co stanowi ważny czynnik motywujący nauczycieli do pracy. 
  2. Większa autonomia w pracy, dzięki której nauczyciele mają większą swobodę w planowaniu i organizowaniu procesu dydaktyczno-wychowawczego. Mogą też pełnić funkcje kierownicze w szkole, mając większy wpływ na rozwój przedszkola/szkoły/placówki oświatowej. 
  3. Możliwość rozwoju kariery zawodowej. Nauczyciele mianowani mogą ubiegać się o kolejny stopień awansu zawodowego, na nauczyciela dyplomowanego, co wiąże się z kolejnymi przywilejami i wyższymi zarobkami. 
  4. Prestiż zawodowy. Posiadanie stopnia nauczyciela mianowanego daje nauczycielom większy autorytet i szacunek wśród kolegów z pracy, uczniów i rodziców. Jest to także potwierdzenie wysokich kompetencji zawodowych. Nauczyciel mianowany może także pełnić funkcję opiekuna stażu nauczycieli kontraktowych lub mentora nauczycieli początkujących.  

Awans zawodowy – podsumowanie 

Droga awansu zawodowego nauczycieli jest procesem, który wymaga zaangażowania, odpowiedzialności, odpowiedniego planowania pracy i systematycznego rozwoju. Przez ten czas osoba zdobywa doświadczenie, doskonali umiejętności dydaktyczne oraz wykazuje się aktywnością w pracy. Jest to kluczowy krok w rozwoju zawodowym i osobistym. Należy w tym miejscu podkreślić znaczenie pracy nauczycieli, ponieważ to nie tylko przekazywanie wiedzy – to także budowanie fundamentów przyszłości kolejnych pokoleń. To zawód, który odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodych ludzi, nie tylko w zakresie wiedzy, ale także w kształtowaniu ich postaw, umiejętności społecznych oraz wartości. Zawód nauczyciela wiąże się z dużymi wyzwaniami, dlatego ścieżka awansu zawodowego nauczyciela jest tak istotna, ponieważ to właśnie edukatorzy, pedagodzy, wychowawcy mają możliwość kształtowania przyszłości przez wpływ, jaki wywierają na młode pokolenie.  

  • Jolanta Czereśniowska

    nauczycielka konsultantka ds. doskonalenia oświatowej kadry kierowniczej w ODN w Poznaniu. Specjalistka od awansu zawodowego nauczycieli. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, doradczyni metodycznej i dyrektorki szkoły. Interesuje się procesami w zakresie rozwijania umiejętności interpersonalnych, osobistych i społecznych.

  • Urszula Wittchen

    Nauczycielka konsultantka ds. rozwoju zawodowego nauczycieli, ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Od wielu lat aktywnie uczestniczy w posiedzeniach komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej.

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj

Przejdź do treści