Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
środa, 30 kwietnia, 2025
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski Flaga Rzeczpospolitej Polskiej Flaga Unii Europejskiej Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Strona główna » Kompetencje międzykulturowe. Czym są? Dlaczego są potrzebne? Jak je rozwijać u siebie i innych? 

Kompetencje międzykulturowe. Czym są? Dlaczego są potrzebne? Jak je rozwijać u siebie i innych? 

Kompetencje międzykulturowe wymagają ciągłego rozwoju i stanowią podróż trwającą całe życie. Im więcej wiemy na ten temat, tym bardziej pamiętamy o potrzebie przyjęcia postawy otwartości i niewiedzy, dając drugiej osobie przestrzeń, by powiedziała, kim jest i jak postrzega świat. Otwartość, ciekawość, odwaga w połączeniu z wiedzą zmieniają nas w podróżników – eksploratorów, czyniąc tę podróż wyjątkową i niepowtarzalną. 

Historia z życia wzięta 

Wyobraź sobie, że jest piątek. Po bardzo intensywnym tygodniu pracy w szkole dopada Cię zmęczenie. Jeszcze tylko dwie lekcje i czeka Cię zasłużony odpoczynek w weekend. Wchodzisz do klasy, widzisz zamieszanie, od razu zwraca się do Ciebie jeden z uczniów: „Proszę Pani, M… specjalnie zrzucił mi piórnik z ławki i popsuł go”. Odwracasz się do M. i pytasz: „Czy zrzuciłeś mu piórnik?” M… ma spuszczony wzrok, przez dłuższą chwilę nic nie odpowiada, na jego ustach pojawia się uśmiech. Co sądzisz na temat jego zachowania? Jakie myśli pojawiają się w Twojej głowie? „Zrzucił”, a może: „Nie traktuje mnie poważnie” albo: „Jest zestresowany tą sytuacją”. Zastanów się, jaki obraz ucznia masz przed oczami. Kim jest? Jak wygląda? Jak się zachowuje? Jeżeli dodam teraz, że M. ma na imię Mulyadi, pochodzi z Indonezji i jest w klasie, w której uczysz od roku, to czy nasunęły Ci się inne możliwe interpretacje jego reakcji?

Kompetencje międzykulturowe pozwalają zrozumieć zachowania

Jedną z możliwych interpretacji zachowania Mulyadiego może być spojrzenie przez pryzmat norm kultury indonezyjskiej. Z jego perspektywy mogłoby to wyglądać tak: „Spuszczam wzrok i nie patrzę Panu/Pani prosto w oczy, by okazać szacunek (kultura bardziej hierarchiczna niż kultura polska), robię pauzę, zanim coś powiem, by pokazać, że słucham tego, co Pan/Pani mówi (kultura bardziej powściągliwa), uśmiecham się – bo chcę zademonstrować, że nie żywię do Pana/Pani negatywnych uczuć”. Z perspektywy kultury polskiej zachowanie Mulyadiego mogłoby być odebrane jako przyznanie się do winy czy lekceważenie. Na zachowanie człowieka mają wpływ różne czynniki: sytuacja, osobowość (ja) oraz kultura. Aby dobrze zrozumieć drugą osobą, warto uwzględniać wszystkie te perspektywy i rozwijać swoje kompetencje międzykulturowe. 

czynniki determinujące zachowanie
Czynniki determinujące zachowanie

Czym są kompetencje międzykulturowe?

Składowymi kompetencji międzykulturowych są: wiedza, umiejętności oraz postawy
Obszar WIEDZY zawiera informacje na temat różnych kultur (w tym: skryptów zachowań, norm i wartości charakterystycznych dla danej kultury) oraz wiedzę o zjawiskach zachodzących na styku kultur, takich jak uprzedzenia czy stereotypy. Ważne UMIEJĘTNOŚCI w kompetencjach międzykulturowych to dostrzeganie własnych filtrów kulturowych i rozumienie filtrów drugiej osoby, elastyczność zachowania, umiejętność budowania relacji i komunikowania się z osobami z różnych kultur. Bardzo istotną składową kompetencji międzykulturowych są POSTAWY. Otwartość na nawiązywanie kontaktów z osobami z różnych kultur. Ciekawość, szacunek oraz uważność podczas interakcji międzykulturowych.

Kompetencje międzykulturowe - definicja
Kompetencje międzykulturowe – definicja

Kompetencje międzykulturowe to pilna potrzeba

Kompetencje międzykulturowe są przydatne, gdyż żyjemy i pracujemy w zróżnicowanych kulturowo społeczeństwach. Podróżujemy do innych krajów w celach wakacyjnych, ale też pracowniczych czy edukacyjnych (np. Program Erasmus+ https://portalwpe.pl/erasmus-poszerza-horyzonty/). W szkołach w Polsce coraz więcej jest uczniów pochodzących z różnych kultur, z doświadczeniem migracji czy uchodźstwa. Do klas dołączają też osoby pochodzenia polskiego, które wychowywały się za granicą. Kompetencje międzykulturowe są niezbędne do tego, aby zadbać o to, aby każde dziecko czuło się włączone do społeczności szkolnej oraz by móc porozumieć się z dziećmi i ich rodzicami.  Ponadto umożliwiają kształtowanie u uczniów i uczennic kompetencji niezbędnych do funkcjonowania, dalszej edukacji i pracy w zróżnicowanym społeczeństwie, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Rozwijanie kompetencji międzykulturowych  

Pierwszym krokiem do kształtowania kompetencji międzykulturowych u siebie jest refleksja nad własną tożsamością kulturową oraz nad tym, jak wpływa ona na nasze zachowania i percepcję zachowań innych osób. 

Aby rozwijać kompetencje międzykulturowe warto zdobywać wiedzę na temat różnych kultur. Jej źródłem może być czytanie literatury, podróżowanie oraz bezpośrednie spotkania z osobami pochodzącymi z danej kultury. Ważne jest również ćwiczenie uważności:  

  • oddzielanie obserwacji od interpretacji w kontakcie z drugą osobą; 
  • świadomość własnych emocji i samoregulacja emocjonalna; 
  • poddawanie własnych doświadczeń refleksji. 

Aby kształtować swoje kompetencje międzykulturowe, warto wziąć udział w szkoleniach na ten temat. Programy edukacyjne oferowane przez ośrodki kształcenia nauczycieli czy organizacje pozarządowe dają możliwość przyjrzenia się sobie w bezpiecznych warunkach. Ponadto jest to okazja do rozwijania umiejętności mówienia o różnych kulturach bez ich stereotypizacji. Ugruntowana wiedza i poszerzona świadomość pozwalają analizować, a także rozumieć swoje własne doświadczenia międzykulturowe.  

Kompetencje międzykulturowe uczniów i uczennic

Kompetencje u uczniów i uczennic możemy rozwijać analogicznie jak u siebie samych. Ważne jest, aby przekazywać wiedzę na temat różnych kultur, w szczególności tych tworzących społeczność klasową i szkolną. Literatura, filmy, w których występują rówieśnicy pochodzący z różnych krajów i kręgów kulturowych, dostarczają dzieciom i młodzieży fundamentów potrzebnych do rozwijania wrażliwości kulturowej. Co więcej, wspieranie uczniów i uczennic w lepszej komunikacji i rozumieniu siebie nawzajem w codziennych sytuacjach jest możliwe tylko wtedy, jeśli sami rozwijamy własne kompetencje międzykulturowe. 

Osobiste kompetencje międzykulturowe nauczycielek/li są niezbędne do skutecznego wspierania uczennic i uczniów w analizowaniu, poddawaniu refleksji oraz modelowaniu zachowań w grupie. W otwartym i uważnym dialogu klasa uczy się szczerze i z szacunkiem oraz empatią rozmawiać o różnicach kulturowych. 

Lekcja w nieznanym języku 

Ważne jest organizowanie dla klas warsztatów międzykulturowych, robienie ćwiczeń na lekcjach, podczas których uczniowie mogą zwiększyć swoje kompetencje. Jednym z ciekawszych zadań jest przeprowadzenie: „lekcji w innym języku”. Nauczyciel/ nauczycielka, w czasie dostosowanym do możliwości grupy, przez kilka lub kilkanaście minut prowadzi lekcję w języku, jakiego grupa nie zna. Może on być wymyślony. Taka sytuacja pozwala zrozumieć uczniom i uczennicom, jakie wyzwania niesie za sobą bariera językowa w życiu codziennym kolegów czy koleżanek zza granicy. Dzięki takim doświadczeniom rozwijamy empatię wobec osób, które muszą na co dzień posługiwać się językiem innym niż ojczysty. Ponadto ćwiczymy umiejętności komunikacyjne i sposoby reagowania w sytuacji spotkania z osobami, z którymi nie porozumiewamy się wspólnym językiem.  

Dokładny opis ćwiczenia można znaleźć tutaj: Dzieci – uchodźcy. Standardy, narzędzia diagnozy i wsparcie psychologiczne. Ćwiczenie 2: Lekcja w innym języku, str. 33. 

Narzędzia dla nauczycielek i nauczycieli 

Zachęcam do sięgania po inspiracje do prowadzenia lekcji i ćwiczeń na stronach ośrodków kształcenia nauczycieli, a także fundacji, które zajmują się edukacją międzykulturową i wspieraniem osób z doświadczeniem migracji i uchodźstwa (np.: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Polskie Forum Migracyjne, Fundacja na Rzecz Różnorodności Społecznej, Fundacja Szkoła z Klasą).

Przykładowe publikacje z pomysłami na ćwiczenia, zwiększające kompetencje międzykulturowe uczniów i uczennic:

  • Anna Kawalska

    psycholożka międzykulturowa, psychotraumatolożka, trenerka umiejętności psychologicznych, arteterapeutka. Od dwudziestu lat zaangażowana w budowanie dialogu międzykulturowego i działania na rzecz doceniania i czerpania z bogactwa różnorodności w Polsce i za granicą. Prowadzi szkolenia, tworzy programy i materiały edukacyjne na temat komunikacji międzykulturowej, antydyskryminacji, różnorodności, w...

Artykuł powstał w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027.

Kontakt

Wielkopolski Portal Edukacyjny, Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
telefon: 618 584 734
e-mail: kontakt@portalwpe.pl
Logo fundusze europejskie
Wielkopolski Portal Edukacyjny stworzony jest w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła  Wielkopolska@2030”, który jest projektem Województwa Wielkopolskiego, realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z portalu akceptujesz Politykę Cookie oraz Regulamin. Zaakceptuj