Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
środa, 30 kwietnia, 2025
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Strona główna » Ochrona prawna nauczyciela – nauczyciel jako funkcjonariusz publiczny? 

Ochrona prawna nauczyciela – nauczyciel jako funkcjonariusz publiczny? 

Ochrona prawna nauczyciela/nauczycielki jako funkcjonariusza publicznego – co to oznacza? Jakie prawa i jaki zakres ochrony przysługuje nauczycielom/nauczycielkom? Zmiany wprowadzone w Karcie Nauczyciela w 2007 roku zapewniły pedagogom ochronę prawną na poziomie zbliżonym do tej, z której korzystają funkcjonariusze publiczni. Jakie są praktyczne konsekwencje tych przepisów?

Ochrona nauczyciela w Karcie Nauczyciela

Tytuł artykułu zdradza w pewnym stopniu status nauczyciela, który ten uzyskał w związku z nowelizacją Karty Nauczyciela w 2007 roku. Zmiany wtedy dokonane były efektem postulatów środowisk oświatowych, które dążyły do większej ochrony prawnej nauczycieli. 

W treść artykułu 63 ust. 1 Karty Nauczyciela czytamy, że: Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w Kodeksie karnym. Zatem zgodnie z literą prawa i orzecznictwem nauczyciele i nauczycielki podczas lub w związku z wykonywaniem swoich obowiązków korzystają z ochrony przysługującej funkcjonariuszom publicznym. Są oni chronieni przed czynami, które można zakwalifikować jako: czynna napaść, naruszenie nietykalności cielesnej lub znieważenie. Jednak formalnie nie są nimi, bowiem nie zostali wymienieni w ramach definicji legalnej funkcjonariusza publicznego ujętej w Kodeksie karnym1.

Okoliczności ochrony prawnej nauczyciela

Istotne znaczenie ma wskazanie, w cytowanej już treści artykułu 63 ust. 1, okoliczności, w których nauczyciel uzyskuje szczególny rodzaj ochrony w odniesieniu do Kodeksu karnego. Ustawodawca przyjął, że takimi okolicznościami są sytuacje występujące podczas pełnienia obowiązków służbowych nauczyciela/nauczycielki lub w związku z ich pełnieniem.

Pierwsza z podanych okoliczności dotyczy sytuacji zbieżności czasowej i miejscowej zachowania się sprawcy i wykonywania obowiązków służbowych przez nauczyciela. Może bowiem zdarzyć się, że nauczyciel jest w miejscu pracy, lecz nie realizuje konkretnej czynności, np. nie prowadzi zajęć lub nie prowadzi spotkania z rodzicami uczniów jako ich wychowawca.  Z kolei ochrona prawna nauczyciela/nauczycielki w związku z pełnieniem przez nich obowiązków służbowych dotyczy sytuacji, w których zachowanie sprawcy można powiązać z konkretną czynnością podejmowaną lub wcześniej wykonaną przez nauczyciela. Do tych czynności zaliczyć można wszystkie te, które związane są z realizacją przysługujących mu kompetencji, np.: uczestnictwo w radach pedagogicznych, opieka nad uczniami podczas wycieczek, prowadzenie zajęć wynikających z programu, jak i tych dodatkowych.  

Konsekwencje

Konsekwencją wystąpienia czynów zabronionych w stosunku do nauczyciela/nauczycielki, np. znieważenia lub naruszenia nietykalności, w okolicznościach innych niż wskazanych w artykule 63 ust. 1, jest brak szczególnej ochrony. W takiej sytuacji nauczyciel/nauczycielka są traktowani jak zwykli obywatele. Oznacza to inny tryb ścigania. W przypadku zniesławienia funkcjonariusza odbywa się to z urzędu przez prokuratora. Natomiast w przypadku zwykłego obywatela wniosek o ukaranie sprawcy następuje z oskarżenia prywatnego. Warto też dodać, że przestępstwo popełnione wobec funkcjonariusza publicznego w czasie wykonywania przez niego obowiązków służbowych zagrożone jest karą surowszą niż w przypadku osób, którym taka ochrona nie przysługuje.

Ochrona prawna a znieważenie

Znieważenie funkcjonariusza publicznego skryminalizowane jest w art. 226 Kodeku karnego. Może wystąpić podczas i w związku z pełnieniem obowiązków. Oba te znamiona muszą zatem wystąpić łącznie. Znieważenie nie posiada swojej definicji legalnej. Co więcej, często uzależnione jest od kulturowego kontekstu, więc od dominujących w społeczeństwie ocen lub norm obyczajowych. Za znieważenie uznać należy każde zachowanie uwłaczające godności, wyrażające lekceważenie lub pogardę. Jednocześnie trzeba pamiętać, że znieważenie – mimo że najczęściej tak jest – nie musi być uczynione za pomocą słowa. Mogą to być również niewłaściwe gesty, obrazy, plakaty, filmy, memy, deepfaki itp.  Dla przykładu: używanie niestosowanych słów, mających charakter obraźliwy, skierowanych do nauczyciela/nauczycielki podczas zajęć prowadzonych przez niego w formie kształcenia zdalnego, będzie realizowało znamiona czynu zabronionego.

Ochrona prawna a naruszenie nietykalności

Naruszenie nietykalności może mieć miejsce podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków. Podobnie jak znieważenie, naruszenie nietykalności również nie ma swojej definicji legalnej. Dlatego, aby je scharakteryzować, trzeba sięgnąć do doktryny. Naruszeniem nietykalności będą więc pewne formy naruszenia swobody i wolności od niepożądanych oraz uznanych za negatywne oddziaływań innych osób. Za takie trzeba uznać wszystkie kontakty, które oddziałują na ciało, a których osoby nie akceptują, np.: dotykanie, popychanie, uderzanie, ciągnięcie za włosy, obcięcie włosów, plucie czy rzucanie przedmiotami.

Dla przykładu, rodzice lub uczniowie mogą, w określonych okolicznościach, kierować obraźliwe słowa w stosunku do nauczyciela, jednocześnie popychając go. W takiej sytuacji zrealizowane będą znamiona zarówno znieważenia, jak i naruszenia nietykalności cielesnej nauczyciela. Istnieje więc możliwość zbiegu obu czynów – zarówno znieważenia (art. 226), jak i naruszenia nietykalności (art. 222) nauczyciela jednocześnie.

Zgłaszanie naruszeń

Z prawnej ochrony zawartej w Kodeksie karnym mogą korzystać wszyscy nauczyciele/nauczycielki, którzy podlegają przepisom Karty Nauczyciela. W sytuacji naruszenia ich praw, mogą złożyć bezpośrednio na policji lub w prokuraturze zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Warto też dodać, że to organy prowadzące szkoły oraz dyrektorzy szkół zobowiązani są do podejmowania aktywnych działań mających na celu ochronę uprawnień nauczycieli. W sytuacji popełnienia na nauczycielu czynu zabronionego, obowiązkiem dyrektora lub organu prowadzącego jest zawiadomienie odpowiednich organów ścigania.


  1. Nauczyciele, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, jedynie korzystają z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych, nie będąc nimi. Zob.: Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 października 2023 roku, II SA/Wa 744/23. ↩︎

  • Remigiusz Rosicki

    doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), posiadającym dwa doktoraty: z nauk politycznych oraz z nauk prawnych. Swoje zainteresowania akademickie poszerzał, kończąc różne programy studiów podyplomowych, w tym: Prawo karne materialne i procesowe z uwzględnieniem nowych technologii, Prawo gospodarcze oraz Prawo karne skarbowe i gospodarcze.

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj